عصر خودرو

معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس اوراق بهادار تهران مطرح کرد:

چیدمان مثبت پازل بورس در نیمه دوم سال

عصر بازار- متغیرهای متعددی در بازار سرمایه وجود دارد که می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از این متغیرها از جنس اقتصادی است، مانند نرخ ارز و نرخ بهره که در فعالیت شرکت ها اثرگذار است. اما برخی دیگر ارتباط مستقیمی با فعالیت شرکت ها ندارد. مانند موضوعات سیاسی که آثار احتمالی آن برای بازار سهام با ابهام همراه است.

چیدمان مثبت پازل بورس در نیمه دوم سال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، روح الله حسینی مقدم، معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس اوراق بهادار تهران در تشریح اظهارات فوق بیان کرد: اگر قرار باشد تحلیلی از وقایع سیاسی ارائه شود عمدتا بر مبنای صفر و یک است که چندان دقیق به نظر نمی رسد. به همین دلیل بسیاری از سهامداران از هفته های گذشته به پیشواز سخنرانی ترامپ رفتند. این مهم در حالی روی داد که اثرات این سخنرانی بر عملکرد بسیاری از شرکت ها خنثی و برای برخی دیگر با اثراتی کمرنگ بود.

    وی ادامه داد: با این وجود چون بازار تحلیل دقیقی از متغیرهای سیاسی نداشت، دچار فراواکنشی شد و اثر این اظهارات را طی همان روزها نشان داد.

    معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس با اشاره به اینکه همین موضوع باعث شد در اولین روز بعد از اظهارات مقامات آمریکایی، بازار واکنش جدی به آن نشان ندهد، تصریح کرد: بر همین اساس می توان نتیجه گرفت بازار در روز شنبه رفتاری عاقلانه و منطقی در برابر موضوع بقای برجام از خود نشان داده است.

    حسینی مقدم همچنین در خصوص روند روزهای آتی بازار سهام گفت: این انتظار وجود دارد که در چند ماه آینده اتفاق ناخوشایندی در بازار رخ ندهد، زیرا تمام متغیرهای عمومی که در حال حاضر در بازار وجود دارد، با چشم انداز اثرگذاری مثبت همراه است. به عنوان مثال ارتقای سودآوری شرکت ها در گزارش های 6 ماهه، نرخ متغیرهای اقتصادی کلان، مانند نرخ ارز و نرخ بهره به سمت ارتقای وضعیت شرکت ها در حال حرکت است.

    وی افزود: نکته دیگر در خصوص اقبال سرمایه گذاران نسبت به بازار سهام بعد از کاهش نرخ سود سپرده بانکی است، که به وضوح دیده می شود تعداد مراجعان بورس اولی ها افزایش یافته است.

    گزارش های 6 ماهه با کیفیت

    معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس اوراق بهادار تهران در توضیح چشم انداز گزارش های 6 ماهه بیان کرد: در زمان انتشار گزارش های سه ماهه شاهد این موضوع بودیم که بسیاری از شرکت ها فراتر از انتظار عمل کرده و به طور عمومی 8 درصد تعدیل مثبت دادند، در آن زمان بسیاری از کارشناسان معتقد بودند گزارش های سه ماهه توانایی نشان دادن وضعیت واقعی شرکت ها را ندارند.

    حسینی مقدم ادامه داد: در مقطع کنونی و همزمان با انتشار گزارش های 6 ماهه ، پیش بینی می شود با افزایش قیمت کالاهای پایه در بازارهای جهانی که اثر مستقیمی بر بخش عظیمی از صنایع بورسی دارد شاهد پوشش های سودی مناسبی باشیم.

    وی افزود: همچنین در برخی دیگر از صنایع با توجه به رونق در بخش فروش انتظار پوشش سود مناسب وجود دارد. در نهایت انتظار می رود در آخرین روز مهرماه مصادف با آخرین مهلت انتشار گزارش های 6 ماهه، شاهد انتشار انبوهی از گزارش های مثبت برای بازار باشیم.

    گام محکم نهادناظر برای افزایش نقدشوندگی

    حسینی مقدم همچنین در خصوص مسیر نقدشوندگی بازار سهام این چنین گفت: سهامداران بورسی از نهاد ناظر انتظار دارند که در خصوص نقدشوندگی برنامه دقیق و مدون داشته باشند. خوشبختانه دستورالعمل جدید در زمینه توقف و بازگشایی نمادها ، نشان از درک مسئولین بازار سرمایه نسبت به اهمیت موضوع نقدشوندگی دارد. همچنین دوره توقف نمادها کاهش می یابد، ضمن اینکه مسئولیت های کارگزاری و شفافیت را متوجه خود ناشر کند.

    وی توضیح داد: بدین معنا که ناشر یا اعضای هیئت مدیره باید بدانند اگر امروز سطح معقولی از شفافیت در بازار حاکم نشود، اولین فردی که این مسئولیت متوجه آن است همان ناشر است. این اتفاق بزرگی است که در بازار رخ می دهد. بر همین اساس خبرها حاکی از درست اجرا شدن این دستورالعمل است که این موضوع می تواند امیدواری ها نسبت به افزایش نقدشوندگی بازار را افزایش دهد.

    برچسب ها