عصر خودرو

نیم نگاهی به تحولات بازارها در هفته گذشته؛

ناخوشی بازار سنگ آهن و بهبود قابل توجه روی

عصر بازار- در این گزارش قصد داریم مهمترین اخبار و تحولات مربوط به بازارها را بررسی کنیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

ناخوشی بازار سنگ آهن و بهبود قابل توجه روی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»،سنگ آهن: نگرانی‌ها نسبت به کاهش تولید فولاد در چین سبب شد تا سنگ آهن سه شنبه هفته گذشته با افت مواجه شود. به گزارش متال بولتن، سنگ آهن 62 درصد در بندر کینگدائو چین با افت 2.7 درصدی در این روز به 61 دلار در تن کاهش یافت. همچنین سنگ آهن معامله شده در بورس کالای دالیان با کاهش 2 درصدی به 440 یوان در هر تن رسید. پیش‌بینی افت بیشتر قیمت به 50 دلار در تن تا سال 2019 شده، چراکه چین قصد ابطال یک سوم مجوزهای سنگ آهن (متعلق به آلاینده های کوچک) را دارد.

    مس: چین اعلام کرده که طرح‌هایی را در ماه‌های جولای و آگوست برای ممنوعیت واردات قراضه داشته، اما تاثیر آن بر مس نامشخص است. «کالین همیلتون» مدیر تحقیقات کالایی در BMO Capital Markets گفت: تصور می‌کنم قیمت گذاری مس ناشی از پیش‌بینی‌ها در مورد محدودیت واردات قراضه چین است، اما برای من قیمت کمی براساس فاندامنتال به نظر می‌رسد.
    قیمت مس سه شنبه گذشته در واکنش به پیش‌بینی‌ها از کمبود عرضه در چین افزایش یافت و به بالاترین رقم در چهار هفته اخیر رسید.

    چین: آمارهای جدید از شاخص PMI کایکسین (خدمات)که میزان فعالیت در واحدهای کوچک و متوسط را ارزیابی می‌کند، حاکی از آن است که این شاخص در سپتامبر امسال به 50.6 رسید، در حالی که در آگوست 52.7 بود و می‌توان گفت، کمترین رقم در 21 ماه اخیر است. رویترز بر اساس این گزارش‌ها اعلام کرد که فعالیت بخش خدمات چین در سپتامبر به کمترین میزان در 21 ماه اخیر افت داشته است.
    این آمار بیش از هر چیز نشان دهنده تداوم مشکلات شرکت‌های کوچک چین است، در حالی که شرکت‌های بزرگ از مزایای رونق یک ساله ساخت و ساز سود برده‌اند. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که رشد صنایع برای مدت زیادی نمی‌تواند دوام بیاورد و سیاستگذاران باید راهی را برای تحریک واقعی بخش خصوصی که نیمی از اقتصاد را تشکیل می‌دهد، پیدا کنند. بررسی کایکسین نشان می‌دهد که رشد سفارش‌های جدید در سپتامبر کند شده است.
    البته PMI رسمی این کشور که از سوی اداره ملی آمار منتشر می‌شود در سپتامبر 52.4 قرائت شد. اختلاف این دو شاخص مربوط به تفاوت انواع شرکت‌هایی است که مورد بررسی قرار می‌گیرند. همان طور که اشاره کردیم، PMI رسمی چین، 4000 شرکت بزرگ نسبتا غیر تولیدی را ارزیابی می‌کند، اما کایکسین 400 شرکت با اندازه کوچک و متوسط را در نظر می‌گیرد.

    روی: قوانین سختگیرانه محیط زیست در چین و کمبود عرضه ناشی از تعطیلی برخی معادن سبب شد تا فلز روی در هفته‌های اخیر قیمت مناسبی را تجربه کند و به بیش از 3300 دلار در تن برسد. در همین حال، شرکت «ودانتا» میزان تولید روی در واحد هند را 42 درصد در نیمه نخست امسال افزایش داد.

    نیکل و آلومینیوم: قیمت نیکل سه ماهه بورس فلزات لندن به بیش از 11 هزار دلار در تن رسید که بالاترین قیمت از 21 سپتامبر را تجربه کرد. آلومینیوم نیز ماه گذشته بالاترین قیمت در پنج سال اخیر را به دلیل کاهش ظرفیت‌های تولیدی در چین تجربه کرد.

    پرویز امانیان/ هلدینگ آتیه اندیشان مس

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو