عصر خودرو

مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان آسمان پیش بینی کرد:

رونق بازار سرمایه در نیمسال دوم سال ۹۶

عصر بازار- با کمی خوش بینی نسبت به سیاست­ های اقتصادی و رویدادهای آتی می‌توان دوره‌ای از رونق را برای ۶ ماهه دوم امسال در بازار سرمایه پیش‌بینی کرد.

رونق بازار سرمایه در نیمسال دوم سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، سید جواد جمالی، با بیان مطلب فوق گفت: متغیرهای کنونی اقتصاد کلان نشان‌دهنده پتانسیل‌هایی برای رشد بیشتر در برخی بازارهاست. بازارهایی که اثرات درهم تنیده آن‌ها به یکدیگر می‌تواند بعضاً جذابیت بیشترِ برخی از آن‌ها را به همراه داشته باشد.

    مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان آسمان توضیح داد: بازار سرمایه ایران حاصل برآیند متغیرهایی است که عمده آن‌ها در بازارهای دیگر رقم می‌خورند؛ بازار ارز، بازارهای کالایی و بازار پول سه بازار مهمی هستند که نوسانات آن‌ها تأثیر بسزایی بر افزایش یا کاهش شاخص کل بورس دارد.

    وی ادامه داد: همان‌گونه که می‌دانیم، در طی چهار سال گذشته سطح نقدینگی در ایران با رشدی بالغ بر 187 درصد به حدود 1،366 هزار میلیارد تومان رسیده است؛ در حالی که شاخص عمومی قیمت‌ها (تورم) فقط 69 درصد رشد داشته است. سیاست‌های دولت دکتر روحانی در دوره اول ریاست جمهوری، کنترل و بعد تثبیت تورم تک‌رقمی بوده است، سیاستی که با شرایط کنونی بعید است در این دوره حفظ شود.

    این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: همچنین در یک بیان ساده می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که نرخ ارز حتی همگام با نرخ تورم در طی همین مدت حرکت نکرده است و هنوز جای رشد دارد؛ از سویی دیگر، نرخ‌های بالای سود سپرده بانکی کماکان جذابیت بازار پول را برای مقاصد سرمایه‌گذاری حفظ کرده است.

    جمالی با پیش‌بینی اینکه در طی 6 ماه آینده می‌توان به بازار سرمایه با دیدگاهی امیدوارانه نگریست، تشریح کرد: بنیان این پیش‌بینی بر سنگین بودن عوامل مثبت نسبت به عوامل منفی استوار است. اول، بانک مرکزی با اعمال قوانین و دستور‌العمل‌های خود بر بانک‌ها تلاش می‌کند تا با یکپارچه کردن آن‌ها نرخ سود سپرده‌ها را نیز کاهش دهد. هر چند این تلاش‌ها در گذشته نیز وجود داشته است اما اخبار موجود مؤید جدی و مصر بودن بانک مرکزی در اجرای سخت‌گیرانه این دستورالعمل‌ها است. بدیهی است فرآیند سالم‌سازی بانک‌ها بسیار زمان‌بر است اما قدر مسلم هر فرآیندی یک نقطه شروعی دارد و بانک مرکزی در ابتدای این راه قرار دارد و هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی باقیمانده است.

    مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان آسمان در ادامه با بیان اینکه کاهش سود سپرده‌ها امروزه بلای جان بانک‌ها شده است، اظهار کرد: این کاهش سود می‌تواند دو تأثیر بسیار مهم بر بازار سرمایه داشته باشد؛ اول اینکه، نرخ تأمین مالی شرکت‌ها کاهش می‌یابد و در نتیجه سودآوری آن‌ها روند افزایشی را به خود خواهد دید و دوم اینکه با توجه به این‌که صنعت بانکی در بورس جزء صنایع مهم و دارای وزن زیاد در ارزش بازار محسوب می‌شود، کاهش نرخ سود سپرده‌ها و بالتبع کاهش شکاف میان درآمد تسهیلات اعطایی و سود سپرده‌ها می‌تواند سودآوری بانک‌های خوب را افزایش دهد.

    جمالی افزود: تسهیل در ایجاد روابط کارگزاری و انتقال پول از خارج از کشور نیز می‌تواند درآمد بانک‌ها را افزایش دهد.

    این تحلیلگر بازار سرمایه دومین دلیل نگاه امیدورانه خود نسبت به بازار سرمایه در نیمه دوم سال 96 را بازار ارز دانست و تشریح کرد: تقریباً تمامی پیش‌بینی‌ها از وضعیت بازار ارز (دلار) حکایت از این دارند که قیمت ارز در حال حاضر کمتر از ارزش ذاتی آن است، هر چند سر ارزش ذاتی آن اختلافات زیادی وجود دارد. اکثر کارشناسان معتقدند می‌توان دامنه 4500-4200 تومان را تا پایان اسفندماه 96 برای نرخ دلار متصور بود. با توجه به اینکه در بازار سرمایه شرکت‌های صادرات محور زیادی وجود دارد، افزایش نرخ ارز می‌تواند افزایش سودآوری آن‌ها را به همراه داشته و گزینه‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری قلمداد شوند.

    مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان آسمان در ادامه سومین دلیل خود را مربوط به بازار جهانی کالاها دانست و گفت: طی تقریباً دو ماه اخیر، قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی افزایش چشمگیری داشته است؛ هر چند همیشه مصرف و تقاضای مواد خام در چین نقش بسزایی در تعیین روندهای قیمتی در بازارهای کالایی داشته است اما اخیراً نمی‌توان از نقش پررنگ سفته‌بازان چینی چشم پوشی کرد. حجم معاملات و قیمت‌ها با هجوم گسترده سرمایه‌گذاران خرد و عمده چینی به بازارهای آتی کالایی در این کشور (که از قوانین نسبتاً باز برخوردارند)، افزایش یافته است. نظر تحلیل‌گران راجع به پیش‌بینی قیمت کامودیتی‌ها دامنه متنوعی دارد. با این وجود، روند افزایشی، حدوداً یک‌ماه است که تثبیت شده و انتظار بر آن است که این تثبیت در همین قیمت‌ها تداوم یابد. تداوم و افزایش قیمت کامودیتی‌ها نظیر مس، سنگ‌آهن، اوره، متانول، روی و ... می‌تواند نویدبخش بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاران در این صنایع باشد.

    جمالی علاوه بر سه عامل فوق، به عوامل دیگری برای جذابیت بازار سرمایه در آینده اشاره کرد و اظهار داشت: نکته اول، افزایش تدریجی شاخص تورم است. در حال حاضر، شکاف میان نرخ بهره و تورم (نرخ بهره واقعی) بسیار زیاد است و منجر به رکود عمیق در بازارها شده است؛ با توجه به شرایط کنونی اقتصاد ایران، کاهش یک‌باره نرخ سود بانکی امری بسیار سخت است و با توجه به تجربیات گذشته، شاید نزدیک کردن عدد تورم به نرخ بهره جای نگرانی نداشته باشد. افزایش نرخ تورم هم از مجرای افزایش نرخ ارز و هم از مجرای رونق در اقتصاد، هر دو، می‌تواند به نفع بازار سرمایه باشد.

    این تحلیلگر بازار سرمایه در پایان گفت: اوراق بدهی دولت به پیمانکاران نیز جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاران داشته و خواهد داشت. نرخ مؤثر اوراق بدهی "اخزا" که با سابقه ترین آن‌هاست، در برخی از موارد به 23 درصد سالانه نیز رسید؛ هرچند نرخ‌های اوراق جدید تحت عنوان "سخاب" در حال حاضر با نرخ تقریبی 18 درصد سالانه در فرابورس معامله می‌شود.

    برچسب ها