عصر خودرو

با راه‌اندازی بازار SME امکانپذیر شد؛

رفع محرومیت ۹۰ درصد بنگاه‌ها از مزایای ورود به بورس

عصر بازار- معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران دلیل اصلی تاسیس بازار SME را پُرکردن خلاء موجود در بازار سرمایه برای ورود شرکت‌های کوچک و متوسط دانست.

رفع محرومیت ۹۰ درصد بنگاه‌ها از مزایای ورود به بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران در برنامه رادیویی «خانه تا کارخانه» رادیو اقتصاد که روز گذشته با موضوع «نقش فرابورس ایران در توسعه صنایع کوچک و متوسط» پخش شد، موضوعاتی همچون مزایای بازار سرمایه برای شرکت‌ها، هدف از راه‌اندازی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) و اقدامات فرابورس به منظور تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط از طریق این بازار را تشریح کرد.

    سید مهدی علم‌الهدی در ابتدای این گفتگوی رادیویی با نگاهی به بررسی‌های صورت‌ گرفته پیش از راه‌اندازی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط، دلیل اصلی تاسیس این بازار را پر کردن خلاء موجود در بازار سرمایه برای ورود شرکت‌های کوچک و متوسط دانست و افزود: از حدود سه سال پیش با ارزیابی‌های صورت‌گرفته متوجه شدیم که حدود 90 درصد از شرکت‌های ثبت‌ شده در کشور از مزایای ورود به بازار سرمایه محرومند و در پی تلاش‌های فراوان و انعقاد تفاهم‌نامه میان فرابورس ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، بازار SME راه‌اندازی شد تا امکان تامین مالی برای شرکت‌های کوچکی که پیش از این عملا امکان ورود به بازار سرمایه را نداشتند فراهم شود.

    علم‌الهدی قدم نخست برای شرکت‌هایی که می‌خواهند به بازار سرمایه وارد شوند را تصمیم‌گیری در خصوص افشای اطلاعات شرکت عنوان کرد و افزود: هنگامی که شرکتی به بورس وارد می‌شود باید اطلاعات و صورت‌های مالی خود را در اختیار همگان قرار دهد چرا که این مسئله دیگر شخصی نیست و سرمایه‌گذاران جدیدی سهام شرکت را خریداری می‌کنند.

    به گفته وی قدم بعدی، رعایت قانون تجارت و تبدیل شدن شرکت از وضعیت سهامی عام به سهامی خاص است که این فرایند پس از پذیرش شرکت انجام می‌شود. علم‌الهدی در بخش دیگری از برنامه به مشکلاتی همچون کمبود شفافیت و نقدینگی در شرکت‌های کوچک و متوسط اشاره کرد و افزود: ورود به بازار سرمایه نیازمند شفاف بودن صورت‌های مالی است و شفافیت نه تنها به ضرر شرکت نیست بلکه در بلندمدت به رشد شرکت منجر می‌شود.

    وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص مزیت‌های بازار SME، مزایای ورود شرکت‌های کوچک و متوسط به فرابورس ایران را مواردی همچون سهولت و سرعت پذیرش در بازار SME، معرفی شرکت و برندینگ، تامین مالی، برخورداری از معافیت مالیاتی، امکان توثیق سهام، شفافیت اطلاعاتی و سهولت ارتقا به بازارهای بالاتر برای این شرکت‌ها برشمرد و توضیح داد: تامین مالی از طریق شبکه‌های بانکی شروطی از جمله وثیقه‌های سنگین و زمان‌بندی برای بازپرداخت دارد که در بازار سرمایه این شرایط وجود ندارد.

    علم‌الهدی همچنین امکان توثیق سهام را مزیت بسیار ممتازی عنوان کرد و گفت: سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار سرمایه به عنوان یک دارایی قابل قبول از سوی سیستم شبکه بانکی شناخته شده و در نتیجه می‌توان درصورت تمایل به استفاده از تسهیلات بانکی، آن را نزد بانک به وثیقه گذاشت.

    معاون پذیرش و ناشران فرابورس در تکمیل سخنان خود با اشاره به اینکه همه مزایای شرکت‌های پذیرفته شده در سایر بازارهای فرابورس به شرکت‌های حاضر در تابلوهای معاملاتی شرکت‌های کوچک و متوسط نیز تعلق خواهد گرفت، گفت: یک طرف قضیه در بحث تامین مالی و سایر مزایای بازار سرمایه، شرکت‌ها هستند و در سمت دیگر نیز سرمایه‌گذاران قرار دارند که تنها نقطه اتصال این دو، بازار بورس است. بورس نیز از یک سو از طریق صورت‌های مالی و احراز شفافیت شرکت‌ها، به سرمایه‌گذار کمک می‌کند راحت‌تر تصمیم بگیرد و از سوی دیگر برای شرکت اعتمادآفرینی می‌کند.

    وی در پایان یادآور شد که ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه و فعالیت آنها تحت نظارت سازمان بورس منجر به شفافیت و در نتیجه سرعت بخشیدن به حرکت شرکت در مسیر توسعه می‌شود.

    برچسب ها