عصر خودرو

لغو برجام تاثیرات منفی بر اقتصاد جهان خواهد داشت

عصر بازار- شبکه خبری سی ان بی سی در گزارشی با اشاره به منتفع شدن شرکت های بزرگ غربی نظیر بوئینگ، زیمنس و توتال از توافق هسته ای ایران نوشت، لغو برجام، می تواند تاثیرات منفی ای بر اقتصاد جهانی داشته باشد.

لغو برجام تاثیرات منفی بر اقتصاد جهان خواهد داشت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، شبکه خبری سی ان بی سی در گزارشی با اشاره به منتفع شدن شرکت های بزرگ غربی نظیر بوئینگ، زیمنس و توتال از توافق هسته ای ایران نوشت، لغو برجام، می تواند تاثیرات منفی ای بر اقتصاد جهانی داشته باشد.

    پت تاکر، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای موسسه اکونومیست اینتلیجنس یونیت در این باره گفت: «با توجه به اینکه 20 درصد از نفت جهان از طریق تنگه هرمز که یک آبراه تحت کنترل ایران است ترانزیت می شود، رویارویی مستقیم در خلیج فارس ریسک عمده ای برای بازار جهانی نفت به شمار می رود.»

    ایران که در تلاش برای تنوع بخشی به اقتصاد خود و کاهش وابستگی به نفت است، بعد از برجام آنطور که انتظار داشت شاهد انعقاد قراردادهای اقتصادی و تجاری با شرکت های چندملیتی نبوده است. به گفته تاکر، سرمایه گذاری خارجی در ایران «به حد مورد انتظار مقامات ایرانی نرسیده است.» بر اساس گزارش بانک جهانی، فعالیت غیرنفتی در اقتصاد ایران در نیمه نخست سال 2016 نسبت به مدت شمابه سال قبل از آن تنها 0.9 درصد رشد داشته است.

    تاکر دلیل فعال نشدن شرکت های خارجی در ایران را ترس این شرکت ها از تحریم های موجود دولت آمریکا و نگرانی آنها از وضع تحریم های بیشتر در آینده دانست.وی افزود، اعمال تحریم های جدید علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشکلات را بیشتر خواهد کرد زیرا تشخیص مالکیت بسیاری از شرکت های ایرانی که بسیاری از آنها نیمه دولتی و نیمه خصوصی هستند برای شرکت های خارجی دشوارتر خواهد شد.

    تاکر گفت، تحریم ها علیه سپاه «تاثیر اقتصادی عمده ای» بر ایران خواهد داشت. در همین حال علیرضا نادر، تحلیلگر تحلیلگر موسسه آمریکایی رند معتقد است: «بعید است تحریم های جدید امریکا در درازمدت تاثیر تضعیف کننده قابل توجهی بر سپاه داشته باشد. آنها یک نیروی قدرتمند در ایران و کل خاورمیانه هستند.»

    تاکر همچنین گفت، بخش اعظمی از سرمایه گذاری های صورت گرفته در ایران تاکنون از سوی دیگر امضا کنندگان غیر آمریکایی توافق هسته ای صورت گرفته است. «منافع حضور در اقتصاد پر از منابع و در حال رشد ایران که از جمعیتی تحصیلکرده برخوردار است به حدی است که شرکت های خارجی همچنان به سرمایه گذاری در این کشور ادامه خواهند داد، حتی اگر لازم باشد دنبال راه هایی برای دور زدن تحریم های آمریکا بگردند.»

    برچسب ها