عصر خودرو

یک کارشناس بازار فلزات :

واگذاری به بخش خصوصی، مانع اصلی عدم عرضه آلومینیوم المهدی در بورس کالا

عصر بازار- یکشنبه و دوشنبه هفته جاری در حالی شاهد عرضه بدون چالش و معامله شمش و بیلت آلومینیوم تولیدی شرکت آلومینیوم ایران به قیمت های پایه در بورس کالای ایران بودیم که همچنان دو مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال از عرضه در این بازار ممانعت می ورزند.

واگذاری به بخش خصوصی، مانع اصلی عدم عرضه آلومینیوم المهدی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا ، این اقدام دو مجموعه تولیدکننده آلومینیوم در حالی در بازه ای با عرضه محصولات در بازار آزاد و به قیمت پایین تر از بورس کالا، با هدف دامپینگ قیمتی انجام شد که در مقطعی نیز احتکار محصول تعادل بازاررا به هم ریخت و در نهایت، این امر نارضایتی تولیدکنندگان و فعالان صنایع پایین دستی آلومینیوم را به همراه داشته است.

    این اتفاقات در شرایطی در بازار آلومینیوم افتاد که زمزمه هایی از تلاش آلومینیوم المهدی برای خرید بلوک سهام آلومینیوم ایران به گوش می رسید. این در حالی است که انجام این معامله، ایجاد انحصار در تولید و توزیع شمش این فلز را به همراه خواهد داشت.

    این ماجرا طی ماه های اخیر تا جایی بازار این کالا را ملتهب ساخته که واکنش نمایندگان مردم در استان مرکزی را نیز در پی داشت به طوریکه دو نماینده از حوزه های انتخابی این استان طی نامه ای خطاب به رئیس شورای رقابت که رونوشت آن برای وزیر صنعت و روسای سازمان بورس و سازمان بازرسی کل کشور نیز ارسال شده است، خواستار رسیدگی سریع به موضوع و ممانعت از فروش این سهم به مالک دو شرکت مذکور شدند.

    در همین ارتباط، یک کارشناس بازار فلزات در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص عدم عرضه محصولات آلومینیوم در بورس کالا توسط دو مجموعه مذکور اظهار داشت: از زمانی که مجتمع آلومینیوم المهدی به بخش خصوصی واگذار شد، محصولاتش در بازار خارج از بورس کالا عرضه شد. این در حالی است که در گذشته و زمانی که این مجموعه دولتی بود، تمام محصولات تولیدی این مجتمع در بورس کالا مورد معامله قرار می گرفت.

    رسولی علیمحمدی افزود: ماه هاست آلومینیوم المهدی پس از آنکه به بخش خصوصی واگذار شد، از عرضه تولیدات خود در بورس کالا امتناع ورزید که این امر از عرضه عادلانه آلومینیوم برای مصارف صنایع دستی جلوگیری کرده است؛ در این میان باید تاکید کرد که عرضه محصولات از جمله آلومینیوم در بورس کالا شفافیت معاملات و قیمت را به همراه دارد.

    وی به عرضه های بدون چالش هفته جاری ایرالکو در بورس کالا و معامله به قیمت های پایه بدون شکل گیری رقابت سنگین اشاره کرد و هماهنگی این مجموعه با سندیکای تولیدکنندگان آلومینیوم و بورس کالای ایران جهت عرضه محصول در بورس کالا را عاملی دربرقراری تعادل در بازار دانست.

    این کارشناس بازار فلزات از وجود محافظه کاری های مدیریتی در برخی شرکت های بخش خصوصی سخن گفت و افزود: شرکت های خصوصی مثل آلومینیوم المهدی استراتژی ها و محافظه کاری هایی دارند که جهت برآورده شدن نیاز مشتریان عمده و خاص خود موجب عرضه در بازار خارج از بورس می شود؛ زیرا گاهی این قبیل مجموعه های وابسته به بخش خصوصی برای مشتریان خاص خود اعتبار و تخفیف های ویژه ای در نظر می گیرند و یا به صورت تهاتری محصولات خود را به فروش می رسانند که در بورس امکان آن مهیا نیست. از این رو به معاملات خارج از بورس کالا نیز روی می آورند.

    وی با اشاره به مزایای عرضه محصولات در بورس کالا، تأکید کرد: در بورس کالا برای پوشش ریسک ناشی ازاحتمال عدم ایفای تعهدات طرفین معامله، با دریافت تضامین لازم جرائمی در نظر گرفته می شود. حال آنکه این موضوع نه تنها جزو معایب بورس نیست، بلکه ریسک نکول را نیز برای طرف مقابل از بین می برد. اما این دو مجموعه محاسن عرضه در بورس کالا را در نظر نمی گیرند.

    به گفته علیمحمدی پیش از این مافیایی در آلومینیوم فعال بود که روند معاملات بازار سنتی را دستخوش نوساناتی می کرد؛ حال آنکه عرضه در بورس کالا شفافیت معاملاتی را در پی دارد. 

    وی با بیان اینکه اگر تولیدکنندگان آلومینیوم برای عرضه در بورس کالا اقدام کنند، بازار این محصول نیز به تعادل لازم دست می یابد، گفت: تعادل بازار این کالا به شرط وجود عرضه های مستمر در بورس کالا امکان پذیر است و نباید تنها در زمان ایجاد تلاطم قیمت ها در بازار شاهد افزایش و از سرگیری عرضه ها باشیم.

    به گفته این کارشناس بازار فلزات، محصول آلومینیوم نیز همانند سایر کالاها باید در بورس کالا عرضه شود و تمام تولیدکنندگان آن درصدی از تولید خود را به عرضه در این بازار اختصاص دهند. زیرا تحقق این امر هم شفافیت قیمت و معاملات را در پی دارد و هم برای برنامه ریزی خریداران جهت تأمین به موقع و کافی مواد اولیه مصرفی آنها، مثمر ثمر است. از این رو، به نظر می رسد بهتر است جذابیت های عرضه در بورس برای تولیدکنندگان کالاها افزایش یابد.

    وی به موضوع تقاضای خرید بلوکی سهام شرکت آلومینیوم ایران توسط فردی با هدف ایجاد انحصار در بازار آلومینیوم و کسب کرسی هیأت مدیره این مجتمع تولیدکننده آلومینیوم، پرداخت و گفت: اقدام سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس در رد اهلیت و صلاحیت خریدار کاملا منطقی به نظر می رسد. زیرا انجام چنین معامله ای به طور قطع انحصار را در پی دارد. بطوریکه در شرایط کنونی مجتمع آلومینیوم هرمزال که تحت مدیریت مجتمع المهدی قرار دارد، اقدام به عرضه در بورس کالا نمی کند و واگذاری بلوک «فایرا» به بخش خصوصی بدون بررسی اهلیت لازم می توانست سرنوشتی مشابه هرمزال را برای آن رقم زده و موجبایجاد انحصار در بازار شود.

    برچسب ها