عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه :

موج جذابیت سرمایه گذاری در انتظار بورس

عصر بازار- طی دو هفته اخیر بورس تهران تحت تاثیر خبرهای برجام در سایه احتیاط فعالیت خود را ادامه داد. بسیاری از معامله گران ریسک گریز بازار سهام، طی این مدت در انتظار سخنان ترامپ و اظهارات او در خصوص برجام با احتیاط بیشتری در بازار فعالیت کردند. همین موضوع باعث شد بسیاری از سهم هایی که رشد های خوبی را به ثبت رسانده بودند وارد فاز اصلاحی شده و تا اندکی افت قیمت را تجربه کردند.

موج جذابیت سرمایه گذاری در انتظار بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، مهرزاد منتظری، کارشناس بازار سرمایه در ادامه مطالب فوق بیان کرد: با این وجود پیش بینی می شود که روند شاخص کل با چرخش مثبت همراه باشد. بعد از بی اثر بودن سخنان رییس جمهور آمریکا در خصوص روند برجام ، بازار با چراغ سبز نسبت به دیگر مولفه ها بار دیگر وارد فضای صعودی شد.

    وی در ادامه بیان کرد: مهمترین نکته ای که در خصوص رفتار بازار طی روزهای آتی وجود دارد، انتشار گزارش های 6 ماهه نخست سال است. در این زمینه بسیاری از صنایع طی این مدت توانستند فعالیت مطلوبی از خود نشان دهند. با توجه به اینکه حدود 20 درصد از ارزش بازار سهام در اختیار نمادهای گروه پالایشی است، روند مثبت قابل انتظار در گزارش صورت های مالی این شرکت ها می تواند اثر مستقیمی بر روند کل بازار داشته باشد.

    منتظری در ادامه افزود: با توجه به رشد نرخ نفت در نیمه اول سال و افزایش نرخ ارز مبادله ای، فضایی برای بسیاری از این شرکت ها به وجود آمد تا بتوانند صورت های مالی خود را بهبود قابل توجهی بخشند. در صنایع فلزی – معدنی نیز شرایط مشابه پالایشی هاست. نمادهای گروه های فلزی-معدنی از سال گذشته همزمان با رشد قیمت کامودیتی ها در بازار های جهانی توانستند روند روبه رشد قابل توجهی را آغاز کنند. همین موضوع باعث شد تا بسیاری از شرکت های مزبور از پیش بینی سود خود در سال جاری نیز پیشی بگیرند.

    این کارشناس در خصوص روند دیگر صنایع نیز این چنین گفت: افزایش نرخ دلار از ابتدای سال توانست شرایط بسیاری از صنایع "صادرات محور" را بهبود ببخشد. از سوی دیگر توافق هسته ای توانست طی این مدت اثرات خود را در اقتصاد نشان دهد و بسیاری از شرکت ها با خروج از رکود وارد فاز صادراتی شدند. موضوع بعدی در خصوص بازارهای جهانی است که هیچ چشم انداز منفی نسبت به آن تا پایان سال وجود ندارد. به عنوان مثال مس، امروز در بازارهای جهانی توانست به رکورد سه سال اخیر خود دست یابد و در قیمت 7 هزارو 100 دلار معامله شود. سنگ آهن و فولاد نیز با ثبات نسبت به هفته های قبل حرکت می کنند و پیش بینی می شود با سیاست های جدید چین شاهد افزایش تقاضا در این کالاها نیز باشیم.

    منتظری همچنین در خصوص احتمال شناسایی سود از سوی سهامداران گفت: به نظر نمی رسد در شرایطی که احتمال رشد شاخص کل وجود دارد ، سهامداران به دنبال شناسایی  سود باشند. در شرایط فعلی با توجه به سیاست های جدید بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود سپرده بانکی انتظار ورود نقدینگی جدید به بورس تهران وجود دارد. در حال حاضر بورس به عنوان یکی از جذاب ترین بازارهای سرمایه گذاری در ایران است که احتمال نزول آن حداقل تا میان مدت چندان محتمل به نظر نمی رسد.

    وی در پایان بیان کرد: با توجه به مواردی که ذکر شد به نظر می رسد طی روزهای آتی شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات نیز در بازار سهام باشیم.

    برچسب ها