عصر خودرو

آمار مثبت صادرات در مرزهای زمینی ؛

ترکیه اصلی‌ترین شریک تجاری ایران

عصر بازار- آمارهای ترانزیتی شش ماهه نخست امسال نشان می‌دهد که صادرات در طول این مدت دو درصد و واردات ۱۲ درصد افزایش یافته‌اند.

ترکیه اصلی‌ترین شریک تجاری ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در طول شش ماهه ابتدایی سال 96 در مجموع یک میلیون و هشت هزار تن کالای نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی ایران وارد شده که این رقم رشدی 12 درصدی را در قیاس با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

    طبق برآوردهای صورت گرفته مرز بازرگان با ثبت آمار 64 درصدی بیشترین نقش را در واردات کالا به ایران داشته و پس از آن مرزهای آستارا و میرجاوه به ترتیب با آمار 11 و 9 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

    همچنین آمار صادرات کالا نیز نشان می‌دهد در شش ماهه ابتدای سال جاری سه میلیون و 171 هزار تن کالا از مرزهای کشور صادر شده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل افزایشی 12 درصدی نشان می‌دهد. در این حوزه نیز مرز بازرگان با ثبت رقم 25 درصد رتبه نخست را به دست آورده و پس از آن مرزهای میلک با 20 درصد و دوقارون با 9 درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

    به این ترتیب در آمار صادرات و واردات کالا مرز بازرگان به عنوان اصلی‌ترین محل تردد میان ایران و ترکیه اصلی‌ترین نقش را داشته که این موضوع نشان دهنده جایگاه نخست ترکیه در تجارت خارجی زمینی با ایران است.

    وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که سهم کامیون‌های ایرانی در صادرات کالا 69 و در واردات کالا 44 درصد از کل جابجایی‌ها بوده است.

    همچنین در این مدت 240 هزار نفر مسافر به وسیله 31 هزار دستگاه وسیله نقلیه وارد ایران شده‌اند که از این درصد 59 درصد مربوط به خودروهای سواری می‌شود. 

    همچنین تعداد 273 هزار نفر نیز در این مدت از مرزهای ایران خارج شده‌اند که باز هم سهم خودروهای سواری 51 درصد از کل آمارهای خروجی بوده است.

    مرزهایی که در حوزه مسافر بیشترین سهم را داشته‌اند در حوزه خروجی مرز دوقارون با 31 درصد و رازی با 16 درصد و در مرز خروجی نیز دوقارون با 27 و بازرگان با 15 درصد قرار گرفته‌اند.

    از مجموع مسافران وارد شده به ایران 94 هزار نفر مسافر خارجی و 146 هزار نفر مسافر ایرانی و از مسافران خارج شده از کشور نیز 70 هزار نفر مسافر خارجی و 203 هزار نفر مسافر ایرانی بوده‌اند.

    برچسب ها