عصر خودرو

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت:

به صادرات ۱۵ میلیون تن فولاد می‌رسیم

عصر بازار- ​ معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت ضمن بیان اینکه می توان به افق پیش بینی شده ۱۴۰۴ برای صادرات ۱۵ میلیون تن فولاد رسید،‌ گفت: بخش معدن در مسیر رشد مثبت است و در سه ماهه نخست امسال جاری ۴.۵ درصد رشد کرده است.

به صادرات ۱۵ میلیون تن فولاد می‌رسیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، جعفر سرقینی در آیین آغاز به کار دهمین دوره نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در نیم‌ور محلات با تاکید بر اینکه دولت عزم جدی در توسعه فعالیت های معدنی دارد، اظهار کرد: جایگاه امروز نمایشگاه سنگ ایران حاصل تلاش مجموعه نمایشگاه و البته حمایت خانه معدن، خانه سنگ ایران و معدنکاران است و امید است که در سال های آتی شاهد رونق و تحول بیشتر این نمایشگاه باشیم .

    وی با اشاره به اینکه معادن در هر برهه از زمان عامل توسعه پایدار بوده اند، گفت: در زمان تحریم ها علیه کشور معادن تنها صنایع کشور بودند که کمترین آسیب را متحمل شدند .

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: سنگ در ایران نباید صرفا به برگزاری نمایشگاه و گردهمایی ختم شود بلکه باید واکاوی و آسیب شناسی لازم جهت بررسی علل عقب ماندگی در این صنعت انجام گیرد. آمار های موجود حاکی از آن است که ظرفیت این ذخایر به درستی شناسایی و مورد توجه قرار نگرفته است و باید با برنامه ریزی و سیاستگذاری این عقب ماندگی ها جبران شود .

    وی با تاکید بر حضور در بازارهای داخلی و خارجی به صورت توامان و غلفت نکردن از بازارها و پرهیز از نگاهی تک بعدی به این امر بیان کرد: 380 هزار نفر در صنعت سنگ کشور و صنایع وابسته مشغول فعالیت هستند که با توجه به وجود 650 واحد سنگ بری در کشور رقم اشتغال قابل توجهی ایجاد شده است و  باید توسعه این صنعت و اشتغال این حوزه مدنظر قرار گیرد .

    سرقینی تاکید کرد: مسلما نمره صنعت سنگ کشور 20 نیست اما نباید سیاه نمایی کرد، چراکه شرایط نسبی است، در چهار ساله دولت یازدهم 6.6 میلیارد دلار صادرات معدن و صنایع معدنی در کشور انجام شده است که نسبت به چهارساله دولت قبل که صادرات 1.5 میلیون دلاری انجام گرفت رقمی قابل قبول است .

    وی با اشاره به واردات سنگ کشور در سال 91 که 6.5 میلیون دلار بوده است، گفت: این رقم در سال گذشته بدون مشکل و آسیب به صنعت یا واحدهای تولیدی به سه میلیون دلار رسید  و باید تلاش های صورت گرفته در این عرصه را شاهد و واقف بود .

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طبق آمار، روند صنایع معدنی رو به رشد است، تصریح کرد: در صنعت فولاد در سال 1391 یک میلیون تن صادرات و پنج میلیون تن واردات انجام گرفت اما این رقم در سال گذشته به شش میلیون تن صادرات رسید که برای سال جاری رقم هشت میلیون تن صادرات هدف‌گذاری شده است و با توجه به اینکه در شش ماهه نخست سال جاری صدور سه میلیون تن انجام گرفته است می توان به افق پیش بینی شده 1404 و 15 میلیون تن صادرات رسید.

    وی حمایت از صنعت را وظیفه دولت و تعرفه و عوارض را ابزار کار هر کشور دانست و گفت: معافیت های مالیاتی مواد خام برداشته شده است و به این امر افتخار می کنیم چراکه به اقتصاد مقاومتی اعتقاد داریم. صادرات مواد خام به معنی بیکار کردن جوانان است و با این معافیت جهت رشد اشتغال عمل می شود .

    سرقینی تصریح کرد: بخش معدن در مسیر رشد مثبت است به طوری که در سه ماهه سوم سال گذشته 12 درصد و سه ماهه چهارم 15 درصد رشد این صنعت حاصل شد و در سه ماهه نخست سال جاری نیز 4.5 درصد رشد به ثبت رسیده است که نشان از روند رو به رشد این صنعت در کشور دارد .

    برچسب ها