عصر خودرو

گزارش «عصربازار» از معارفه شرکت فولادکاوه جنوب کیش؛

ورود فولاد مستضعفان به بورس تهران

عصر بازار- شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با سرمایه ۷۰۰ میلیارد تومانی که به زودی به هزار میلیارد تومان می رسد، با مزیت صادراتی و تمرکز بر تولید شمش فولاد، با قیمت ۱۷۶ تومان فردا عرضه می شود.

ورود فولاد مستضعفان به بورس تهران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ،در پی پذیرش شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در بورس تهران، نشست خبری برای معارفه سهم برگزار شد. در این نشست ابتدا روح الله حسینی مقدم، معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران ضمن معرفی این شرکت گفت: این سهم با محدوده قیمت 176 تومان فردا در بورس تهران عرضه می شود. البته این قیمت با توجه به گزارش های کارشناسی، قیمت بالایی نیست. زیرا مدیران شرکت معتقدند ارزندگی سهم بیش از این رقم است و جای رشد زیادی دارد.
    در ادامه علی دهاقین، مدیر عامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش بیان کرد: درحال حاضر این شرکت با ظرفیت 1.856 هزار تن آهن اسفنجی و 1.2 میلیون تن بیلت فولادی در فاز یک مشغول به فعالیت بوده  و شرکت در سال 96 ، تولید 1.7 میلیون تن فولاد اسفنجی و 900 هزار تن بیلت را در دستور کار خود قرار داده است. این شرکت عمده گندله مورد نیاز خود را به عنوان ماده اولیه از داخل کشور تامین و بعد از تبدیل به آهن اسفنجی و شمش بیلت فولادی، محصولات نهایی خود را به بازار خارجی و داخلی عرضه می کند.
    وی ادامه داد: پروژه آهن اسفنجی طی سال 90 و 91 و فاز یک فولاد سازی در بهمن 94 راه اندازی شده و قرار است فاز دو 1.2 میلیون تنی در حال راه اندازی است که ظرفیت فولاد سازی شرکت را به 2.4 میلیون تن می رساند . فاز دو فولاد سازی با 39 درصد پیشرفت فیزیکی در شهریور 98 به بهره برداری خواهد رسید. همچنین شرکت با انتخاب پیمانکار EPCF طرح گندله سازی خود درصدد است که پروژه 5 میلیون تنی گندله سازی را در ابتدای سال 99 به بهره برداری برساند .
    وی افزود: ایران به علت داشتن منابع غنی سنگ آهن، منابع انبوه انرژی، بازار مصرف، نیروی کار متخصص، ظرفیت صادراتی در منطقه و ... برای تولید فولاد دارای مزیت نسبی است. تمایز شرکت نیز استقرار در بندرعباس، نزدیکی به دریا و امکان استحصال آب از دریا، همجواری با نیروگاه برق، تکنولوژی روز، حضور در منطقه ویژه اقتصادی، معافیت‌های مالیاتی، همجواری با منابع انرژی و معدنی و ... در آینده نسبت به سایر رقبا دارای مزیت ویژه بوده و به عیار صنعت فولاد کشور تبدیل خواهد شد.

    وی در مورد ظرفیت های مختلف فولاد و آهن اسفنجی گفت: فولاد ساخت شرکت بر اساس 20 درصد قراضه و 80 درصد آهن اسفنجی تولید می شود. بنابر این درصورتی که فاز دوم فولاد راه اندازی شود و با 2 میلیون و 400 هزار تن ظرفیت شمش و آهن اسفنجی با ظرفیت یک میلیون و 856 هزار تن با توجه به فرمول مذکور منطبق خواهد بود.
    مدیر عامل فولاد کاوه جنوب کیش در مورد مزیت های تولید فولاد، نیز توضیح داد: وجود ذخایر عظیم سنگ آهن و منابع گاز ما را به انتخاب تکنولوژی تولید فولاد بر اساس کوره قوس الکتریک و آهن اسفنجی ترغیب کرده است.

    وی ادامه داد: در چین تعداد زیادی کارخانه های تولید فولاد کوره بلند بخاطر مسایل محیط زیستی تعطیل شده‌اند. در مقابل تکنولوژی قوس الکتریکی از لحاظ زیست محیطی دارای مزیت است و چشم انداز مثبتی دارد. مزیت کیفی و قیمتی تولیدات ما به گونه ای است که اکثر تولیدات صادراتی می باشد و نوسانات مثبت ارز منافع خوبی را برای شرکت متصور خواهد ساخت.
    وی در مورد صادرات "کاوه" هم گفت: سال 94 صادرات فولاد کشور به 4 میلیون تن و در سال 95 به 6 میلیون تن رسید و در سال 96 بیش از 7 میلیون تن خواهد بود. این به معنی پشتیبانی دولت از صادرات بوده و شرکت قرار است حدود 600 هزار تن از شمش بیلت فولادی را صادر کند.
    دهاقین در مورد برتری های شرکت اظهار داشت: این شرکت با توجه به نوع طراحی و دستگاه‌های تولید نسبت به سایر شرکتهای فولادی دارای مزیت بهره‌وری است. به طوریکه در سال دوم تولید به 80 درصد ظرفیت رسیده است.
    در ادامه این جلسه طاهری، دیگر عضو هیئت مدیره این شرکت بیان کرد: فردا 5 درصد از سهام شرکت عرضه می شود و 5 درصد دیگری که طبق تعهد باید عرضه کنیم، تا آخر سال حتما به بازار می آید.
    طاهری همچنین در خصوص بدهی ارزی این شرکت گفت: برای فاز 1 فولادسازی شرکت، منابع مورد نیاز را از محل صادرات ارزی بنیاد تامین کرده است/ اما برای فاز 2، 128 میلیون یوزو از صندوق توسعه ملی وام گرفتیم که تا 1 سال پس از زمان احداث تنفس دارد و پس از آن به صورت اقصاط 5 ساله بازگشت داده می شود.
    وی سود این وام را 6 درصد عنوان کرد و بیان کرد که تا پایان سال 97، احداث فاز 2 تمام می شود.

    برچسب ها