عصر خودرو

فاز اول صادرات یکپارچه پتروشیمی ایران کلید خورد

عصر بازار- معاون وزیر نفت از تصمیم شرکت‌های تولیدکننده متانول ایران برای تاسیس یک کنسرسیوم و یا اتحادیه مشترک برای صادرات متانول خبر داد.

فاز اول صادرات یکپارچه پتروشیمی ایران کلید خورد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، مرضیه شاهدایی در حاشیه برگزاری نخستین سمینار تولید کنندگان متانول ایران با بیان اینکه در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شرکت‌های تولیدکننده متانول در سطح صنایع پتروشیمی کشور تصمیم به تاسیس یک کنسرسیوم و یا اتحادیه با رویکرد صادرات یکپارچه محصولات متانولی گرفته اند،گفت:در شرایط فعلی ظرفیت تولید متانول در صنعت پتروشیمی ایران حدود 5.5 میلیون تن در سال بوده که با بهره برداری از چند طرح جدید شامل پتروشیمی مرجان، کاوه و بوشهر تا سال اینده ظرفیت تولید متانول ایران از مرز 10 میلیون تن در سال عبور می کند.

    معاون وزیر نفت با اعلام اینکه پیش بینی می‌شود ظرفیت تولید متانول در صنعت پتروشیمی کشور تا سال 2020 میلادی به بیش از 17 میلیون تن افزایش یابد، تصریح کرد:بر این اساس ایران به زودی به یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده و صادرکننده متانول در سطح صنایع پتروشیمی جهان تبدیل خواهد شد.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به ضرورت صادرات یکپارچه شرکت‌های پتروشیمی کشور، اظهار داشت: صادرات یکپارچه محصولات مختلف پتروشیمی و پلیمری علاوه بر کاهش هزینه های صادرات، هزینه حمل و نقل محصولات را هم کاهش می دهد ضمن آنکه شرکت های پتروشیمی با هم افزایی می توانند ضمن جلوگیری از موازی کاری و رقابت در بازارهای پتروشیمی سودآوری بیشتری از محل فروش و صادرات محصولات پتروشیمی داشته باشند.

    این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه از مدت ها قبل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در چارچوب مسئولیت های حاکمیتی خود در صنعت پتروشیمی مطالعاتی را با مشارکت اساتید دانشگاه های معتبر کشور به منظور صادرات یکپارچه محصولات پتروشیمی انجام داده بود، بیان کرد: همزمان با تکمیل این مطالعات، امروز در حاشیه برگزاری سمینار تولید کنندگان متانول ایران، شرکت های تولیدکننده متانول به منظور تاسیس یک کنسرسیوم و یا اتحادیه برای صادرات یکپارچه متانول به توافق رسیدند.

    وی با اعلام اینکه فعالیت یکپارچه هلدینگ ها و شرکت های پتروشیمی برای صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری علاوه بر اینکه می تواند منجر به هماهنگی تولیدکنندگان بر سر تعیین یک کف قیمتی برای صادرات محصولات پتروشیمی شود، افزایش سودآوری، کاهش هزینه‌های حمل و نقل، بازرگانی، بازاریابی و صادرات محصولات پتروشیمی ایران در بازارهای منطقه ای و جهانی خواهد شد.

    شاهدایی با اشاره به حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تصمیم شرکت های تولیدکننده متانول به منظور صادرات یکپارچه و هماهنگ محصولات، تاکید کرد: این یکپارچگی بین شرکت های ایرانی منجر به تاثیرگذاری بیشتر ایران در بازارهای جهانی متانول خواهد شد.

    معاون وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون فاز اول صادرات محصولات پتروشیمی ایران با محور متانول به صورت یکپارچه و در قالب یک کنسرسیوم صادراتی برداشته شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم در آینده این هماهنگی در بین تولید کنندگان سایر محصولات پتروشیمی و پلیمری همچون اوره، آمونیاک، پلی اتیلن ها و ... هم اتفاق بیافتد.

    برچسب ها