عصر خودرو

۳ ابرپروژه ملی در حوزه انرژی اجرایی می‌شود

عصر بازار- دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه انرژی از اجرای ۳ ابر پروژه ملی توسط این ستاد خبر داد و گفت: کمک به ایجاد واحدهای زباله‌سوز در شهرهای شمالی، حوزه خودروهای الکتریکی و ذخیره‌سازی انرژی عناوین این ابر پروژه‌ها هستند که اقدامات اجرایی لازم برای هریک آغاز شده است.

۳ ابرپروژه ملی در حوزه انرژی اجرایی می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، سیروس وطنخواه مقدم به طراحی چندین برنامه ملی در حوزه انرژی اشاره کرد و گفت: این برنامه‌های ملی در حوزه‌های کلیدی و اولویت‌دار کشور است که در آنها با چالش و مشکلی مواجه هستیم. یکی از آنها برنامه ملی مواد شیمیایی و کاتالیست‌های حوزه نفت و توسعه فناوری در حوزه جمع‌آوری، تصفیه و استفاده از گازهای فلر یا مشعل را شامل می‌شود. در حوزه بهینه‌سازی برای بخش صنعت و ساختمان برنامه‌های متفاوتی در ستاد تعریف شده است که از مصادیق آن می‌توان به ایجاد کلینیک‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت، رشد شتاب‌دهنده‌های حوزه ساختمان، تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بهینه‌سازی ساختمان، جایگزینی موتورهای الکتریکی کولر آبی با فناوری نسل جدید اشاره کرد. همچنین توجه به فناوری ازدیاد برداشت در حوزه نفت نیز از برنامه‌های دیگر این ستاد در سال جاری است.

    وی در بخش بعدی سخنان خود از اجرای 3 ابرپروژه در ستاد خبر داد و ابراز کرد: کمک به ایجاد واحدهای زباله‌سوز در شهرهای شمالی کشور عنوان نخستین ابرپروژه ستاد است، البته فعالیت‌های زیرساختی در این حوزه نزدیک به دو سال است که در معاونت علمی با همکاری نزدیک و تیمی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط آغاز شده است و لایحه تامین منابع مالی ایجاد زباله‌سوزها در شهرهای شمالی توسط رییس‌جمهوری تایید و برای تصویب به مجلس ارسال شده است.

    وطنخواه، دومین ابر پروژه را در حوزه خودروهای الکتریکی دانست و اظهار کرد: با همکاری و راهبری معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری در معاونت علمی توسعه فناوری خودروهای الکتریکی با توجه به معضلات محیط زیستی که در کشور وجود دارد، با جدیت پیگیری می‌شود. در این زمینه اقداماتی همچون کمک به تهیه بسته تشویقی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و خصوصی توانمند و علاقه‌مند در این حوزه، ایجاد ظرفیت شبکه‌ای و تخصصی لازم در داخل کشور و همکاری بین‌المللی در این حوزه لازم است.

    دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه انرژی خاطرنشان کرد: ابرپروژه سوم در حوزه ذخیره‌سازی انرژی است و اقدامات اولیه برای اجرایی‌سازی این پروژه‌ها انجام شده است.

    برچسب ها