عصر خودرو

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد:

ارتقای سطح شفافیت،مهمترین اثر یکسان سازی نرخ ارز

عصر بازار- عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، مهمترین اثر یکسان سازی نرخ ارز را ارتقای سطح شفافیت در بازار دانست و گفت: این اقدام، رقابت پذیری بنگاه های خصوصی را در رقابت با بنگاه های دولتی بهبود خواهد بخشید.

ارتقای سطح شفافیت،مهمترین اثر یکسان سازی نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، مرتضی بکی حسکوئی ، در پاسخ به این سوال که مهمترین اهداف یکسان‌سازی نرخ ارز در صورت تحقق چیست و مشخصا اثرات این اقدام بر صنایع بورسی چه خواهد بود، گفت: در سطح بنگاهی، یکسان سازی نرخ ارز باعث شفافیت صورت های مالی بنگاه ها به ویژه بنگاه های بورسی می شود. بر این اساس سرمایه گذاران در ارزیابی ارزش سهام بنگاه ها، به دور از هر گونه سردرگمی و ابهام اقدام به تصمیم گیری می کنند.

    وی یکی دیگر از اهداف یکسان سازی نرخ ارز را حذف رانت اقتصادی ناشی از شکاف نرخ ارز رسمی و غیر رسمی و فساد ناشی از اجرای سیاست چندگانگی نرخ ارز دانست.

    این استاد دانشگاه اظهار داشت: نرخ های ارز چندگانه عامل ایجاد رانت اقتصادی برای گروه های برخوردار و نابرابری در رقابت پذیری صنایع داخلی به شمار می رود. لذا در شرایطی که نرخ های ارز چندگانه وجود دارد، دسترسی گروه های خاص به ارز رسمی قدرت رقابت گروه های خارج از این دایره را کاهش می دهد.

    بکی حسکوئی ادامه داد:  هرچه شکاف نرخ رسمی و غیر رسمی بیشتر باشد، دسترسی گروه های خاص به ارز رسمی رانت بیشتری را نصیب این گروه ها می کند و حتی طبقه بندی کالاها و اختصاص ارز رسمی به کالاهای خاص به نوعی توزیع نابرابر رانت از کانال واردات این دسته از کالاهاست.

    وی با بیان اینکه عدم شفافیت در ساختار مالی دولت ها یکی از پیامدهای دیگر چندگانگی در نرخ های ارز  است، افزود: در شرایط چندگانگی نرخ ارز فروش ارز در بازار غیر رسمی به عنوان یکی از منابع درآمدی دولت ها مورد استفاده قرار می گیرد و این امر ذهنیت فعالان بازار را به این سمت سوق می دهد که دولت ها علاوه بر کسب درآمد از محل فروش ارز و جبران کسری بودجه خود، در بسیاری از مقاطع از ابزار فروش ارز و مداخله مستقیم در بازار در راستای مقاصد سیاسی استفاده می کنند.

    این استاد دانشگاه تصریح کرد:  علاوه بر این در اقتصادهایی که حجم بالایی از فعالیت های اقتصادی در کنترل بنگاه های دولتی و شبه دولتی است، چندگانگی نرخ ارز رقابت پذیری بنگاه های خصوصی در رقابت با بنگاه های دولتی و شبه دولتی را مخدوش می کند. لذا مهمترین هدف یکسان سازی نرخ ارز، حذف رانت اقتصادی ناشی از شکاف نرخ ارز رسمی و غیر رسمی و فساد ناشی از اجرای سیاست چندگانگی نرخ ارز خواهد بود.

    وی یکی دیگر از اهداف  اجرای یکسان سازی نرخ ارز شفاف سازی ساختار مالی دولتها دانست و افزود: علاوه براین یکسان سازی نرخ ارز در چارچوب یک نظام ارزی قاعده مند می تواند حفظ قدرت رقابت صنایع داخلی با صنایع خارجی را تضمین کند.

    بکی حسکوئی با بیان اینکه نرخ ارز یکی از متغیرهای مهم در هر اقتصاد است، خاطرنشان کرد:  نرخ ارز نقشی کلیدی در تعیین رقابت پذیری صنایع داخلی هر کشور با رقبای بین المللی دارد؛ بنابراین سیاست گذاری نرخ ارز در هر نظام ارزی از اهمیت به سزایی برخوردار است.

    وی با بیان اینکه سرمایه گذاری خارجی به عنوان یکی از عوامل مؤثر در عرضه ارزهای خارجی نقش تعیین کننده ای در برابری نرخ پول داخلی در برابر ارزهای خارجی دارد، گفت:  هر چه توان اقتصاد در جذب سرمایه گذاری خارجی افزایش یابد، مدیریت یکسان سازی نرخ ارز امکان پذیرتر خواهد شد. ضمن اینکه ریسک نرخ ارز یکی از عوامل مهم در تصمیم گیری سرمایه گذار خارجی به منظور سرمایه گذاری در یک اقتصاد خواهد بود.

    وی در پاسخ به این سوال که اجرای دقیق و اصولی سیاست تک نرخی کردن قیمت ارز نیازمند چه فاکتورهایی است گفت: چابکی، روزآمدی نظام بانکی، عملکرد نظام بانکی بر اساس استانداردهای بین المللی وشفافیت در عملکرد بانک ها زمینه اجرای یکسان سازی را فراهم می آورد. همچنین توسعه روابط کارگزاری بانک های داخلی با بانک های بین المللی در مبادلات پولی زمینه ساز موفقیت این سیاست است.

    برچسب ها