عصر خودرو

صعود بورس با موتور جهانی

عصر بازار- شاخص کل بورس تهران روز گذشته تحت‌تاثیر رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی با رشد ۱۹۶واحدی به رقم ۸۵هزار و ۵۹۱واحدی رسید.

صعود بورس با موتور جهانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار دیروز معامله‌گران در شروع بازار شاهد رشد قیمت نمادهای عمده بازار به‌ویژه نمادهای فلزی و پتروشیمی بودند. افزایش تقاضا در این گروه‌ها که تحت‌تاثیر بهبود قیمت‌های جهانی شکل گرفت، موجب شد تا شاخص با رشد 23/ 0 درصدی به رقم 85هزار و 591واحد برسد. دیروز در بازگشایی بازارهای جهانی، قیمت مس با رشد چشمگیر بیش از 5/ 3 درصدی به 7130 دلار در هر تن رسید. قیمت روی و سرب نیز به ترتیب 2580 و 3255 دلار در هر تن گزارش شد. (این قیمت‌ها در لحظه تنظیم این گزارش ساعت 16 ذکر شده‌اند).
    در بازار دیروز هفتمین شرکت از مجموعه شرکت‌های شیر پگاه وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری در بازار دوم فرابورس کشف قیمت شد. در این عرضه تعداد 20 میلیون سهم از کل سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان‌شرقی برای اولین‌بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران در نماد «غپآذر» و به روش ثبت سفارش عرضه و به قیمت 3355 ریال کشف قیمت و به هر مشتری دیروز 155سهم تخصیص داده شد.شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی در فروردین 1357 به‌عنوان یکی از کارخانه‌های فرآوری‌کننده شیر در شهرستان تبریز، با ظرفیت اولیه 150 تن در سال، تجهیز و به بهره‌برداری رسید.درحال‌حاضر شرکت براساس مجوزهای صادره و پروانه‌های بهره‌برداری، جهت دریافت و فرآوری روزانه 350 تن شیر خام به‌عنوان یکی از واحدهای فرعی شرکت صنایع شیر ایران فعالیت می‌کند که مرکز اصلی آن در شهرستان تبریز واقع شده است.مبلغ فروش شرکت در بودجه 96 حدود 2428 میلیارد ریال برآورد شده است که در شش ماهه نخست سال‌جاری 1291 میلیارد ریال معادل 53 درصد بودجه محقق شده است. مبلغ فروش شرکت در سه ماهه دوم سال نیز تقریبا مانند سه ماهه اول سال بوده است. فروش شرکت در سال مالی قبل حدود 1848 میلیارد ریال بوده است که 31 درصد کمتر از سال مالی جاری است.

    بنابراین با توجه به رشد 31 درصدی مبلغ فروش در بودجه جاری، مبلغ فروش 6 ماه نخست سال‌جاری نیز با 36 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل محقق شده است.شرکت در 6 ماه بیش از 50 درصد از مبلغ فروش را محقق کرده و نسبت به سال قبل نیز با افزایش پیش‌بینی شده که بابت رشد مقداری انواع خامه در کنار فروش شیر فله‌ای بوده که در سال قبل جزو محصولات شرکت نبوده است. در گروه مخابرات دیروز اعلام شد که دارندگان مجوز اپراتور مجازی نیز اجازه ورود به مکالمات بین‌المللی را دارند.در گروه لاستیک اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک تهران از تصمیم دولت برای افزایش تعرفه واردات لاستیک از 32 به 55 درصد خبر داد و گفت: 45 درصد نیاز داخلی، از واردات تامین می‌شود.

    داود سعادتی‌نژاد در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به ارائه درخواست تولیدکنندگان به وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر افزایش 23 درصدی تعرفه واردات تایر، توضیح‌داد: درحال‌حاضر تعرفه 32 درصد است که در صورت موافقت با این درخواست، به 55 درصد افزایش می‌یابد و این به معنای افزایش غیرمنطقی قیمت و تحمیل گرانی بر مصرف‌کننده است.وی ادامه داد: این تقاضا در حالی مطرح شده‌است که تولیدکنندگان داخلی در بهترین شرایط می‌توانند 55 تا 60 درصد نیاز بازار را تامین کنند و 40 تا 45 درصد تایر موردنیاز کشور از محل واردات تامین می‌شود.رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن، پنچرگیران و فیلترسازان تهران افزود: در شرایطی که تولید داخلی امکان تامین نیاز کشور را ندارد، مطرح کردن چنین تقاضایی آن‌هم در شرایطی که بازار در آرامش و ثبات است، درخواستی غیرمنطقی و نادرست است.

    وی با بیان اینکه متاسفانه بخش قابل‌توجهی از تایرهای تولید داخل از نظر کیفی شرایط مطلوبی ندارند، تصریح‌کرد: رقابتی بودن بازار موجب‌شده تا قیمت‌ تایرهای داخلی و خارجی متعادل باشد و از سویی باید به این مهم نیز توجه داشت که باید به سلیقه و خواست مصرف‌کننده احترام گذاشت و به ایشان حق انتخاب داد.سعادتی‌نژاد بیان‌کرد: درحال‌حاضر قاچاق سهم اندکی در بازار دارد، اما با افزایش تعرفه، واردات غیرقانونی صرفه اقتصادی پیدا کرده و قطعا بخش قابل‌توجهی از واردات قانونی جای خود را به قاچاق خواهد داد.در گروه تصفیه نفت مدیرعامل جدید شرکت ملی پالایش و پخش 3 اولویت‌ مهم 4 سال آینده را اعلام کرد و گفت: سهامداران پالایشگاه‌ها امکان تامین 20 میلیارد دلار برای نوسازی را ندارند و باید از صندوق توسعه ملی پیگیری شود.

    علیرضا صادق‌آبادی که به تازگی جانشین کاظمی در شرکت ملی پالایش و پخش شده، دیروز در مراسم تودیع و معارفه درباره اولویت‌های 4 سال آینده اظهار کرد: اولین اولویت اتمام هر سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با هدف حذف بار روانی تولید بنزین استاندارد و رفع مشکل آلودگی هوای کلان‌شهر است.در تحولات دیگر  این گروه جلسه معارفه شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا، امروز برگزار می‌شود تا این شرکت 200میلیارد تومانی هم آماده عرضه اولیه 10 درصد سهام در بورس تهران شود.این جلسه ساعت 14 در سالن سپهر هتل ارم و با حضور مدیران شرکت و نماینده سهامدار عمده آن یعنی شرکت گروه توسعه انرژی تدبیر  برگزار می‌شود.براساس این گزارش، در پی موافقت 24 مهر سال گذشته هیات ‌پذیرش بورس با پذیرش توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا، این شرکت با پلاک 513 و با نماد «پرشیا» در بازار دوم معاملات درج شده است.

    موضوع اصلی شرکت انجام فعالیت‌های بالادستی و پایین‌دستی در حوزه نفت و گاز از قبیل اکتشاف، توسعه، تولید، بهره‌برداری میادین نفتی و گازی، احداث پالایشگاه صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، تامین، احداث و ایجاد خط لوله و سایر تجهیزات، انتقال نفت و گاز، تامین و ساخت تجهیزات مربوط به صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و انجام خدمات مهندسی و طراحی مربوط به فعالیت‌های مذکور شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌های داخلی و بین‌المللی اعم از بخش دولتی، خصوصی و عمومی است.سود هر سهم این شرکت 200 میلیارد تومانی برای سال مالی جاری 386 ریال اعلام شده است.  در گروه فلزی 29 درصد از سهام فولاد خوزستان از سوی سازمان خصوصی‌سازی و به وکالت از زیرمجموعه صندوق بازنشستگی نفت به ارزش پایه 8/ 1 هزار میلیارد تومان روانه میز فروش می‌شود.سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سرمایه‌گذاری پایندگان بیش از 4 میلیارد و 205 میلیون و 901 سهم «فخوز» را به قیمت 4466 ریال و به ارزش پایه بیش از 8/ 1 هزار میلیارد تومان روانه میز فروش خواهد کرد.

    کارگزاری بانک سپه این عرضه را 8 آبان در بازار اول معاملات انجام خواهد داد و در صورت انجام معامله، درصد مالکیت سرمایه‌گذاری پایندگان از 49 به 20 درصد کاهش خواهد یافت. براساس این گزارش، سرمایه‌گذاری پایندگان یکی از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی نفت است که اسفند 91 با توجه به اهداف بلندمدت و همگن‌سازی سبد سهام صندوق‌های بازنشستگی نفت اقدام به خرید یک میلیارد و 106 میلیون و 960 هزار در گروه معدنی کرد.در دیگر تحولات بازار سهام مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه از موافقت اصولی با تامین مالی 300 میلیارد تومانی گل گهر از طریق انتشار صکوک اجاره خبر داد و جزئیات آن را اعلام کرد.غلامرضا ابوترابی با اشاره به اینکه شرکت‌هایی در حوزه صنعت و معدن نظیر چادرملو، توسعه ملی و... از طریق انتشار انواع صکوک در بازار سرمایه تامین مالی شده‌اند، اعلام کرد: سازمان بورس موافقت اصولی عرضه صکوک اجاره شرکت گل گهر را به ارزش 300 میلیارد تومان جهت تامین بخشی از منابع لازم برای مشارکت در افزایش سرمایه شرکت سرمایه‌پذیر و تامین سرمایه در گردش صادر کرد.

    وی افزود: این اوراق 4 ساله، با نرخ سود 18درصد و با نام از طریق شرکت بورس تهران عرضه خواهد شد که ناشر این اوراق شرکت واسط مالی اردیبهشت سوم با مسوولیت محدود است.این مقام مسوول درخصوص دیگر ارکان انتشار این اوراق توضیح داد: ضامن صکوک اجاره گل‌گهر، بانک پارسیان است و شرکت تامین سرمایه امید نیز مسوولیت بازار‌گردانی و تعهد پذیره‌نویسی این اوراق را بر عهده دارد. عامل پرداخت همانند دیگر انتشارهای صکوک، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است.ابوترابی عنوان کرد: از جمله شرکت‌هایی که در حوزه صنعت و معدن از طریق انتشار انواع صکوک در بازار سرمایه تامین مالی شده‌اند می‌توان به انتشار صکوک 150 میلیارد تومانی چادرملو در مهر سال‌جاری اشاره کرد که با پرداخت آخرین اجاره‌بها و مبلغ اصل اوراق سررسید شد.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 215میلیارد تومان و در فرابورس به 163میلیارد تومان  بالغ شد.

    برچسب ها