عصر خودرو

مصونیت اقتصاد از شوک‌های بیرونی

عصر بازار- انتظار می‌رفت با اعلام موضع ترامپ، بازار ارز و سرمایه با شوک روبرو شود، اما وضعیت بازارها عادی است و نه تنها شاهد نوسان‌های ناشی از رفتارهای هیجانی نبودیم، بلکه بازارها با روند مثبتی روبروست.

مصونیت اقتصاد از شوک‌های بیرونی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از شادا، بازار سرمایه از نخستین روز بعد از اظهارات ترامپ تا امروز که سه روز از آن می گذرد رشد 845 واحدی داشته است و نرخ دلار نیز در این مدت با نوسان شدیدی روبرو نبوده و هم اکنون حدود 4 هزار تومان است. البته پیش از این نیز مسئولان بانک مرکزی و سخنگوی دولت نوسان های هفته گذشته بازارها را موقتی اعلام کرده بودند. در مجموع آنچه از وضعیت کلی حاکم بر اقتصاد ارزیابی می شود پرهیز از رفتارهای هیجانی در بازار است. نرخ دلار در مدت فعالیت دولت یازدهم با نوسان اندکی روبرو بود و در بازار سرمایه نیز شاهد چنین وضعیتی بودیم.

    کارشناسان نهادگرای اقتصاد، مصونیت اقتصاد کشورمان از شوک های بیرونی و آرامش در بازارها را نشانه ای از قرار گرفتن اقتصاد کشورمان در مسیر صحیح عنوان می‌کنند. یکی از نشانه های اقتصاد سالم پیش بینی پذیر بودن وضعیت آینده بازارهاست و در این شرایط است که فعالان اقتصادی می توانند اقدام به هرگونه سرمایه گذاری کنند.

    عزت الله یوسفیان ملا؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیش از این با اشاره به عملکرد موفقیت آمیز دولت یازدهم برای کنترل بازار ارز و کاهش نرخ تورم گفته بود: در سال 90 با نوسان های شدید و با افزایش تورم روبرو بودیم و خوشبختانه دولت یازدهم این مسئله را در همان روزهای آغاز به کار مورد توجه قرار داد. وی با بیان اینکه در شرایطی که اقتصاد کشور با تورم بالا و نوسان های شدید روبرو بود هم واردکننده و هم صادرکننده دچار سردرگمی بود، گفت: این سردرگمی با نگرانی سیاسی نسبت به آینده هم همراه شده بود.

    ولی الله سیف؛ رییس کل بانک مرکزی امروز پس از جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شرایط حاکم بر بازار ارز عادی است، گفت: بازار ارز روزهای شنبه و یکشنبه گذشته و حتی امروز آرام بود که نشان می دهد اقتصاد ما با تاسی از اصول اقتصاد مقاومتی، در مقابل شوک های بیرونی که ممکن است اثرگذار باشد، مصونیت نسبی یافته است.

    رییس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: البته بانک مرکزی بر حسب وظیفه ذاتی خود شرایط بازار ارز را با دقت تحت نظر دارد. سیف ادامه داد: هرچند قیمت ارز در بازار متناسب با عرضه و تقاضا تعیین می شود اما بانک مرکزی وظیفه دارد از نوسان های نشات گرفته از آثار هیجانی جلوگیری کند.

    وی در عین حال با تاکید بر اینکه در روزهای اخیر حتی نوسان های ناشی از رفتارهای هیجانی را هم در بازار نداشتیم و شرایط کاملا عادی بود، گفت: حتی بازار سرمایه و بورس دیروز شاهد رشد شاخص ها بود. وی افزود: مجموع این شاخص ها نشان می دهد اقتصاد ما در شرایط عادی و مثبت قرار دارد و شرایط تحت کنترل و هدایت درست قرار گرفته است.

    کارشناسان اقتصادی با اشاره به کاهش قیمت نفت در سال های اخیر عملکرد بانک مرکزی در زمینه ایجاد ثبات اقتصادی و  ثبات نرخ ارز را قابل قبول عنوان می‌کنند. آنها با اشاره به اهمیت قیمت دلار در اقتصاد ایران معتقدند نرخ دلار در ایران همانند اهمیت نرخ بهره پایه در اقتصادهای توسعه یافته است.

    در واقع به اعتقاد آنها نرخ دلار متغیری کلیدی در اقتصاد کشور است که تغییرات آن می تواند بسیاری از متغیرهای اقتصادی همانند صادرات، واردات، تورم، قیمت مسکن، قیمت بنزین، قیمت سکه و ارزش سهام را تحت تاثیر قرار دهد و به همین دلایل پیش بینی حرکت آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

    برچسب ها