عصر خودرو

معاون وزیر اقتصاد؛

۴۰ درصد تولید ناخالص کشور مالیات نمی‌پردازد

عصر بازار-رییس کل سازمان امور مالیاتی گفت: نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در کشور جزو پایین‎ترین نسبت‌ها در جهان به شمار می‌رود و با جلوگیری از فرارهای مالیاتی، می‌توان این نرخ را افزایش داد.

۴۰ درصد تولید ناخالص کشور مالیات نمی‌پردازد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، سیدکامل تقوی نژاد در نشست مشترک سازمان امور مالیاتی کشور با نمایندگان بخش خصوصی و اعضای اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی و نمایندگان اصناف شهرستان کاشان و آران و بیدگل، با بیان اینکه اتاق بازرگانی شهرستان کاشان از اتاق های فعال محسوب می شود، گفت: شهرستان کاشان از ظرفیت های مهمی در ابعاد مختلف مذهبی، اعتقادی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برخوردار است و برای ایجاد رونق اقتصادی در این شهر، اقدامات اساسی در راستای رفع موانع تولید و حمایت از فعالان اقتصادی این شهرستان ضروری است.

    وی با اشاره به اهمیت تعامل با مودیان و فعالان اقتصادی و نقش کلیدی این امر در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، اظهارداشت: در حال حاضر و با توجه به شرایط اقتصاد کشور، سیاست اقتصاد مقاومتی در دستور کار همه ارکان نظام قرار گرفته و تاکنون نیز با اجرای این سیاست توانسته‌ایم با وجود تحریم ها و کاهش قیمت نفت، اقتصاد کشور را در مسیر ثبات به پیش ببریم.

    رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: با توجه به منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اجرای سیاست های اقتصادی مقاومتی، در حال حاضر نقش مالیات در اقتصاد کشور بسیار پررنگ شده و ارکان مختلف نظام به اهمیت پرداخت مالیات و نقش برجسته آن برای برون رفت از وابستگی به نفت و ایجاد اقتصادی درون زا واقف گشته‌اند.

    تقوی‌نژاد با اشاره به نسبت پایین درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در کشور گفت: این نسبت جزو پایین‌ترین نسبت ها در جهان به شمار می رود و با جلوگیری از فرارهای مالیاتی، می‌توان این نرخ را افزایش داد.

    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، در ادامه عنوان داشت: حدود 40 درصد تولید ناخالص کشور از مالیات معاف است و در حال حاضر حدود 50 درصد بودجه جاری کشور از محل مالیات‌ها تامین می شود.

    وی با ذکر این مطلب که مالیات براساس قانون وضع شده و هم حق الناس است و هم بیت المال، گفت: مهم ترین اولویت سازمان و دولت، عدالت در وصول مالیات و عدالت در هزینه کرد آن است و هر کس به هر میزان که از امکانات این کشور و خدمات دولتی استفاده می کند بایستی عادلانه مالیات خود را پرداخت کند.

    رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه، ارتقای سلامت نظام اداری را از اولویت های مهم برنامه تحول نظام مالیاتی برشمرد و گفت: قاطبه همکاران سازمان، کارکنانی شرافتمند، سالم و پاکدست هستند و البته با آن تعداد اندکی که مرتکب فساد و تخلف مالی می شوند، قاطعانه و بیر حمانه برخورد می کنیم.

    تقوی نژاد موضوع شفافیت نظام اقتصادی را بسیار مهم تلقی کرد و گفت: با اجرای طرح جامع مالیاتی به عنوان عظیم ترین پروژه اقتصادی کشور، نه تنها اطلاعات اقتصادی کشور شفاف خواهد شد، بلکه عدالت مالیاتی نیز برقرار و همچنین از فرارهای مالیاتی به میزان قابل توجهی کاسته خواهد شد.

    رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، افزایش کارآیی و اثربخشی نظام مالیاتی، افزایش رضایت مندی مودیان و همچنین کاهش هزینه های عملیات وصول مالیات را از مهم ترین اهداف اجرای طرح جامع مالیاتی برشمرد و گفت: با اجرای طرح جامع مالیاتی، سیستم مالیاتی هوشمند خواهد شد که این امر امکان مدیریت بر فرایندهای مالیاتی و کنترل اطلاعات را تسهیل خواهد کرد.

    وی در ادامه، با بیان اینکه اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده باعث نگرانی برخی اصناف از شفاف شدن عملکردشان شده، گفت: فعالان اقتصادی نباید از شفاف شدن وضعیت درآمدی خود نگران باشند چرا که تنها با شفافیت است که می‌توان عدالت مالیاتی را محقق ساخت و با مودیان مالیاتی عادلانه و منصفانه رفتار کرد.

    تقوی نژاد اضافه کرد: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به نفع اصناف و تولید کنندگان است چرا که با اجرای این نظام مالیاتی، مالیات از سمت تولید به سمت مصرف سوق پیدا می کند؛ ‌ ضمن اینکه امکان استرداد مالیات ظرف مدت 30 روز در این قانون پیش بینی شده است.

    وی حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را از اولویت های سیاست اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: اگر تولید نباشد، اشتغال نیست، مالیات نیست و در نهایت کشور رشد و پیشرفتی نخواهد داشت؛ لذا نظام مالیاتی کشور همواره آمادگی داشته و دارد تا با ارایه تسهیلات و مشوق‌های مالیاتی، زمینه رونق اقتصادی و بهبود کسب و کار را فراهم سازد.

    تقوی‌نژاد در ادامه به صدور بخشنامه های متعدد در راستای رفع مشکلات مودیان مالیاتی اشاره کرد و گفت: اعتقاد ما آن است که اگر ادعا می کنیم که در صدد اعتماد سازی هستیم باید گام های موثری در جهت رفع مشکلات مردم برداریم.

    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه از برنامه های جدید نظام مالیاتی برای ایجاد شرایط مناسب اقتصادی سخن گفت و خاطرنشان کرد: براساس اصلاحیه جدید قانون مالیات‌های مستقیم، شیوه علی‌ الراس به طور کامل از نظام مالیاتی برچیده خواهد شد.

    برچسب ها