عصر خودرو

رتبه رقابت‌پذیری ایران بهبود یافت

عصر بازار- معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد نتایج بررسی گزارش مجمع جهانی اقتصاد درباره وضعیت اقتصاد ایران در سال ۱۸-۲۰۱۷ را منتشر کرد.

رتبه رقابت‌پذیری ایران بهبود یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، در گزارش معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره بررسی گزارش مجمع جهانی اقتصاد از شاخص رقابت‌پذیری ایران در سال 18-2017 میلادی آمده است: ایران در سال 2017 میلادی از نقطه نظر رقابت‌پذیری رتبه 69 را در میان 137 کشور جهان کسب نموده که در مقایسه با رتبه سال گذشته خود 7 پله صعود داشته است.

    ایران در زیرشاخص الزامات اساسی، به سبب برخورداری از محیط اقتصاد کلان، بهداشت و آموزش ابتدایی و زیرساخت‌های مناسب رتبه 55 جهانی را به خود اختصاص داده و نسبت به سال قبل 6 پله صعود داشته و در زیرشاخص‌های تقویت کارایی و عوامل نوآوری و بلوغ رتبه 83 و 81 را احراز نموده و نسبت به سال قبل به ترتیب 6 و 20 رتبه ارتقا یافته است.

    زیرشاخص الزامات اساسی شامل چهار رکن نهادها، زیرساخت‌ها، محیط اقتصادکلان و بهداشت و آموزش ابتدایی است. ایران در رکن محیط اقتصاد کلان، بهترین رتبه (44) و در رکن نهادها بدترین رتبه (85) را کسب نموده است.

    مرحله دوم توسعه (تقویت کارایی) نیز از نقطه نظر ارکان رقابت شامل آموزش عالی و تربیت نیروی انسانی، کارایی بازار کالا، کارایی بازار نیروی کار، توسعه بازار مالی، آمادگی فناورانه و اندازه بازار است. بهترین رتبه ایران در این مرحله از توسعه مربوط به اندازه بازار است که رتبه 19 را در میان 137 کشور جهان به خود اختصاص داده و بدترین رتبه به کارایی بازار نیروی کار اختصاص داده شده است.

    زیرشاخص عوامل نوآوری و بلوغ شامل دو رکن بلوغ و مهارت‌های کسب‌ و کار و نوآوری است که ایران در این دو رکن به ترتیب رتبه‌های 97 و 66 را کسب نموده و نسبت به سال قبل به ترتیب 12 و 23 رتبه ارتقا یافته است.

    برچسب ها