عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

قیمت اوراق "تسه" در بازار

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش تقاضا در بازار مسکن منجر به رشد تقاضا برای اوراق تسه و در نتیجه افزایش قیمت آن می‌شود همچنین نرخ ها هم اکنون روال گذشته را طی می کند.

قیمت اوراق "تسه" در بازار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا،علیرضا توکلی کاشی اظهار داشت: قیمت اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن طی دو سال اخیر بین 70 هزار تا 82 هزار تومان نوسان داشته و سیاست‌های بانک مسکن سبب می‌شود که این نرخ از حد معینی فاصله نگیرد، یعنی اگر قیمت‌ها افزایش یابد، عرضه بیشتر می‌شود و اگر قیمت پایین بیاید حجم عرضه کم می‌شود.

    وی افزود: تغییر مقررات بسته به شرایط روز، عرضه و تقاضا را برای اوراق"تسه" تغییر می‌دهد که این تغییرات منجر به افزایش یا کاهش قیمت اوراق می‌شود.

    این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: طی حدود هفت سالی که این اوراق در بازار راه اندازی شده  قوانین آن چندین بار دستخوش تغییر شده است؛ برای مثال این اوراق برای جعاله استفاده نمی‌شد و سپس اعلام شد که برای جعاله نیز باید استفاده شود و اخیرا این شرط برداشته شده است؛ یعنی کسی که برای وام مسکن جعاله بگیرد نیاز به خرید اوراق ندارد.

    توکلی کاشی ادامه داد: سقف وام در این چند سال چندین بار زیاد شده و نرخ سود آن از 14 به 17.5 درصد رسیده است اما صحبت‌هایی که در حال حاضر در رسانه‌ها برای تغییر شرایط وام مسکن مطرح است بیشتر به صندوق یکم مربوط بوده و به این اوراق ارتباطی ندارد.

    وی در مورد خرید اوراق برای وام جعاله نیز گفت: وام جعاله در ابتدا مشمول اوراق نبود و در دوره‌ای برای وام جعاله خرید اوراق اجباری شد که اخیرا این محدودیت برداشته شده است.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: اخباری از رشد تقاضا در بخش مسکن به تازگی منتشر شده است که طبیعتا افزایش تقاضا برای خرید مسکن منجر به افزایش تقاضا برای خرید اوراق می‌شود.

    اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن روز گذشته پس از دو هفته ثبات و باقی ماندن اکثر نمادهای تسه در بازه قیمتی 75 تا 77 هزار تومان، به کانال 81 هزار تومانی وارد شد.

    امروز نیز اوراق تسه در بازه 78 تا 80 هزار تومان معامله شد.

    برچسب ها