عصر خودرو

خبرگزاری فرانسه:

اوپک در موقعیت برتر بازار نفت قرار دارد

عصر بازار- خبرگزاری فرانسه (AFP) اعلام کرد، اوپک و متحدانش کنترل بازار نفت را بار دیگر به دست آوردند؛ برنامه کاهش تولید آنها جواب داد و مازاد عرضه نفت در بازارها که مانع افزایش قیمت می شد، از بین رفت

اوپک در موقعیت برتر بازار نفت قرار دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، فرانس پرس همچنین با بیان دیدگاه های آژانس بین المللی انرژی (IEA) پیش بینی کرد، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان غیراوپکی آن از جمله روسیه در نشست 30 نوامبر (9 آذر) توافق کاهش تولید را تمدید خواهند کرد.

    خبرگزاری یاد شده به نقل از آژانس بین المللی انرژی تصریح کرد، حفظ تعادل در بازار نفت به فشار بیشتری نیاز دارد.
    آژانس بین المللی انرژی در آخرین گزارش ماهانه خود اعلام کرده است، «احتمال می رود موجودی انبارهای نفت در جهان در سال 2017 کاهش یابد و با فرض ثبات تولید نفت اوپک، بازار نفت سال آینده باید تقریباً در وضعیت تعادل قرار گیرد، اما حفظ این تعادل در سال 2018 نیازمند انظباط مستمر است».
    به گزارش ایرنا، پس از افزایش چشمگیر تولید نفت شیل آمریکا در سال 2014 و خودداری اوپک از کاهش تولید با تغییر سیاست خود از «کنترل قیمت» به «حفظ سهم بازار»، بازار جهانی نفت دچار آشفتگی شد و عرضه نفت بر تقاضای آن فزونی گرفت.
    این امر سبب شد، قیمت نفت برنت که نفت اوپک نیز بر پایه آن قیمت گذاری می شود، از بیش از 100 دلار در هر بشکه در اواسط سال 2014 به کمتر از 30 دلار در سال 2016 برسد.
    سال گذشته، اوپک و 11 تولیدکننده غیراوپک از جمله روسیه موافقت کردند که برای برگرداندن تعادل به بازار نفت و افزایش سطح قیمت، تولید خود را کاهش دهند. این توافق که تا مارس 2018 (اواسط فروردین 1397) تمدید شد، کمک کرد، قیمت نفت افزایش یافته و به بیش از 50 دلار در هر بشکه برسد.
    فرانس پرس نوشت، آژانس بین المللی انرژی معتقد است، چند هفته منتهی به 30 نوامبر (9 آذر) که نشست وزیران اوپک برگزار می شود، بسیار حساس است و می تواند بر تصیم اوپک و غیراوپک در مورد تولید نفت، تاثیر زیادی بگذارد. اما شکی نیست که اوپک و 11 متحد غیراوپکی مصمم هستند هر کاری که برای حمایت از بازار لازم است را انجام دهند.
    بنا به اعلام خبرگزاری فرانسه، آژانس بین المللی انرژی همچنین دیدار اخیر ملک سلمان از مسکو را که طی آن یک قرارداد سرمایه گذاری نیز امضا شد را نشانه تمدید توافق کاهش تولید می داند و معتقد است، عربستان و روسیه که برای تحکیم توافق اوپک و غیراوپک در مورد کاهش تولید نفت با یکدیگر همکاری می کنند، انگیزه اقتصادی قوی برای بالا بردن قیمت نفت از طریق کاهش تولید دارند.
    بر اساس این گزارش، از ابتدای سال 2017 تا کنون، کشورهای اوپک و روسیه در حالی که نفت کمتری تولید کرده اند، درآمد بیشتری (نسبت به سال گذشته) به دست آورده اند و آخرین پیش بینی ها در مورد عرضه و تقاضای نفت نشان می دهد، توپ اکنون در زمین اوپک است.
    بنا به اعلام آژانس بین المللی انرژی، «در سال 2018، تقاضای جهانی نفت و تولید غیراوپک تقریبا با نرخ یکسانی افزایش پیدا خواهند کرد. تقاضای جهانی نفت امسال 1.6 میلیون بشکه در روز و سال آینده 1.4 میلیون بشکه در روز افزایش می یابد، چشم اندازی که ممکن است مانع افزایش قیمت های نفت شود».
    فرانس پرس اضافه کرد، با این حال، اوپک در گزارش ماه اکتبر خود پیش بینی کرده است که قیمت های نفت در سطح 50 تا 55 دلار در هر بشکه باقی خواهند ماند.
    این خبرگزاری، افزایش قیمت نفت به سطوح بیش از 55 دلار در هر بشکه را عامل تشویق تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا به گسترش فعالیت های حفاری دانست و پیش بینی کرد، افت قیمت به کمتر از 50 دلار نیز کاهش سرمایه گذاری ها در بخش نفت را در پی خواهد داشت. بنابراین اوپک و هم پیمانان آن تولید خود را به گونه ای مدیریت خواهند کرد که قیمت در محدوده یاد شده باقی بماند.
     

    برچسب ها