عصر خودرو

پیشنهاد نرخ ترکیبی دولت برای مالیات ارزش افزوده

عصر بازار- دولت در لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده پیشنهاد نرخ ترکیبی برای سه بخش را ارائه کرده است.

پیشنهاد نرخ ترکیبی دولت برای مالیات ارزش افزوده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، لایحه مالیات بر ارزش افزوده در واپسین روزهای اسفند سال 95 به مجلس رفت و در حال حاضر فرایند کارشناسی و چکش‌کاری را با حضور اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، نمایندگان دولت و کارشناسان طی می‌کند.

    در حال حاضر قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1387 اجرا می‌شود و طی سال‌های اخیر به دلیل آماده نشدن قانون دائمی در قانون بودجه هرسال تمدید شده است، تا بتوان قانون دائمی در این زمینه مصوب کرد.

    بسیاری از کارشناسان معتقدند، یکی از ایرادات قانون فعلی تفسیرپذیری و تعاریف متعدد از مالیات بر ارزش افزوده است که نیازمند شفافیت بیشتر و تدقیق مناسب برای اجرای واحد است.

    در همین راستا سید حسن حسینی شاهرودی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یکی از مباحث مورد توجه و بررسی را معطوف به تعریف دقیق و درست از این نوع مالیات عنوان کرده و معتقد است علاوه بر آ‌نچه مطرح شد، چگونگی وصول این مالیات مهم بوده که باید اعلام شود، از حلقه آخر اخذ خواهد شد یا حلقه‌های متعدد باشد.

    طبق لایحه‌ای که دولت ارائه کرده، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات فروش پس از کسر مالیات خرید در یک دوره معین تعریف می‌شود.

    همچنین یکی دیگر از مباحث مورد توجه تک نرخی بودن یا چند نرخی بودن مالیات بر ارزش افزوده است که کارشناسان نظرات متفاوتی در این زمینه دارند؛‌ آنچه می‌توان عنوان کرد، این است که دولت به صراحت نظر خود را در این رابطه بیان نکرده است.

    براساس پیشنهاد دولت در لایحه مالیات ارزش افزوده، نرخ مالیات فروش کالاها و یا خدمات به صورت ترکیبی  خواهد بود، به طوری که نرخ آن در سه  بخش کالاهای نفتی، طلا و پلاتین و سایر کالا و خدمات متفاوت است.

     در بخش کالاهای نفتی انواع «بنزین و سوخت هواپیما، با نرخ 30 درصد»، «نفت گاز و نفت سفید با نرخ 15 درصد» و «گاز طبیعی،‌نفت کوره و گاز مایع با نرخ 10 درصد»؛ همچنین در بخش دوم که شامل «طلا و پلاتین اعم از (مصنوعات و شمش) با نرخ 3 درصد» مالیات بر ارزش افزوده پیش بینی شده است. طبق لایحه مورد بررسی «سایر کالا و خدمات با نرخ 9 درصد» مفروض است.

     بنابر پیش‌بینی دولت در لایحه طلا مشمول مالیات ارزش افزوده 3 درصدی خواهد بود، در حالی که برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند، از اصل طلا به عنوان یک کالا نباید مالیاتی اخذ شود و باید مالیات‌ آن بر ساخت و اجرت اعمال شود.

    در همین باره نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان می‌کند، اینکه از اصل طلا مالیات ارزش افزوده اخذ شود، غیرمنطقی است، چون یکی از دلایل فرار مالیاتی مربوط به آن است که از اصل کالا مالیات گرفته می‌شود، زیرا بعد از 7 بار چرخش قیمت طلا صفر خواهد شد.

    بدین ترتیب لایحه مذکور فرایند بررسی و کارشناسی را طی می‌کند، تا در نهایت با تصویب در کمیسیون اقتصادی مجلس برای تصویب نهایی به صحن مجلس برود.

    برچسب ها