عصر خودرو

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز:

پروژه خط انتقال گاز ششم سراسری به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد

عصر بازار- مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز از راه‌اندازی خط لوله ششم سراسری پیش از آغاز فصل سرما خبر داد.

پروژه خط انتقال گاز ششم سراسری به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظر تربتی درباره ویژگی‌های پلی که برای عبور خط از رودخانه احداث شده است، گفت: برای این منظور، ترانشه‌ای به طول 220 و ارتفاع 80 متر ایجاد شده که حجم ترانشه برداشته شده به یک میلیون متر مکعب می رسد و هم اکنون نیز تجهیزات و ماشین آلات در مرحله لوله گذاری هستند.

    ترانشه به فرورفتگی‌های مصنوعی یا طبیعی در سطح زمین گفته می‌شود که ژرفای آن‌ها از پهنایشان بیشتر و پهنای آن‌ها از طولشان بسیار کمتر است.

    مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز تصریح کرد: در ابتدا قرار بود مسیر خط لوله به صورت HDD از بستر کارون عبور کند که به دلیل سنگی بودن بستر کارون این برنامه میسر نشد و تصمیم گرفتیم خط را به صورت هوایی از روی پل عبور دهیم که این اقدام با وجود حجم عظیم آب در کارون عملیاتی شد، به گونه‌ای که دو خط لوله 56 اینچ (خطوط ششم و در آینده نهم) از روی عرشه عبور می کنند که این دستاورد در دنیا کم نظیر است.

    تربتی از لوله گذاری روی عرشه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تا کیلومتر 107 خط ششم آماده سازی شده و آماده تزریق گاز است و پیش بینی می‌شود 95کیلومتر باقیمانده نیز با پایان مسیر سازی و پیشرفت خیره‌کننده در زمینه‌های حفاری کانال، جوشکاری و لوله گذاری ظرف 2 ماه آینده به بهره برداری برسد.

    خط لوله ششم سراسری یکی از راهبردی‌ترین خطوط انتقال کشور است که وظیفه انتقال گازهای تولیدی در عسلویه به ظرفیت روزانه 100 میلیون متر مکعب را به استان‌های غرب و شمال غرب بر عهده دارد؛ ضمن آن‌که از مسیر های شلمچه و نفت شهر هم امکان صادرات گاز به عراق را مهیا می‌کند.

    برچسب ها