عصر خودرو

اتفاقی تاثیرگذار در تاریخ تجارت گاز جهان؛

هند و ژاپن برای سوآپ ال‌ان‌جی همکاری می‌کنند

عصر بازار- همکاری اولین و چهارمین واردکننده بزرگ ال‌ان‌جی جهان موجی از تاثیرات بر تجارت ال‌ان‌جی جهان می‌گذارد چراکه هند و ژاپن با «بند تعیین مقصد» در قراردادها مخالف هستند.

هند و ژاپن برای سوآپ ال‌ان‌جی همکاری می‌کنند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اسپوتنیک، همکاری اولین و چهارمین واردکننده بزرگ ال‌ان‌جی جهان موجی از تاثیرات بر تجارت ال‌ان‌جی جهان می‌گذارد چراکه هند و ژاپن با «بند تعیین مقصد» در قراردادها که فروش ال‌ان‌جی وارد شده را محدود می‌کند، مخالف هستند.

    انتظار می‌رود این نوع همکاری باعث وارد فشار بیشتر به تامین‌کنندگان ال‌ان‌جی برای حفظ مسئولانه قیمت‌ها بشود.

    قرارداد سوآپ محموله‌های ال‌ان‌جی بین هند و ژاپن به تایید شورای وزیران هند رسید. این قرارداد بخشی از توافق دوجانبه گسترده‌تر این دو کشور برای ایجاد یک سیستم تبادل گاز است که می‌تواند هزینه‌های لجستیکی هند را برای واردات گاز طبیعی کاهش دهد. همچنین این توافق برای این انجام شده است که «بند مربوط به مقصد» در قراردادهای تجارت جهانی ال‌ان‌جی حذف شود. طبق این بند محدودیتی اعمال می‌شود که گاز وارد شده از یک منبع به‌خصوص تنها در مقاصد ذکر شده قابل فروش می‌باشد.

    ژاپن دارای توافق مشابهی با قطر و اتحادیه اروپا است که این به هند در مذاکره بر سر قیمت ال‌ان‌جی با سایر کشورها کمک می‌کند. متخصصان می‌گویند این توافق می‌تواند منجر به افزایش شدید عرضه در بازار ال‌ان‌جی شود و در نهایت بر  قیمت‌گذاری فشار وارد کنند. ژاپن بزرگترین واردکننده ال‌ان‌جی جهان است و هند هم از این لحاظ در رتبه چهارم جهان قرار دارد.

    دارمندرا پرادان، وزیر سوخت و گاز طبیعی هند گفت: این می‌تواند فرصتی را برای به اشتراک گذاشتن فناوری و دانش در بخش ال‌ان‌جی با ژاپن به وجود بیاورد. در حال حاضر هند با استرالیا قراردادی برای گاز طبیعی دارد در حالی که ژاپن چنین قراردادی را با قطر منعقد کرده است. از طریق این توافق ما می‌توانیم گزینه‌هایی مانند سوآپ محموله‌ها از این منابع را به‌ دست بیاوریم.

    در ماه جون امسال کمسیون تجارت عادلانه ژاپن، بند مربوط به مقصد درقراردادهای ال‌ان‌جی را ضد رقابت اعلام کرد. یک ماه بعد در ماه جولای ژاپن قرارداد مشابهی با اتحادیه اروپا منعقد کرد که در آن دو طرف توافق کردند محدودیت‌های مقصد برای فروش را حذف کنند. تفاهم نامه همکاری هند و ژاپن در بخش ال‌ان‌جی هم چهارچوب مشابهی را برای همکاری در ایجاد انعطاف‌پذیری در قراردادهای ال‌ان‌جی و حذف بند مربوط به مقصد فراهم می‌آورد که این می‌تواند باعث ایجاد یک شاخص قیمت قابل اعتماد برای انعکاس واقعی عرضه و تقاضا ال‌ان‌جی به‌وجود آورد.

    نارندرا تانجا، یک متخصص برجسته انرژی گفت: وقتی که هند و ژاپن که دو وارد کننده بزرگ ال‌ان‌جی هستند در تمام موضوعات مرتبط با واردات ال‌ان‌جی مواضع نزدیکی داشته باشند این می‌تواند تاثیرات بسیار زیادی بر تجارت بین‌المللی ال‌ان‌جی بگذارد. به این ترتیب قیمت‌های رقابتی‌تر، قراردادهای متوازن‌تر بلند مدت برای هند و ژاپن دور از دسترس نیست.

    این توافق هم‌راستا با فشار مداوم هند بر اوپک برای کاهش قیمت‌های نفت و گاز برای مشتریان آسیایی صورت گرفت. هند همچنین در نظر دارد در مورد قراردادهای بلند مدت خود با روسیه و آمریکا دوباره مذاکره کند.

    برچسب ها