عصر خودرو

۵۰ درصد ظرفیت تولید فولاد توسط بانک صنعت و معدن تامین مالی شد

عصر بازار- تامین مالی طرح ‌های صنعت و معدن مانند هفت طرح فولادی با رویکرد اقتصاد مقاومتی توسط بانک صنعت و معدن انجام شده و قرار است در ۲ سال آینده همه آنها وارد مرحله تولید شوند.

۵۰ درصد ظرفیت تولید فولاد توسط بانک صنعت و معدن تامین مالی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، دیروز (شنبه) با ظرفیت سالیانه 800 هزار تن با حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مقام های کشوری و استانی آذربایجان شرقی با تامین مالی 282 میلیون یورویی بانک صنعت و معدن افتتاح شد.
    این طرح که در زمره طرح های هفتگانه فولادی بوده و در راستای قانون برنامه سوم و چهارم توسعه در بخش صنایع معدنی و به منظور تامین فرآورده‌های فولادی و رفع نیاز به واردات فولاد و کسب بخشی از سهم جهانی فولاد ساخته شده است.
    در طول اجرای این طرح، برای بیش از 300 نفر به طور مستقیم و برای 800 نفر به طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی می شود.
    بررسی آمار عملکرد بانک صنعت و معدن نشان می دهد در چهار سال گذشته طرح های زیر ساختی، ملی و زیر بنایی فراوانی در کشور با تسهیلات این بانک به بهره ‏برداری رسیده است.

    ** سهم 50 درصدی از ظرفیت فولاد
    برپایه این گزارش، بانک صنعت و معدن تامین مالی 50 درصد از ظرفیت تولید فولاد کشور را برعهده گرفته و اکنون 13 طرح فولادی نیز با تسهیلات این بانک در حال اجراست.
    انتظار می رود در سه سال آینده تولید فولاد از 25 میلیون تن در سال عبور کرده و سهم ایران در تولید جهانی از یک درصد به 1.5 درصد افزایش یابد؛ این امر به ارتقای رتبه جهانی ایران در این صنعت از 14 به 11 منجر می شود.
    تامین مالی هفت طرح فولاد استانی سپید دشت (چهارمحال و بختیاری)، نی ریز (فارس)، قائنات ( خراسان جنوبی)، شادگان (خوزستان)، سبزوار (خراسان رضوی)، بافت (کرمان) و میانه (آذربایجان شرقی) که در قالب فاینانس چین صورت گرفته، از اقدام های مهم در این بخش است.
    گـشایش خطوط اعتباری چین برای طرح های فولادی کشور به عنوان موفقیتی برای این بانک به حساب می آید. این کار با همکاری وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، اموراقتصادی و دارایی، امورخارجه، بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی صورت گرفته است.
    هفت طرح فولادی استانی که از سال 1385 به دلیل مشکلات مالی متوقف شده بود، از نیمه دوم سال 1392 در دست اجرا قرار گرفت و علاوه بر افتتاح واحد آهن اسفنجی فولاد سپید دشت در آذرماه سال 1395 و فولاد میانه در مهرماه امسال، قرار است در 2 سال آینده نیز فازهایی از طرح های دیگر به بهره برداری برسد.
    علاوه براین، حمایت های دولت یازدهم و اختصاص 150 میلیون یورو تسهیلات بانک صنعت و معدن برای شرکت فولاد ازنا که ظرفیت 1.5 میلیون تنی دارد در استان لرستان، پس از هشت سال توقف، آن را فعال کرده و بهره برداری از فاز نخست طرح یاد شده برای سال 1397 پیش بینی شده است که امکان اشتغال 900 نفر را فراهم می سازد. این واحد صنعتی قرار است ورق فولادی بالای پنج میلیمتر تولید کند.
    طرح‌های فولادی مکران (سیستان و بلوچستان)، روهینا جنوب (خوزستان) ، مادکوش (هرمزگان)، پاسارگاد(فارس) و طرح فولادی ارفع (یزد) از دیگر طرح های فولادی کشور به شمار می‌روند که توسط این بانک تامین مالی شده است.
     براساس سند چشم انداز 1404 ظرفیت فولاد رقم 55 میلیون تن پیش بینی شده و برآورد می شود که با تحقق این توان، میزان صادرات هم به حدود 20 میلیون تن برسد.
    جمهوری اسلامی ایران اکنون چهاردهمین فولاد ساز جهان محسوب می شود و در افق 1404 با افزایش تولید، دستیابی به جایگاه هفتمین تولید کننده، دور از دسترس نیست.

    برچسب ها