عصر خودرو

جلسه فوق‌العاده تاپیکو برای بررسی وضعیت وخیم پتروشیمی فارابی

عصر بازار- در حالی وضعیت شرکت پتروشیمی فارابی رو به وخامت گذاشته است که هم اکنون جلسه فوق‌العاده برای بررسی وضعیت این پتروشیمی در هلدینگ تاپیکو در حال برگزاری است.

جلسه فوق‌العاده تاپیکو برای بررسی وضعیت وخیم پتروشیمی فارابی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ،پتروشیمی فارابی که مواد اولیه تولید رنگ و رزین را تولید می کند هم اکنون در شرایط خوبی به سر نمی برد و براساس صورت‌های مالی موجود این شرکت در طی سال‌های اخیر میزان بدهی این شرکت روند فزاینده‌ای داشته است.

    براساس این صورت‌های مالی میزان بدهی این شرکت در سال 92 به مبلغ 36 میلیارد و 205 میلیون تومان بود که در سال 93 بدهی این شرکت به مبلغ 54 میلیارد و 37 میلیون تومان رسید اما میزان بدهی این شرکت نسبت به دارایی‌های این شرکت ناچیز بود.

    این گزارش حاکی است با وجود این شرایط در 20 بهمن ماه سال 94 و با حکم غلامرضا امیرشقاقی مدیرعامل وقت هلدینگ تاپیکو سید ابراهیم سقایی که ظاهرا نسبت فامیلی با یکی از مدیران ارشد دولت دارد به عنوان مدیرعامل این شرکت پتروشیمیایی میان دستی منصوب شد.

    ظاهرا تغییر مدیرعامل نیز موجب نشد میزان بدهی‌های این شرکت کاسته شود بلکه با رشد فزاینده بدهی‌ها رقم بدهی حتی از میزان دارایی‌ها نیز بیشتر شد و عملا این شرکت را به یک شرکت ورشکسته تبدیل کرد. صورت‌های مالی پتروشیمی فارابی می‌گوید میزان بدهی این شرکت در انتهای سال مالی 95 به میزان 94 میلیارد و 81 میلیون تومان است در صورتی که دارایی های این شرکت 14 میلیارد و 30 میلیون تومان بیشتر نیست.

    این شرایط موجب شده است تا فردا مجمع این شرکت با حضور سهام داران برگزار شود از سوی دیگر پیگیری خبرنگار فارس حاکی از ان است که ظاهرا جلسه فوق العاده برای تعیین وضعیت پتروشیمی فارابی هم اکنون با حضور محمدحسن پیوندی مدیرعامل هلدینگ تاپیکو در حال برگزاری است.

    پیوندی در همین رابطه طی گفت وگویی گفت: در حال بررسی وضعیت این مجتمع پتروشیمی هستیم اما هیچ برنامه ای برای تغییر مدیرعامل این مجتمع پتروشیمی نداریم.

    از طرف دیگر برخی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس نیز در خصوص وضعیت پتروشیمی فارابی ابراز نگرانی کردند به طوریکه کوروش کرم‌پور حقیقی عضو  کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است قطعا کمیسیون انرژی نسبت به مشکلات این شرکت و هیچ‌کدام از دیگر شرکت‌های پتروشیمی بی‌تفاوت نیست و با تمام توان تخصصی خود در مسیر یاری رساندن به این شرکت‌ها اقدام خواهد کرد.

    وی با انتقاد از عملکرد مدیرعامل این شرکت ادامه می دهد کار فنی را باید به افراد متخصص واگذار کرد.

    همچنین هدایت الله خادمی نایب رئیس کمیسیون انرژی نیز در خصوص وضعیت این مجتمع پتروشیمی به خبرنگار فارس گفت: کمیسیون انرژی برنامه مفصلی در خصوص بررسی وضعیت پتروشیمی‌های خوراک مایع دارد.

    وی ادامه داد: تصمیم داریم بعد از بازگشایی مجلس و در اولین روز کاری از مدیران این مجتمع دعوت کنیم تا درخصوص مشکلاتشان توضیح دهند تا بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم.

    این گزارش اضافه می کند در حالی شرایط پتروشیمی فارابی روبه وخامت گذاشته است که براساس تصمیمات اتخاذ شده در هلدینگ تاپیکو قرار بود با سرمایه گذاری 250 میلیون یورویی طرح تبدیل متانول به الفیلن (MTO) در این مجتمع احداث شود.

    برچسب ها