عصر خودرو

تکلیف سهام عدالت مشمولان در صورت عدم تسویه مانده بدهی چیست؟

عصر بازار- در صورت عدم تسویه مانده بدهی اقساط سهام عدالت، معادل مبلغ تسویه نشده، به مشمولان تعلق نخواهد داشت و دارندگان سهام عدالت مالک میزان سهامی که اقساط آن پرداخت نشده نخواهند بود.

تکلیف سهام عدالت مشمولان در صورت عدم تسویه مانده بدهی چیست؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، سامانه سهام عدالت در نیمه دوم اسفندماه سال گذشته به‌نشانی www.samanese.ir رونمایی شد تا دارندگان سهام عدالت با مراجعه به آن از وضعیت صورت‌حساب خود آگاه شده و در صورت تمایل نسبت به تسویه باقیمانده اقساطشان اقدام کنند.

    بر این اساس هر چند آخرین مهلت برای تسویه مانده بدهی اقساط سهام عدالت مشمولان 31 شهریور تعیین شده بود، اما با توجه به استقبال ضعیف مشمولان از تسویه اقساط خود، بنابر نظر شورای عالی اصل 44 قانون اساسی این مهلت یک ماه دیگر تمدید شد و دارندگان سهام عدالت تنها تا پایان مهرماه فرصت دارند نسبت به تسویه مانده بدهی اقساط سهام عدالت خود اقدام کنند.

    همچنین بررسی آمارها نشان می‌دهد شمار زیادی از مشمولان سهام عدالت تا کنون مانده بدهی اقساط سهام تخصیصی خود را با دولت تسویه نکرده اند. 

    بر این اساس این مشمولان اجازه دارند در صورت تمایل با پرداخت نقدی و تسویه اقساط خود، سقف مبلغ سهامداری‌شان را تا مبلغ یک میلیون تومان بالا ببرند و در آینده از سود سهام بر مبنای یک میلیون تومان برخوردار شوند. 

    حالا این پرسش مطرح می‌شود که چنانچه برخی مشمولان تا پایان مهرماه جاری تمایلی به پرداخت نقدی و یکجای مانده ارزش سهام تخصیصی تسویه نشده خود نداشته باشند چه اتفاقی برای سهام عدالت آنها خواهد افتاد؟

    در پاسخ باید گفت معادل مبلغ مانده بدهی اقساط سهام عدالت تسویه نشده، به این دسته از مشمولان تعلق نخواهد داشت و دارندگان سهام عدالت مالک میزان سهامی که اقساط آن پرداخت نشده است، نخواهند بود. ضمن این که میزان سهام تسویه نشده نیز پس از تصمیم مراجع ذی ربط ملغی شده و سهام شرکت های سرمایه پذیر واگذار شده، به دولت برخواهد گشت.

    همچنین این موضوع که چه میزان از سهام هر مشمول به طور قطعی متعلق به خود وی است و چه میزان را در صورت پرداخت کردن معادل ارزش باقی مانده تسویه نشده مالک خواهد شد در صورتحساب وضعیت دارایی مشمول قابل مشاهده  است که برای اطلاع از آن لازم است افراد به سامانه سهام عدالت مراجعه کنند.

    گفتنی است در راستای پرداخت مانده ارزش سهام مشمولان، نه تنها تسویه و پرداخت باقی مانده ارزش سهام تخصیصی اختیاری است بلکه سقف مبلغ قابل پرداخت نیز به اختیار و انتخاب مشمولان است.

    بنابراین مشمولان سهام عدالت می توانند جهت تسویه نقدی باقی مانده ارزش سهام عدالت تخصیصی تسویه نشده خود، تا پایان مهر ماه به هر مبلغی که تمایل دارند تا سقف یک میلیون تومان پرداخت نقدی داشته باشند و الزامی نیست که سقف مبلغ سهامداری خود را حتما به معادل مبلغ یک میلیون تومان افزایش دهند.

    برچسب ها