عصر خودرو

معاون اقتصاد رئیس جمهور :

اظهارات ترامپ اثر مهمی بر بازارهای ایران نداشت

عصر بازار- معاون اقتصاد رئیس جمهور با بیان اینکه برخلاف تهدیدات صورت گرفته اظهارات ترامپ اثرات تاثیربرانگیزی بر بازارهای ایران نداشت گفت: علی‌رغم همه مشکلات ایران سال گذشته بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشت.

اظهارات ترامپ اثر مهمی بر بازارهای ایران نداشت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، محمد نهاوندیان در همایش همکاری تجاری ایران و عراق با بیان اینکه بعد از ناکامی تروریزم تکفیری و داعش در عراق امروز زمان سخن گفتن از توسعه و همکاریهای اقتصادی فرا رسیده گفت: حاصل مجاهدتها در دفاع از عراق باید در شکوفایی و توسعه اقتصادی این کشور مشاهده شود.

    وی افزود: ایران به عنوان یکی از همسایگان  عراق بر اهمیت یکپارچگی این کشور تاکید می‌کند و لازمه توسعه عراق را وحدت ملی و رعایت یکپارچی ارضی این کشور می‌داند.

    نهاوندیان ادامه داد: 14 سال از دوره آغاز حکومت جدید در عراق می‌گذرد و در این مدت همایشهای مختلفی بین دو کشور برگزار شده در این بین باید بررسی شود که در کدام نقاط صاحب توفیق بوده و در چه زمینه‌هایی دچار خلل و نقصان شده‌ایم.

    معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه امروز عراق متحدتر و ایران تواناتر از قبل عزم همکاریهای اقتصادی قویتر از گذشته را دارند گفت: در دو روز گذشته شاهد بودیم که علیرغم همه تهدیدهای انجام شده هیچ التهاب خاصی در بازار ایران مشاهده نشد و این موضوع قدرت اقتصاید ایران را نشان می‌دهد.

    وی تاکید کرد: در حالی که در روزهای اخیر شاهد هجمه مختلف رسانه‌های غربی در خصوص سخنران تهدیدآمیز ترامپ بودیم اما دیدیم که این سخنان نتوانست هیچ تاثیری در بازارهای مختلف کشور ما داشته باشد. در این بین نه تنها فعالان سیاسی بلکه سخنرانان و فعالان اقتصادی کشور نیز به لفاظی‌ها و هتاکی‌های ترامپ پاسخ دادند.

    وی ادامه داد: این موج هماهنگ نشان داد که این جمهوری اسلامی است که در توافق برجام پیروز شده است. و توانسته بین آمریکا و اروپا فاصله عمیقی ایجاد کند. ما دیدیم که اروپا در همان روز سخنرانی ترامپ سریعا علیه اظهارات او موضع می‌گیرد و حمایت خود از ایران را اعلام می‌کند. همه این موضوعات نشان دهنده توفیق ایران در مذاکرات برجام بوده است.

    نهاوندیان گفت: یکی از علل توفیق کشور ما در مذاکرات برجام پیام مشخص اقتصادی در دو سال اخیر بوده است کاهش تورم و قرار گرفتن در مسیر رشد اقتصادی قوت اقتصاد کلان کشور را نشان داد و این موضوع کمک حال مذاکره‌کنندگان سیاسی ایران شد.

    وی افزود: امروز موسسات مطالعات بین‌المللی که خصوصی و چه دولتی ایران را یک فرصت اقتصادی هزار میلیارد دلاری معرفی می‌کند. نباید از این نکته هم غفلت شود که رشد اقتصادی ایران در سال گذشته رتبه اول را در جهان داشته است.

    معاون اقتصاد رئیس جمهور با بیان اینکه در روابط ایران و عراق می‌توان رویکرد تجاری و توسعه‌ای را در پیش گرفت گفت: رویکرد تجاری همانطور که به سرعت انجام می‌شود می‌تواند به سرعت نیز قطع شود اما رویکرد توسعه‌ای ماندگاری بیشتری دارد در این بین باید بین دو کشور ایران و عراق رویکرد توسعه‌ای مشترک لحاظ شود.

    نهاوندیان ادامه داد: اگر دو کشور ذخایر مشترک داشته باشند باید سرمایه‌گذاری مشترک انجام شود از سوی دیگر ایران و عراق در زمینه فرهنگی نیز مولفه‌های مشترک فراوانی دارند به عنوان نمونه راهپیمایی اربعین پرشکوه‌ترین زمینه بروز این اشتراکات فرهنگی میان دو کشور است. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که فرهنگ مشترک در بین کشور باید به توسعه مشترک ایران و عراق بینجامد.

    وی با بیان اینکه در مذاکرات دو روزه باید این همایش به نحوه ایجاد نهادهای مشترک پرداخته شود گفت: ایده ایجاد شهرک صنعتی مشترک در نقاط مرزی کشور باید با جدیت دنبال شود.

    معاون اقتصاد رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران در اقتصاد دانش‌بنیان قدمهای بزر گی را برداشته گفت: در حوزه دارو و مواد بهداشتی سهم ایران نسبت به مواد غذایی و صنایع ساختمانی در کشور عراق بسیار پایین است این در حالی است که قیمت کالاهای ایران در حوزه دانش بنیان رقم بسیار کمی است.

    نهاوندیان با بیان اینکه امروز ایران شریک دوم تجاری عراق شده گفت: متاسفانه روابط بانکی دو کشور به تناسب روابط دو کشور نهادینه نشده است سوالی که وجود دارد چرا سرعت اقدام در سیستم بانکی عراق پایین است.

    معاون اقتصاد رئیس جمهور ادامه داد:اتاقهای بازرگانی دو کشور باید به شکل ساماندهی شده فعالیت کنند چرا که فرآیندهای پراکنده در این حوزه مفید نیست.

    وی در پایان گفت: حوزه حمل و نقل ترانزویت سومین چالش در حوزه مشترک دو کشور است ایران آمادگی خود را در همکاری گسترده گمرکی عراق اعلام کرده و گمرک عراق باید در کنوانسیونهای جهانی مانند تیر حضور داشته باشد و موافقتنامه‌های تجاری ترجیحی و تجارت آزاد بین دو کشور به امضا برسد.

    برچسب ها