عصر خودرو

بررسی عوامل تاثیرگذار بر تقویت بازار سرمایه در نیمه دوم سال؛

پیشتازی بورس نسبت به بازارهای موازی

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازدهی بورس از ابتدای امسال تاکنون بجز «اوراق» بیشتر از سایر بازارهای موازی بوده است، گفت: افزایش قیمت کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی، تقویت دلار و تعدیل های مثبت در گزارش های ۶ ماه شرکت ها می تواند سبب تقویت هر چه بیشتر بازار سرمایه شود.

پیشتازی بورس نسبت به بازارهای موازی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، حمیدرضا مهرآور ، درباره وضعیت بازار سرمایه بیان داشت: بازدهی بورس در سال 96 تاکنون مناسب بوده است، شاخص بورس نسبت به ابتدای سال حدود 10 درصد رشد داشت، اگرچه نسبت به بازدهی 12.5 درصدی اوراق کم ریسک بازار سرمایه کمتر هست اما نسبت به سایر بازارهای موازی در رتبه دوم قرار دارد.
    وی درباره وضعیت بازار سرمایه در هفته گذشته، گفت: بسیاری از تحلیل گران بازار سرمایه، «شاخص کل» بورس را ملاک مناسبی برای سنجش سود یا زیان سرمایه گذار نمی دانند، به همین دلیل باید «شاخص کل هم وزن» (در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود) را ملاک بررسی سود و زیان واقعی سهامداران دانست.
    وی افزود: به عنوان مثال، «شاخص کل» بورس و اوراق بهادار در هفته ای که گذشت با 0.8 درصد افت داشت، اما
    «شاخص کل هم وزن» 2.3 درصد افت داشته که نشان می دهد شرایط بورس مناسب نبوده است.
    این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: وضعیت بازار سرمایه در طول هفته گذشته التهاب بیشتری نسبت به هفته های پیشین داشته است که بخش اعظمی از آن مربوط به اظهارات سیاسی رئیس جمهوری آمریکا و تصمیم این کشور در خصوص برجام بود.
    مهرآور ادامه داد: اظهار نظر روز جمعه ترامپ در خصوص برجام، مبنی بر برخی محدودیت ها برای ایران بوده که تصمیم گیری در خصوص آن را به کنگره محول کرده است.
    وی با بیان این که هفته گذشته، تهدید مبنی بر خروج برجام، موجب ملتهب شدن بازار شده بود، گفت: بورس در سال های گذشته پس از تصویب برجام واکنش های مثبتی را ثبت کرده و حتی برخی از تحلیل گران بخش اعظمی از رشد شاخص بورس از محدوده 60 هزار ( در سال های 92 و 94) را به برجام نسبت می دهند.
    این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی این گونه می توان ادعا کرد که هر چقدر تنش های سیاسی کمتر باشد، صعود بازار سرمایه محتمل تر خواهد بود، اما در نهایت با در نظر گرفتن همه عوامل در صورت لغو برجام جز چند روز هیجانی، اتفاق بدی در بازار سرمایه رخ نخواهد داد.
    مهرآور با بیان این که یکی از دلایل این ادعا را می توان رشد نرخ دلار دانست، یادآور شد: نرخ دلار نسبت به ابتدای سال حدود 7.2 درصد رشد داشته است که انتظار می رود این رشد با شیب ملایمی ادامه دار باشد.
    وی افزود: با توجه به این که 50 درصد از ارزش بازار سرمایه کشور کالا محور است، رشد نرخ دلار به نفع شرکت های صادراتی و کالا محور و در مجموع بازار سرمایه است.
    وی اضافه کرد: علاوه بر رشد دلار، کامودیتی ها و فلزات اساسی هم نسبت به ابتدای سال رشد مناسبی داشتند. به عنوان مثال نفت نسبت به ابتدای سال 11.5 درصد افزایش قیمت داشته و این رشد برای فلز روی 23 درصد بود، قیمت فلزات مس و «بیلت فولادی» نیز صعودی بوده است.
    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: حتی این رشد در شاخص های کامودیتی دنیا (به عنوان مثال CRB Commodity Index) به وضوح دیده می شود. بدون شک افزایش قیمت کامودیتی ها همراه با تقویت دلار موجب تاثیر مضاعف بر بازار سرمایه می شود.
    مهرآور خاطر نشان کرد: در حال حاضر تعداد شرکت هایی که گزارش های 6 ماه خود را منتشر کرده اند، زیاد نیست، در نتیجه هنوز نمی شود در خصوص این گزارش ها نتیجه گیری کلی کرد.
    وی اضافه کرد: اما به نظر می رسد این گزارش ها، حداقل در گروه های پتروشیمی، پالایشگاهی و فرآورده های نفتی، معادن، فلزات با تعدیل های مثبت همراه باشد که این موضوع هم می تواند محرک مناسبی برای بازار سرمایه باشد.
     شاخص بورس دیروز (شنبه) پس از اطمینان از حمایت بین المللی از برجام، 519 واحد رشد کرد و در جایگاه 85 هزار و 263 واحدی قرار گرفت.
    گروه های فلزات، خودرو و پالایشی ها از جذابترین گروه ها در معاملات روز گذشته بورس بوده اند.

    برچسب ها