عصر خودرو

رایزنی کرباسیان با وزرای اقتصاد افغانستان و هند

عصر بازار- وزیر اقتصاد کشورمان در حاشیه اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، به طور جداگانه با همتایان هندی و افغانستانی خود دیدار و گفتگو کرد.

رایزنی کرباسیان با وزرای اقتصاد افغانستان و هند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، مسعود کرباسیان طی سخنانی در دیدار با وزیر امور اقتصادی و دارایی هند، با یادآوری اینکه مسولیت کمسیون مشنرک اقتصادی دو کشور با وزارت امور اقتصادی دارایی است، آمادگی خود را برای برگزاری کمیسیون مشترک در اوایل سال 2018 در تهران را اعلام کرد.

    در این دیدار کرباسیان ضمن تشریح دستاوردهای اقتصادی ایران و از سوی دیگر ضرورت بیش از پیش گسترش مناسبات اقتصادی بین دو کشور، استفاده از اعتبار 450 میلیون دلاری از هندوستان برای توسعه بندر چابهار و همکاری در حوزه حمل  نقل، آن را مایه گسترش همکاری های بین ایران و هند دانست و از پیشرفت های به وجود آمده در مناسبات بین دو کشور در حل و فصل برخی مسائل مالی و همچنین واگذاری برخی پروژه ها به هندوستان به عنوان یک دوست قدیمی و علاقمند، نشانه ای از روابط رو به گسترش دو جانبه اعلام نمود.

    بنا بر این گزارش، وزیر اقتصاد هندوستان نیز ضمن تایید سخنان همتای ایرانی خود و اظهار خوشبختی ار پیشرفت های به عمل آمده به تشریح زمینه های متعدد همکاری بین دو کشور پرداخت ‌و از گسترش همکاری ها در حوزه های مختلف استقبال کرد. همکاری‌های بانکی نیز یکی دیگر از مسائلی یک که طرفین بر آن تاکید داشتند.

    این گزارش همچنین حاکی است: در جریان دیدار وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با همتای افغانی، طرفین با اشاره به اهمیت استراتژیک منطقه و نقش دو کشور همسایه در رفع برخی عوامل مانع توسعه روابط اقتصادی بر لزوم افزایش همکار در حوزه های مختلف تاکید کردند.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با اشاره به حضور صدها هزار از برادران عزیز افغانی در کشور، اقدامات متعدد دستگاه های اجرایی به ویژه در حوزه آموزش و پرورش به کودکان را تشریح نمود. وی همچنین بر سازماندهی مبادلات تجاری در مرزها ی دو کشور و همکاری های بین گمرکی تاکید کرد.

    در این ملاقات بر ادامه همکاری های دو کشور در حوزه های حمل ونقل و تکمیل خطوط راه آهن و امکان اتصال افغانستان به غرب ایران و از آنجا به اروپا با افغانستان به ایران و سپس به اروپا از غرب ایران تاکید شد.

    وزیر دارایی افغانستان نیز طی سخنانی در این دیدار، ضمن قدردانی از مهمان نوازی و مساعدت های کشورمان به دولت و ملت افغانستان بر ضرورت گسترش این همکاری ها تاکید و خواستار تکمیل پروژه های راه آهن داخل خاک آن کشور که توسط ایران در دست اجرا بود شد.

    کرباسیان نیز تشکیل چندین کار گروه مشترک در زمینه های مختلف را که در تفاهم نامه های قبلی مورد تایید دو کشور قرار گرفته اند را عامل مهمی برای پیگیری امور و پیشرفت کار دانست.

    وی همچنین در پاسخ به درخواست همتای افغانی خود، قول حمایت از آن کشور به منظور برخورداری از تسهیلات بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا را داده و اظهار امیدواری نمود که آن کشور بتواند گام های بلندی را در مسیر توسعه بردارد.

    در این دیدار همچنین با اشاره به توافق سه جانبه ایران، افغانستان و هند در موضوع همکاری های سه جانبه در حوزه ترانزیت و دیدار روسای جمهور سه کشور در این خصوص در تهران، بر تلاش ها برای اجرای آن توافقات تاکید شد.

    برچسب ها