عصر خودرو

معاون سرمایه گذاری کارگزاری تدبیرگران فردا خبر داد

موج حضور بازارگردان ها در بورس

عصر بازار- این روزها زمزمه ورود بازارگردان ها به بورس، بیش از گذشته شنیده می شود. حلقه مفقودی که به نظر می رسد جایگاه اصلی خود را پیدا کرده و اثرات آن در بازار سهام هم اکنون مشهود است.

موج حضور بازارگردان ها در بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ،  مهدی پارسا، معاون سرمایه گذاری و عضو هیئت مدیره کارگزاری تدبیرگران فردا گفت: حضور بازارگردان ها در تمام بازارهای سهام دنیا نقش بسزایی دارد و بورس تهران نیز این روزها به این سمت حرکت می کند تا نقش سهامدار عمده را پررنگ تر کند.

    وی در ادامه بیان کرد: سال گذشته در کارگزاری تدبیرگران فردا،  صندوق بازار گردانی تاسیس شد. تاکنون شرکت های سرمایه گذاری پردیس، شرکت نفت پارس، دارویی برکت، مبین وان کیش و تولید و صادرات ریشمک تحت بازارگردانی قرار گرفته اند که در جدیدترین اقدام شرکت لیزینگ ایران و شرق به این سبد اضافه شده است.

    وی در خصوص بازارگردانی نماد «ولشرق» بیان کرد: بازارگردانی این سهم از فردا مورخ 23 مهرماه آغاز می شود ، دامنه نوسان روزانه برای این سهم 10 درصد درنظر گرفته شده و حداقل معامله روزانه تعداد 300 هزار سهم است.

    حضور پررنگ بازارگردان ها

    عضو هیئت مدیره کارگزاری تدبیرگران فردا در خصوص استراتژی جدید حضور بازارگردان ها گفت: یکی از تصمیمات جدید سازمان بورس و اوراق بهادار، الزام استفاده از بازارگردان برای عرضه های اولیه است. در این زمینه بازارگردان در بورس حضور پررنگی دارد و با ثبت سفارش های خرید و فروش باعث نقدشوندگی هرچه بیشتر سهم ها می شود.

    وی همچنین در خصوص چشم انداز بازارگردان ها در بازار سهام گفت: اکنون توسط نهادناظر بستری فراهم شده تا این صنعت فعالیت بیشتری داشته باشد. در این خصوص با بسیاری از شرکت ها مذاکرات صورت گرفته که با عرضه اولیه سهم تحت پوشش قرار بگیرند.

    بهبود بازار با بازارگردان

    پارسا همچنین در خصوص مزیت های ورود بازارگردان ها گفت: چنانچه سهامداران عمده، وظیفه بازارگردانی شرکت‌های زیرمجموعه را به عهده بگیرند، بازار سرمایه به ثبات نسبی خواهد رسید و در این صورت نوسانات شدید قیمتی از بین می‌رود. بر همین اساس یک بازار گردان قوی می‌تواند روند بازار را به سمت یک حرکت منطقی هدایت کند. به این صورت که چنانچه قیمت سهم از قیمت ذاتی فاصله بگیرد، سهامدار عمده عرضه‌کننده باشد و چنانچه قیمت سهم به زیر قیمت ذاتی برسد، سهامدار عمده حمایت کرده و تقاضا‌کننده باشد.

    وی در ادامه بیان کرد: بازارگردانی یک نوع تعهد برای نهادهای مزبور ایجاد می کند و تا حد زیادی ریسک بازار را بر عهده می گیرد، در نتیجه اگر بازار روند نزولی داشته باشد ، مانده سهم ممکن است متحمل زیان شود. اکنون با رویکرد نوین سازمان بورس در خصوص عرضه های اولیه به نظر می رسد بسیاری از چالش های بازار مرتفع شود.

    پارسا همچنین بیان کرد: در دنیا فعالیت‌ بازارگردانی، جزو فعالیت‌های پرسود محسوب می‌شود و به نوعی بازی «برد- برد» است. این شیوه در کانادا، آمریکا، یونان، تایلند و ... نیز به اجرا درآمده و موفق هم بوده است.

    وی در پایان افزود: بازارگردان از دو محل می‌تواند منتفع شود. اول اینکه از محل انجام معامله و دریافت کارمزد کارگزاری و دوم از محل اختلاف قیمت خرید و فروش سهم به طوری که در قیمت کمتر اقدام به خرید و در قیمت بالاتر اقدام به فروش می‌کند.

    برچسب ها