عصر خودرو

هفته گذشته رقم خورد؛

ثبت رکورد مهم در معاملات آتی سکه

عصر بازار- حجم معاملات آتی سکه طی هفته گذشته در بورس کالای ایران با افزایش به ۱۶۰ هزار و ۱۳۴ قرارداد و ارزش آن نیز به ۲۳ هزار و ۴۱۶ میلیارد ریال رسید.

ثبت رکورد مهم در معاملات آتی سکه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، حجم قراردادهای آتی سکه در هفته گذشته یک رکورد مهم محسوب شده و بالاترین حد در یک سال اخیر به شمار می‌آید. این حجم به نسبت هفته قبل از آن 120 هزار و 573 واحد افزایش یافت که نشان می‌دهد در هفته گذشته شاهد رشد 78/ 304 درصدی بودیم.

    در همین حال نگاهی به وضعیت قیمت طلا در بازارهای جهانی نشان می‌دهد این فلز در روزهای اخیر باز هم در مسیر رشد جدیدی قرار گرفته تا جایی که خود را به نزدیکی 1300 دلار در هر اونس تقویت کرده است. این وضعیت تقویت شکننده ارزش طلا نشان می‌دهد که بخشی از خوش‌بینی‌ها باز هم به بازار جهانی طلا بازگشته که البته داده‌های ژئوپلیتیک در روابط آمریکا و سایر کشورهای جهان را در کنار تقویت حجم تقاضای طلا می‌توان در این رخداد مؤثر دانست.

    به این ترتیب جمعه 13اکتبر ،تحت تاثیر انتظار بازار و سرمایه گذاران برای انتشار آمارهای نرخ تورم در اقتصاد امریکا، قیمت جهانی طلا اندکی افزایش یافت. قیمت طلا در بازارهای آسیایی بعد از رسیدن به قیمت 1298 دلار و 32 سنت در ابتدای معاملات و در ادامه در سطح قیمت 1293.81 دلار داد و ستد شد. طلا در بازار نیویورک هم برای تحویل فوری در دسامبر تغییر چندانی نداشت و به قیمت 1296 دلار در هر اونس معامله شد.

    در معاملات آتی سکه نیز طی هفته گذشته ، سررسید تیرماه سال 97 به عنوان پرطرفدارترین سررسید لقب گرفت به نحوی که معامله گران 126 هزار و 226 قرارداد را به ارزش 18 هزار و 645 میلیارد ریال در این موعد تحویل به ثبت رساندند.در رتبه دوم معاملات آتی سکه، سررسید اردیبهشت ماه سال جاری با 23 هزار و 575 قرارداد به ارزش 3 هزار و 371 میلیارد ریال قرار گرفت. در مکان سوم  بازار آتی نیز قرارداد اسفند ماه سال جاری قرارگرفت به طوری که با 4 هزار و 132 قرارداد به ارزش 574 میلیارد ریال معاملات خود را در هفته اخیر به پایان رساند.

    همچنین سررسید آبان ماه نیز با 4 هزار و 73 قرارداد به ارزش 537 میلیارد ریال در مکان بعدی بازار آتی قرار گرفت. در پایان نیز سررسید دی ماه با 2 هزار و 128 قرارداد به ارزش 228 میلیارد ریال در جایگاه های آخر ایستاد.

    معاملات آتی سکه در روز پنج شنبه هفته گذشته

    همچنین بررسی معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنج شنبه) نشان می دهد در مجموع  12هزار و 804 قرارداد منعقد شد.

    به این ترتیب در معاملات روز پنج شنبه، هر 5 سر رسید فعال بازار آتی بورس کالا با روند صعودی رو به رو شدند، به طوری که بر اساس آمار معاملات سکه تحویل آبان ماه با ثبت قیمت یک میلیون و 337 هزار تومان، افزایش 0.73درصدی را تجربه کرد.

    این در شرایطی است که قرارداد تحویل دی ماه سال جاری با قیمت یک میلیون و 371 هزار تومان رشد 0.57 درصدی را به ثبت رساند. همچنین سکه تحویل اسفند ماه امسال نیز با نرخ یک میلیون و 407 هزار تومان به فروش رسید و رشد قیمت 0.51 درصدی را تجربه کرد. سررسید اردیبهشت ماه هم با نرخ یک میلیون و 450 هزار تومان معامله و با رشد 0.71 درصدی رو به رو شد. از سویی دیگر سررسید تیرماه سال 97 نیز با قیمت یک میلیون 497 تومان به ثبت رسید و با رشد قیمت 0.76درصدی رو به رو شد.

    برچسب ها