عصر خودرو

یک مقام گازی:

پروژه های ال.ان.جی آمریکا مقرون به صرفه و قابل ادامه نیستند

عصر بازار- مدیرکل بازاریابی صادرات گاز شرکت ملی نفت ایران گفت: پروژه های گاز طبیعی مایع یا ال .ان .جی آمریکا با توجه به شرایط کنونی بازار مقرون به صرفه و قابل ادامه نیستند.

پروژه های ال.ان.جی آمریکا مقرون به صرفه و قابل ادامه نیستند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «مصطفی شریف» افزود: برخی ظرفیت های مایع سازی آمریکا ممکن است تا قبل از پایان دهه جاری به دلیل مازاد تقاضای و سطح پایین قیمت های ال. ان. جی به طور موقت تعطیل شوند.
    وی ادامه داد: بریتیش پترولیوم پیش بینی کرده است، تعطیلی این ظرفیت ها از سال 2018 یا 2019 که مازاد عرضه ال .ان .جی در بازارها افزایش می یابد، اتفاق می افتد.
    شریف تصریح کرد: ژاپن که انتظار داشت با سرمایه گذاری در صنعت گاز شیل امریکا و واردات ال. ان .جی از این کشور، هزینه واردات انرژی خود را کاهش دهد، وزارت دارایی آن اخیرا اعلام کرده است، «ال. ان .جی آمریکا نه تنها ارزان نیست بلکه گرانترین است».
    به گفته وی، عرضه ال .ان. جی تا سال 2026 بیش از تقاضا است و پس از آن بازار دچار کسری شده و تقاضا بر عرضه فزونی می گیرد.
    این مقام گازی کشورمان تاکید کرد: با این همه، آمریکا در تعامل با اروپا و چین از ال. ان. جی به عنوان یک ابزار دیپلماتیک و سیاسی استفاده می کند.
    مدیرکل بازاریابی صادرات گاز شرکت ملی نفت کشورمان اظهار کرد: سیاستمداران اروپایی حق دارند بپرسند آیا ال .ان.جی آمریکا به لحاظ امنیت انرژی و هزینه به نفع کشورشان است؟
    به گفته وی، این سوالی است که اکنون برخی مقامات اروپایی مطرح می کنند.
    شریف در این زمینه به اظهارت «کلاوس شیفر» مدیرعامل شرکت انرژی «یونیپر*» آلمان اشاره کرد و افزود: وی در تاریخ ژوییه (19 مرداد) در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت، «قابل قبول نیست که سیاست های انرژی اروپا در آمریکا شاخته شوند و اروپایی ها هزینه کارهای آمریکا را بپردازند».
    این مقام گازی کشورمان اضافه کرد: شیفر همچنین در چهار اوت 20 (13 تیر) امسال به خبرنگاران گفته بود «خریداران اروپایی باید از بازار آسیا ال. ان. جی بخرند، جایی که ال. ان .جی آمریکا 50 درصد در مقایسه با قیمت های پایه اروپا گرانتر است. هیچ کس مایل نیست چنین هزینه اضافی را بپردازد».
    مدیرکل بازاریابی صادرات گاز شرکت ملی نفت کشورمان گفت: اگر اروپا خواهان متنوع سازی تامین امنیت منابع انرژی و کاهش انتشار گازکربنیک است، ایران پتانسیل زیادی برای سرمایه گذاری در صنعت گاز و ال .ان. جی دارد و از ایده های تجاری در این زمینه استقبال می کند.
    به گفته وی، ایران از پتانسیل بالایی برای پاسخگویی به نیاز بلندمدت بازارهای داخلی و خارجی برخوردار است و می تواند تمامی نیاز گازی اروپا برای بیش از 78 سال را تامین کند.
    به گزارش ایرنا، ایران با داشتن 33 هزار و 500 میلیارد متر مکعب گاز، 18 درصد یا بزرگ ترین ذخیره گازی جهان را در اختیار دارد. نسبت ذخیره به تولید گاز در ایران معادل 166 سال است در حالی که میانگین این نسبت در جهان 52 سال است.

    گفتنی است گاز طبیعی مایع یا ال‌.ان. ‌جی (به انگلیسی: Liquefied natural gas) به گاز طبیعی‌ اطلاق می‌شود که موقتاً برای ذخیره‌سازی یا حمل‌ونقل در حجم زیاد به حالت مایع تبدیل شده است، ال‌.ان‌. جی، بیشتر شامل متان (بیش از 90 درصد) و مقادیر کمی اتان، پروپان، بوتان و برخی از آلکانهای سنگین دیگر است.

    برچسب ها