عصر خودرو

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس:

تامین مالی پروژه های کلان نفتی از بورس نسبت به سرمایه‌گذاری خارجی اولویت دارد

عصر بازار- هدایت الله خادمی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مزایای تامین مالی پروژه های کلان نفتی از طریق بازار سرمایه نسبت به سرمایه گذاری خارجی، گفت: در حوزه نفت که دستخوش تحریم و مشکلات نقل و انتقال بانکی است، ریسک و خطر تأمین مالی از بورس بسیار کمتر از سرمایه گذاری خارجی است.

تامین مالی پروژه های کلان نفتی از بورس نسبت به سرمایه‌گذاری خارجی اولویت دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مقاومتی نیوز ،هدایت الله خادمی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، استفاده از بازار سرمایه جهت تامین مالی پروژه های کلان وزارت نفت را فرصتی مغتنم برشمرد که با وجود گذشت بیش از 6 ماه از سال 96، هنوز پیشرفتی در راستای جذب سرمایه پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه رخ نداده است.

    مزایای تأمین مالی از بورس نسبت به تسهیلات بانکی

    نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس ضمن تاکید بر فرصت مناسب تامین مالی از بورس و بازار سرمایه برای تولیدکنندگان در مقایسه با تسهیلات بانکی، گفت: در حال حاضر به دلیل سود بالای تسهیلات بانک ها، استفاده از اوراق مشارکت و به طور کلی تامین مالی از بازار سرمایه بسیار مناسب تر است.

    وی در ادامه خاطرنشان کرد: تامین مالی از بازار سرمایه علاوه بر اینکه نقدینگی موجود در جامعه را جمع آوری کرده و تورم را کنترل می کند، سرمایه مردم را نیز در مسیر تولید قرار می دهد.

    خادمی خاطرنشان کرد: در موقعیت فعلی بانک ها وضعیت مناسبی ندارند که دلیل آن هم زاویه پیدا کردن با مسئولیت و وظایف مشخص شده برای آن هاست.

    وی ادامه داد: بانک ها به جای اینکه با استفاده از منابع مالی مردم، رونق صنعت و اشتغال را ایجاد کنند و پشتیبان بخش خصوصی باشند، خودشان رقیب بخش خصوصی شده اند. برای مثال پتروشیمی و پالایشگاه تاسیس می کنند و کارخانجات را به مالکیت خود در می آورند و به دلیل پشتوانه مالی خود، بخش خصوصی را کنار می زنند.

    تامین مالی پروژه ها از طریق سرمایه گذاری خارجی پرریسک است

    نماینده مردم خوزستان در پاسخ به سوالی مبنی بر سود کمتر فاینانس خارجی نسبت به منابع داخلی، گفت: به این مسئله باید به صورت همه جانبه و یک مجموعه نگاه کرد. اساسا تامین مالی‌ای که از منابع داخلی انجام می شود، موجب جمع آوری نقدینگی شده و آن را به سمت تولید سوق می دهد.

    وی ادامه داد: سودی که از جمع آوری منابع و نقدینگی داخلی می بریم به مراتب بالاتر از جذب سرمایه های خارجی است، حتی اگر سود تسهیلات بانک های خارجی کمتر باشد.

    نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مخاطرات موجود در سرمایه گذاری خارجی با توجه به شرایط کشور، گفت: تامین مالی از سرمایه های داخلی به راحتی در دسترس است و ریسک و پیچدگی های سرمایه گذاری و انتقال منابع مالی خارجی را ندارد.

    وی در پایان افزود: در زمینه سرمایه گذاری خارجی این تردید وجود دارد که بالاخره این سرمایه گذار می آید یا نه و به صورت نیمه کاره پروژه را رها نکند. اما در مورد سرمایه های داخلی همه چیز مشخص است و نقل و انتقال و استفاده از منابع مالی به راحتی از طریق بانک های داخلی و بدون ریسک انجام می شود.

    برچسب ها