عصر خودرو

واکنش فعالان اقتصادی به سخنان ترامپ

عصر بازار- فعالان اقتصادی کشور معتقدند سخنان دونالد ترامپ و اقدامات کاخ سفید تاثیر چندانی بر اقتصاد ایران نخواهد داشت.

واکنش فعالان اقتصادی به سخنان ترامپ
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، شب گذشته دونالد ترامپ موضع کاخ سفید را در مورد برجام اعلام کرد و طی یک سخنرانی غیرمنطقی و گستاخانه پایبندی ایران را به برجام تایید نکرد. این مواضع ترامپ در جامعه جهانی با واکنش‌های زیادی مواجه شد که مهمترین آنها تایید پایبندی ایران به برجام توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و موضع مخالف فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین سایر کشورهای عضو 1+5 بود.

    سخنان ترامپ تنها منجر به تخریب آمریکا شد

    رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران در این باره اظهار داشت: مدتی برخی نگران بودند که شاید تصمیم ترامپ و خارج شدن آمریکا از برجام مشکلات مالی و بانکی برای ایران ایجاد کند، اما صحبت‌های شب گذشته ترامپ تنها منجر به تخریب آمریکا شد و انسجامی را در مقابل این کشور ایجاد کرد.

    خسرو فروغان گران‌سایه افزود: سخنان سران کشورهای اروپایی و حمایت اتحادیه اروپا از برجام امیدواری برای سرمایه‌گذاری در ایران را بیشتر و موقعیت خوبی را برای اقتصاد ایران ایجاد کرد.

    وی ادامه داد: این حمایت اروپا امنیت سرمایه‌گذاری  را در ایران بیشتر کرد و علاوه بر آن انسجام داخلی را نیز افزایش داد.

    ترامپ به دنبال کسب منفعت از منطقه است

    رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران نیز در این مورد گفت: صحبت‌های شب گذشته ترامپ غیرعادلانه، غیرکارشناسی و به دور از انصاف بود و مواضعی که رییس جمهور کشورمان در مقابل او گرفت بسیار خوب و هوشمندانه بود.

    ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی با تاکید بر اینکه قطعا آمریکا یک‌تنه نمی‌تواند با برجام مقابله کند، افزود: حمایت اتحادیه اروپا از برجام امتیاز بزرگی برای ایران به شمار می‌رود و مردم ایران و بخش خصوصی نیز آماده دفاع از اقتصاد کشور خواهند بود.

    وی افزود: قطعا ترامپ با این اقدامات به دنبال آن است که سود بیشتری از کشورهای منطقه به دست آورد و هم موضع شدن با عربستان نشان از این دارد که این اتفاقات بیشتر اقتصادی است تا سیاسی.

    روغنی‌گلپایگانی تاکید کرد: هیچ‌کس حرف ترامپ در مورد خلیج مجعول عربی را نمی‌پذیرد و این منطقه خلیج فارس بوده و خواهد بود.

    همکاری‌های اقتصادی ایران و اروپا تداوم می‌یابد

    رییس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب وکارهای نوین و دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران نیز اظهارداشت: صحبت‌ها و مواضع ترامپ تنها باعث عدم تعادل در بازار به صورت مقطعی خواهد شد و تصمیم‌گیری را برای فعالان اقتصادی کمی دشوار می‌کند اما در عمل تاثیر بزرگی بر اقتصاد ایران ندارد و تفاوت خاصی در وضعیت اقتصادی ایران ایجاد نخواهد شد.

    افشین کلاهی با اشاره به موضع‌گیری اروپایی‌ها و حمایت آنها از برجام گفت: موضع اروپا کاملا منطقی و درست  بود و جریان رو به رشد همکاری‌های اقتصادی ایران و اروپا تداوم خواهد یافت. همچنین اینکه بعد از این موضع‌گیری‌ها امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه دعوت رییس جمهور کشورمان را برای سفر به ایران قبول کرد نشان می‌دهد که اروپا در خلاف جهت مواضع ترامپ حرکت خواهد کرد.

    ضرورت آرام نگاه‌ داشتن فضای کسب‌وکار

    نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به صحبت‌های شب گذشته ترامپ اظهارداشت: درباره این پیامدها به‌ویژه آثار تصمیم و رفتار و گفتار ترامپ در ایران باید به ساختار اقتصاد ایران از یک ‌سو و رفتار آتی بازیگران اصلی آن یعنی خانوارها، بنگاه‌ها که شامل بخش خصوصی نیز است و نهادهای دولتی و حکومتی نگاه کرد.

    حسین سلاح‌ورزی افزود: این ‌یک خلط مبحث خواهد بود که بگوییم و تأکید کنیم رفتار این بازیگران اصلی اقتصاد پیش و پس از سخنان تهدیدآمیز رئیس‌جمهور آمریکا هیچ تغییری نخواهد کرد و این نیز پذیرفتنی نیست که بازارهای ایران شامل بازار کالا، بازار ارز و طلا، بازار مسکن، بازار پول و بازار کار با دگرگونی‌های شگرف همراه خواهد بود.

    برچسب ها