عصر خودرو

آغاز فصل تازه همکاری های ایران و گرجستان

عصر بازار- با سفر هیات تجاری بخش‌خصوصی ایران به گرجستان، دور تازه‌ای از مناسبات اقتصادی و همکاری‌های تجاری دو کشور آغاز شد.

آغاز فصل تازه همکاری های ایران و گرجستان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، سرپرستی این هیات تجاری را سیده فاطمه مقیمی، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و گرجستان و عضو هیات رییسه اتاق تهران برعهده داشت، در حالی که تیم 30 نفره این اتاق مشترک، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نیز که برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشورعازم تفلیس شده بود، همراهی می‌کرد.

    در طول این سفر بخش‌خصوصی دو کشور علاوه بر آنکه فرصت مذاکرات رو در رو را داشتند، در افتتاح مرکز تجاری ایران در تفلیس نیز شرکت کردند. این مرکز تجاری توسط سیده فاطمه مقیمی افتتاح شد و قرار است مکانی برای همکاری و تعامل بیشتر کارآفرینان و تجار دو کشور باشد.

    تاکید بر توسعه روابط اقتصادی ایران و گرجستان، دسترسی به بازار 300 میلیونی با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و ثبات و امنیت کشور در منطقه ازجمله مباحث مطرح شده در همایش تجاری دو کشور بود.

    ایجاد برند مشترک، توسعه همکاری‌ها در حوزه گردشگری، رفع موانع بانکی، اصلاح زیرساخت‌ها از سوی دولت‌ها، رفع موانع تردد و حمل‌ونقل مواصلاتی نیز از جمله پیشنهادهای مطرح شده از سوی مقامات دو کشور در راستای ارتقای همکاری‌های اقتصادی بود.

    نگاهی به اقتصاد گرجستان

    سیستم اقتصادی گرجستان در سالهای پس از استقلال در جهت آزادسازی اقتصادی حرکت کرده است. سرمایه گذاری در این کشوربرای تمامی اتباع کشورهای خارجی آزاد است و بر اساس قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی مورد حمایت قرار می گیرد. اتباع کشورهای خارجی حق مالکیت بر اموال منقول و غیرمنقول را دارند و در صورت ارائه اسناد مثبته، انتقال هر مقدار ارز حاصل از فعالیت اقتصادی از این کشور امکان پذیر است.

    قیمت ها در این کشوربر اساس بازار آزاد تعیین می شود و دولت تلاش دارد تا سیاست اقتصاد بازار را با توجه به توصیه های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به طور کامل به اجرا درآورد و نقش دولت را در اقتصاد به حداقل ممکن برساند. لذا دولت این کشور تلاش دارد تا تمامی شرکتهای کوچک و متوسط و بزرگ را به بخش خصوصی واگذار کند. با توجه به حرکت اقتصاد گرجستان به سمت خصوصی شدن، کشورهایی در سرمایه گذاری در این کشور در عرض چند سال گذشته موفق بوده اند که دارای شرکتهای خصوصی قوی جهت حضور در بازار این کشور بوده اند. در این راستا، خصوصی سازی صنایع کوچک تقریباً به پایان رسیده و دولت درصدد خصوصی سازی صنایع متوسط و بزرگ در بخش های صنعتی، کشاورزی، توریستی، انرژی و معادن می باشد.

    وجود جاذبه های گردشگری در تمامی نقاط کشور گرجستان، موجب شده است تا تقویت گردشگری یکی از اولویت های مهم دولت باشد. اقدامات اخیر دولت در زمینه جذب گردشگر، ازجمله تلاش و تعهد به حفظ امنیت گردشگران، توسعه زیرساختهای حمل و نقلی و تسهیلات جدید در صدور روادید، موجب توسعه بخش گردشگری در سالهای اخیر شده است.

    انرژی از بخشهای مهم اقتصاد گرجستان بوده و حدود 31 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد. انرژی از 2 بخش انرژی های فسیلی و انرژی های غیرفسیلی تشکیل شده است. درخصوص انرژی های فسیلی، این کشور عمدتاً واردکننده بوده و بیشتر نیازهای خود را از کشورهای همسایه تأمین می کند. اما این کشور از ظرفیتهای بالایی در زمینه انرژی های غیرفسیلی و بویژه انرژی های آبی برخوردار است. گرجستان با دارا بودن حدود 3 هزار رودخانه بزرگ و کوچک از ظرفیت بالایی در این بخش برخوردار بوده و بخش اعظم برق خود را از نیروگاههای برق آبی تأمین می کند و کشورهای خارجی، ازجمله کشورهای اروپایی ضمن کمک به احیاء نیروگاه های برق آبی این کشور، به سرمایه گذاری در این بخش پرداخته اند.

    برچسب ها