عصر خودرو

هیجان ارزی تخلیه می‌شود

عصر بازار- نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد ارز در ۳ روز پایانی هفته گذشته روند کاهش تدریجی توأم با انتظارات روانی را تجربه کرده و پیش‌بینی می‌شود که به‌دلیل ریسک‌های ناشی از سرمایه‌گذاری در بازار ارز، هیجان یک هفته اخیر به‌تدریج تخلیه شود.

هیجان ارزی تخلیه می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از همشهری ، نرخ دلار که از اوایل هفته گذشته به بیش از 4هزار تومان رسیده بود، از روز دوشنبه گذشته به‌تدریج با فروکش کردن انتظارات تورمی، اندکی تعدیل شد و این در حالی بود که یورو روندی متفاوت را تجربه کرد و تحت‌تأثیر نوسان جهانی ارزش برابری ارزها در برابر دلار آمریکا، واحد پول اروپایی در بازار آزاد ایران هم میل به افزایش قیمت را نشان داد.

    با این حال بانک مرکزی از مداخله مستقیم در بازار برای کاهش تصنعی قیمت ارزها خودداری کرد. روز چهارشنبه ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در تحلیلی از وضعیت نرخ ارز و آینده آن گفت: نرخ سود واقعی سیستم بانکی به نحو مطلوبی مثبت بوده و در مقایسه با بازدهی بازار ارز که توأم با ریسک است، بسیار جذاب‌تر است. پیش از این برخی کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی، با اشاره به نوسان نرخ ارز در روزهای گذشته، سرمایه‌گذاری در بازار ارز را گزینه مطلوبی ندانستند و به مردم توصیه کرده بودند از ورود به این بازار به‌ویژه در روزهای پرنوسان نرخ ارز خودداری کنند.

    دکتر پویا جبل‌عاملی، کارشناس اقتصادی با طبیعی دانستن افزایش نرخ ارز در بازار داخلی با توجه به سیاست رانت‌زدایی از ارز مبادله‌ای و افزایش حجم تجارت خارجی در نیمه نخست امسال، تأکید کرد: هرچند ممکن است بازده کوتاه‌مدت نرخ ارز برای برخی جذاب باشد، اما نرخ بازدهی ارز در بلندمدت از دیگر بازارها به‌ویژه نرخ سود بانکی پایین‌تر بوده است. انتظار فعالان اقتصادی و کارشناسان این است که این هفته پس از مشخص شدن مواضع دولت آمریکا درباره برجام، هیجان ارزی فروکش کند و ثبات دوباره به بازار ارز برگردد و حباب احتمالی قیمت‌ها به‌ویژه درخصوص قیمت سکه که در یک هفته گذشته افزایش یافته بود، خالی شود.

    برچسب ها