عصر خودرو

سرمایه گذاری ۶ میلیارد دلاری یک شرکت اروپایی در ایران

عصر بازار- سخنگوی دولت اعلام کرد: یک شرکت اروپایی برای احداث چهار نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت سه هزار و ۲۵۰ مگاوات و احداث یک نیروگاه بادی در مجموع به مبلغ شش میلیارد دلار؛ قراردادی با وزارت نیرو امضا کرد.

سرمایه گذاری ۶ میلیارد دلاری یک شرکت اروپایی در ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایرنا، «محمدباقر نوبخت» روز سه شنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه ها، با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد برای سرمایه گذاری مستقیم 6 میلیارد دلاری یک شرکت اروپایی، این خبر را اعلام کرد.

    وی یادآور شد که این سرمایه گذاری بزرگ در طول سال جاری و شرایط سیاسی کنونی که هنوز برجام و رفع تحریم ها به درستی آغاز نشده است؛ انجام می شود.

    نوبخت با بیان اینکه سالانه 5 هزار مگاوات برای پاسخگویی به نیازهای اقتصادی کشور لازم است، گفت: ظرفیت نیروگاه های خود را باید افزایش دهیم و این سرمایه گذاری گام مثبتی است.

    قیمت تضمینی خرید گندم در سال آینده 1270 تومان

    سخنگوی دولت همچنین به جلسه روز گذشته شورای اقتصاد اشاره کرد و گفت: در این جلسه قیمت تضمینی خرید گندم در سال آینده برای هر کیلو 1270 تومان اعلام شد.

    نوبخت افزود: در سال گذشته قیمت تضمینی خرید گندم 1050تومان بود؛ در سال 92 نیز قیمت 800 تومان و در سال 91 به قیمت 420تومان خریداری می شد که رقم جدید تصویبی عامل انگیزاننده برای افزایش تولید گندم بوده است.

    وی ادامه داد: این قیمت گذاری برای دولت بار مالی به همراه خواهد داشت و دولت قیمت خرید تضمینی را با قیمت 650 تومان به فروش می رساند که این فاصله خرید تا فروش نشانگر آن است که قیمت نان با افزایش کم در اختیار مردم قرارگیرد.

    معاون رئیس جمهوری یادآور شد: در مورد چای نیز این اتفاق افتاد و 30درصد تولید چای نسبت به سال قبل افزایش یافت که این میزان افزایش از دلایل خرید تضمینی دولت بوده است.

    نوبخت اضافه کرد:با عنایت به اینکه می بایست 9300 میلیارد تومان در چند ماه اول در اختیار گندم کاران قرار گیرد، دولت حاضر شد تا از چند بانک خصوصی بطور موقت تسهیلاتی را دریافت کند تا این مبلغ را در اختیار گندم کاران قرار دهد و در نهایت اصل و سود تسهیلات را پرداخت کند.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در 6 ماهه اول سال، رشد اقتصادی 1درصد مثبت بوده است، گفت: در بخش کشاورزی 5.7 درصد رشد مثبت و در بخش صنعت 1.1درصد رشد منفی و در بخش خدمات 9 دهم درصد رشد نشان می دهد که نشانگر آن است که افزایش تولید و رشد اقتصادی در بخش کشاورزی وجود دارد .

    سخنگوی دولت با اشاره به نزولات آسمانی نیز گفت: این نزولات آسمانی سال زراعی خوبی را نوید می دهد و امیدوارم که سال آینده رشد خوبی را مشاهده کنیم اگرچه این نزولات با بروز سیلابها خسارات جانی را هم به همراه داشت که موجب تالم خاطر دولت شده است.

    پرداخت 14 هزار و 218 میلیارد تومان به طرح های عمرانی در 7 ماه

    نوبخت افزود: تسهیلات پیش بینی شده 12 و 16 درصدی در بسته اقتصادی مقدمه کاهش نرخ سود بانکی خواهد بود.

    سخنگوی دولت اضافه کرد: از روزهای آینده اجرای اعطای تسهیلات به صورت هدفمند به بخشهایی از صنعت آغاز خواهد شد اما سازمان مدیریت و برنامه ریزی وظیفه خود را در جهت پرداخت به طرح های عمرانی برای تشویق صنایعی همچون سیمان و میلگرد نیز انجام می دهد.

    نوبخت اظهار داشت: تا هفتم آبان ماه سال جاری 14هزار و 218میلیارد تومان به طرح های عمرانی پرداخت شد و در کنار آن نیز 2100 میلیارد تومان برای آب های مرزی و 3هزار میلیارد تومان به صورت اسناد خزانه پرداخت شد و یکهزار و 137میلیارد تومان برای حوادث که جمعا 20هزار و 455میلیارد تومان برای طرح های عمرانی پرداخت شد.

    وی افزود: این رقم پرداختی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 13هزار و 190میلیارد تومان پرداخت شده بود بیش از هفت هزار و 265میلیارد تومان است.

    سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که تسهیلات ارایه شده باعث افزایش پایه پولی نخواهد شد؟ نیز گفت:خلق پول جدید می تواند منجر به افزایش پایه پولی شود اما در روش فعلی از محل تقلیل نرخ سپرده قانونی بانکها خواهد بود.

    دولت نمی خواهد ارز افزایش غیر معقول داشته باشد

    نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا صادرات غیرنفتی باعث تضعیف پول ملی نخواهد شد؟ گفت: معمولا اگر تضعیف پول ملی صورت گیرد به نفع صادرات خواهد بود و اگر این اتفاق بیفتد صادرکننده را تشویق خواهد کرد، اما بانک مرکزی در جهت تقویت پول ملی وظیفه دارد نوسانات بازار را مدیریت کند تا پول ملی تضعیف نشود.

    وی ادامه داد: در حال حاضر دولت از نرخ برابری دلار و ریال کمتر در اقتصاد استفاده می کند، هر چند اگر دلار را گران بفروشد مبالغ بیشتری به خزانه واریز خواهد شد که این اقدام را انجام نمی دهد و دولت تلاش ندارد نرخ ارز را غیرمعقول افزایش دهد.

    سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی را منفی اعلام کرده در حالی که مرکز آمار مثبت اعلام کرده است نیز گفت: آمارهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایرانی براساس اختلافات مبانی و سال پایه اندکی تفاوت ایجاد می کند اما در نهایت مرجع رسمی آمار کشور طبق قانون مرکز آمار ایران است.

    نوبخت افزود: البته این مساله توانایی دستگاه های دیگر از جمله بانک مرکزی را نفی نمی کند، بنابراین اشکالی نیست که دو مرجع دو عدد مختلف با اندکی تفاوت را اعلام کنند.

    توزیع بنزین یورو 4 در کشور

    وی در پاسخ به توزیع بنزین یورو 4 به طور گسترده در کشور نیز گفت: این اقدام در حال حاضر در حال انجام است و حتی گفته می شود در روزهای گذشته توزیع بنزین یورو 4 در اهواز هم آغاز شده است.

    ابوالمشاغل نیستم

    سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا مشاغل مختلف شما همچون حضور در شورای حکام از نظر قانونی اشکالی ندارد؟ گفت: هرگونه موضوعی در حوزه برجام در حوزه فعالیت شورای عالی امنیت ملی است و آن را دولت تعیین نمی کند و بنده نیز عضو این شورا هستم.

    نوبخت ادامه داد: حضور بنده در شوراهای مختلف به دلیل ابوالمشاغل بودن نیست بلکه به جای آن که بنشینم و گزارش آن را از روابط عمومی بخواهم خودم در جلسات شرکت می کنم ولی در حد سخنگوی دولت اطلاع رسانی می کنم و در زمینه برجام و شورای نظارت بر برجام دبیرخانه این شورا اطلاع رسانی اجمالی را انجام خواهد داد.

    مواضع ما نسبت به جهان و آمریکا مشخص است

    نوبخت در پاسخ به نگاه دولت به روز 13 آبان نیز گفت: 13 آبان روزی تاریخی است و اتفاق و رخداد تالم برانگیزی است که در سال 57 به وجود آمد و هیچگاه مسئولیت آمریکا را به جهت پشتیبانی از شاه و جنایاتی که در آن دوران انجام شد فراموش نکرده و کینه خود را نسبت به این رفتار و عملکرد حفظ خواهیم کرد.

    وی افزود: همانند همه ایرانی های علاقه مند به منافع ملی باید خود را در برابر آمریکا مصون و بنیه های خود را تقویت کنیم تا عاملی بازدارنده باشد چرا که مواضع ما نسبت به جهان و آمریکا مشخص است.

    استقبال از سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی و اروپایی

    سخنگوی دولت در پاسخ به برخورد با ورود شرکت های آمریکایی به کشور نیز گفت: ما برای هرگونه سرمایه گذاری در کشور اعلام آمادگی می کنیم حتی برای شرکت های آمریکایی و اروپایی و هر شرکتی که در جهت چارچوب منافع کشورمان سرمایه گذاری کنند؛ البته اجازه نمی دهیم کالای مصرفی وارد کشور شود و این را رعایت خواهیم کرد.

    نوبخت در خصوص ثبت شرکت کی. اف. سی در کشور نیز گفت: در این زمینه پاسخ های لازم از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک داده شده است، بنابراین دولت در ارتباط با استفاده از منافع خارجی به منظور سرمایه گذاری مستقیم در مباحث تولیدی مصمم است تا در آن عرصه فناوری های نوینی به کشور وارد و بازار مناسبی در ایران فراهم شود.

    توجه به ملاحظات رهبر معظم انقلاب در اجرای برجام

    وی در خصوص برخی اظهارات مبنی بر جمع آوری سانتریفیوژها در اجرای برجام نیز گفت: فکر می کنم چیز دیگری را برچیده ایم و آن نهادهای غیرقانونی است که ایجاد شده و باید به جانشینی از نهادهای قانونی نظر می دادند.

    نوبخت گفت: در تفاهم اولیه برجام که با نظر سنجیده رهبر معظم انقلاب صورت گرفت، قرار شد همه بخش های کشور نسبت به آن نظر دهند و اگر شبهه ای وجود دارد، گفته شود و در نهایت پس از بررسی مجلس و تصویب آن و نظر شورای عالی امنیت ملی و در نهایت فرمایشات و نظرات رهبر معظم انقلاب که ملاحظات و ابهاماتی را بیان فرمودند، به تصویب رسید.

    وی خاطرنشان کرد: اگرچه پیش نویس برجام توافق ایده آلی نبود و این برای هر 6 کشور به یک شکل بود و چیزی نبود که آنان می خواستند اما عده ای فقط به قسمت های خاصی از این برجام اشاره می کنند.

    عضو شورای برجام تاکید کرد: به هر حال مقرر شده تا برجام اجرایی شود و نهاد قانونی به عنوان کمیته نظارتی تشکیل و در ادامه اجرای آن نظر دهد و در این زمینه سه نفر جمع حقوقدان نمی توانند نظر دهند.

    سخنگوی دولت گفت: آنچه رهبر معظم انقلاب راجع به دغدغه هایشان در خصوص برجام بیان فرمودند منطقی است و فرمایشات ایشان مورد توجه قرار خواهد گرفت و دقت خواهیم کرد ولی این مسایل نباید مستمسک شود.

    نوبخت افزود: این موضوع را هم به تبعیت از رهبر معظم انقلاب بشنوند که برجام نباید به دو دستگی ختم شود، بنابراین در حال حاضر شورای عالی امنیت ملی در حال انجام کار است.

    تلاش دولت برای جلوگیری از نفوذ دشمنان

    سخنگوی دولت افزود: در زمینه بحث نفوذ نیز دولت به شدت حساس است و قبول داریم که کشوری ارزشی و انقلابی هستیم و منافع ما با قدرت های جهانی در منطقه متفاوت است.

    نوبخت ادامه داد: آنها همواره در تلاش هستند تا منافع کشور را به خطر بیندازند ولی ما نیز تلاش خواهیم کرد تا جلوی هر نفوذی را بگیریم اما این نباید دلیلی شود که هر سرمایه گذاری بخواهد به کشور بیاید، موضوع نفوذی بودن آن مطرح شود که در این صورت خودمان باعث تحریم خودمان خواهیم شد.

    وی تصریح کرد: ما به دلواپس بودن آنها احترام می گذاریم و آنان را تقدیس می کنیم اما این نگرانی را نیز دولت دارد که دختران امروزی کشور به مرز ازدواج رسیده اند ولی خانواده ها به جهت شرایط اقتصادی نمی توانند ازدواج آنها را مهیا کنند و یا جوانان فارغ التحصیلی که در مرحله ورود به بازار کار و نیازمند شغل هستند.

    آثار مذاکره را با دست خود از بین نبریم

    سخنگوی دولت گفت: باید همه موضوعات را با هم ببینیم و نباید اینطور قبول کنیم که تنها یک گروه اعتقاد و ایمان دارند و به آموزه ها پایبند هستند ما که در داخل شعار تکفیری نداریم، بنابراین استدعا دارم اجازه دهند تا کار در مسیر قانونی خود به حرکت درآید.

    نوبخت افزود: مگر می شود ملاحظات رهبر معظم انقلاب را نادیده گرفت؟ خواهش می کنم موارد اختلافی را کنار بگذارید، بنابراین آنچه رهبر معظم انقلاب برای شرکت در مذاکرات از ابتدا فرموده اند لغو تحریم ها بوده است و اهمیت این موضوع برای آن است که با کسانی که نسبت به کشور حسن نیت نداشته اند دولت مذاکره کرد؛ پس لغو تحریم ها باید آثاری داشته باشد و این آثار را با دست خودمان از بین نبریم و تضعیف نکنیم.

    سخنگوی دولت در خصوص اختلاف نظر میان سازمان ملی غذا و دارو و سازمان استاندارد نیز گفت: قانون وظایف هر دستگاهی را مشخص کرده است و هر نوع اختلافی میان این دو دستگاه وجود داشته باشد مکانیزم آن هم وجود دارد.

    صغر سنی و کم تجربگی مسئولان عربستان کار دست منطقه می دهد

    نوبخت در خصوص برخوردهای کشور عربستان در منطقه و موضوع فاجعه منا نیز گفت: در خصوص حقوق تضییع شده حجاج جان باخته و مجروحان و مفقودان که به دنبال آنان هستیم و اتفاقاتی که در منطقه می افتد که باعث خونریزی جوامع اسلامی است، وظیفه داریم از این اقدامات جلوگیری و نسبت به حقوق خود پیگیری کنیم.

    وی افزود: کشور عربستان اقداماتی انجام داد که قبلا فکر می کردیم که کبر سنی بزرگان آل سعود باعث تصمیماتی خاص شده اما احساس می کنیم که صغر سنی و کم تجربگی مسئولان عربستان کار دست منطقه می دهد.

    تلاش برای عدالت در پرداخت ها

    سخنگوی دولت در پاسخ به این که گفته می شود سالانه مبالغ قابل توجهی حقوق و مزایا به همکاران نظام اداری پرداخت می شود، گفت: این که چنین پرداخت هایی به دستگاهی داده می شود یا نه در حال بررسی و شناسایی است و در برنامه ششم توسعه تلاش داریم تا عدالت در پرداخت ها رعایت شود.

    نوبخت در پاسخ به دیدارهای انتخاباتی رییس جمهوری با عارف نیز گفت: اگر ملاقاتی میان این دو شخصیت صورت گرفته بی خبر هستم.

    وی درباره به میزان سود تعلق گرفته به تسهیلاتی که برای افزایش قدرت خرید مردم ارایه خواهد شد، اظهار داشت: این اعطای تسهیلات کوتاه مدت از سوی بانک ها با اجازه بانک مرکزی و با سود 12 درصد است و علاقه مندان می توانند از آن استفاده کنند.

    سخنگوی دولت در پاسخ به این که دولت برای شرایط اقتصادی برنامه های بلندمدت نیز دارد؟ گفت: قطعا برنامه های تکمیلی و درازمدتی را تهیه و تنظیم کرده ایم و اقدامات جامعی صورت گرفته چرا که در شرایط پساتحریم که برخوردار از فرصت های جدیدی خواهد بود نیازمند برنامه ای جامع هستیم که می تواند کشور را به توسعه و پیشرفت برساند.

    توضیح نوبخت درباره متهم نفتی

    سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره متهم نفتی نیز گفت: این پرونده اکنون در دادگاه مطرح و در حال رسیدگی است. بیش از دو میلیارد و 700 میلیون دلار از اموال عمومی و دارایی ملت در اختیار این فرد است. درست است که ما تحت عنوان وزارت نفت از صاحب این دارایی ها یاد می کنیم اما این وزارتخانه امانتدار مردم و موظف به پیگیری این موضوع است.

    نوبخت توضیح داد: اکنون این پرونده روی میز دادگاه بوده و نگاه منصفانه، عادلانه و حقوقی ریاست دادگاه روی پرونده متمرکز است. می شود متهم پول را به حساب شاکی واریز کند و شاکی در حضور دادگاه، این موضوع را رد کند؟ هر پولی در هرحسابی جابجا شود قابل پیگیری است.

    وی با بیان اینکه ریاست دادگاه، وجود این حساب را تایید کرد، گفت: اکنون این سوال وجود دارد که ما از متهم پول یا اموال دریافت کنیم؟ ما قطعا به ارز نیازمندیم و این پول، پول نفت است و مشکل ما، مشکلات ارزی است.

    سخنگوی دولت توضیح داد: اینکه املاکی به وزارت نفت افزوده شود مشکلی را حل نمی کند. آنها نخست گفتند شماره حساب می خواهیم تا پول را واریز کنیم، اکنون حساب مشخص است و کسی نمی تواند از واریز پول جلوگیری کند. گفتند امکان واریزی برای این حساب نیست. چرا نیست؟ این امکان وجود دارد. مبلغ دو میلیارد و 700 میلیون دلار باید به حساب واریز شود اما اینکه بعد از برجام استفاد شود یا نه موضوع دیگری است.

    نوبخت ادامه داد: اینکه بهانه آوردند شماره حساب داده نشده، رییس دادگاه توضیح داد که حساب در اختیار دادگاه است. ما نیازمند به دلار نفت هستیم و اضافه شدن ملک و املاک به وزارت نفت چیزی را حل نمی کند. اگر وزارت نفت بعنوان شاکی نظری داشته باشد، هر چه دادگاه حکم کند قابل اجرا است.

    وی تصریح کرد همه ما حتی رسانه ها باید کمک کنیم تا این پول ملت مجددا به اموال عمومی بازگردد.

    ارتباط سیل ایلام با دولت قبل

    سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره سفر خود با حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری به دو استان سیل زده و حذف تصویر فریدون از مصاحبه صدا و سیما گفت: من از ایشان (فریدون) بسیار سپاسگزارم. سفر سختی بود، از صبح علی الطلوع تا شب در خدمت مردم بودیم و شنیدن آلام مردم و دیدن خسارت آن ها بسیار تلخ بود.

    نوبخت اضافه کرد: آقای فریدون تمام لحظات کنار من بودند اما اینکه چه انعکاسی از سوی رسانه ملی انجام شد، من برنامه ها را ندیدم چرا که درگیر کار بودم اما اگر اینگونه باشد حتما (صدا وسیما) توضیحی خواهند داد.

    خبرنگاری پرسید چرا همه چیز را به دولت قبل نسبت می دهید که در سفر ایلام نیز سیل را به آن دولت ربط دادید؟ سخنگوی دولت پاسخ داد: این سخن هم درست است و هم نادرست.

    نوبخت افزود: درست از آن جهت که رشد منفی 6.8 درصد در اقتصاد کشور حاکم بود و واقعیت این است که در سال 90 و 91 بیش از 118 ملیارد دلار طی یکسال درآمد نفتی داشتیم اما اینکه هر کاری در اقتصاد رخ می دهد نمی توان به دولت قبل ربط داد.

    وی تصریح کرد: اینکه گفتند ما اعلام کردیم سیل مربوط به دولت قبل است ، حرف اشتباهی است اما اینکه مسیر رودخانه ای را بپوشانیم و روی آن را آسفالت کنیم مساله مهمی است. در همه این زمین ها حفره های بزرگ ایجاد شد و خدا رحم کرد که ماشین در این حفره ها نیفتاد.

    سخنگوی دولت ادامه داد: قبول کنید گاهی اوقات احساس می کنم سفرهای استانی رییس جمهوری محدود است. ما حق انتخاب و پاسخگویی به یک خواسته مردم را در این رابطه نداریم و همه پول ها را باید صرف کارهایی کنیم که قبلی ها وعده داده اند. این ها واقعیت است.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه دو هزار و 900 طرح ناتمام عمرانی از گذشته روی زمین مانده گفت: در همین سیل گفتند اگر آن سد احداث می شد این اتفاق نمی افتاد. می توان یک سد جدید را آغاز کنیم در حالی که چندین سد ناتمام روی زمین مانده است؟

    نوبخت تاکیدکرد: این حرف نادرست است که می گویند ما همه مسائل را به دولت قبل ربط می دهیم، درست است که امروز میکروفون و تریبون در اختیار بنده است اما حق ندارم علیه کسانی که قبلا در دولت بودند و اکنون بی دفاع هستند استفاده کنم چرا که اخلاقی نیست اما تحلیل های اقتصادی واقعیت های بسیاری را بیان می کند. اگر ما در جایی حرف بی منطقی گفته ایم حتما حاضریم عذرخواهی کنیم.

    نظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی دباره تجمیع بیمه ها تا دو هفته آینده اعلام می شود

    نوبخت در ادامه درباره سختگیری بانک ها برای ارائه تسهیلات گفت: این موضوع می تواند باعث کند شدن کار اقتصادی شود بهمین جهت باید در این زمینه بازنگری کنیم.

    وی درباره تجمیع بیمه ها نیز توضیح داد: اینکه بیمه های تجمیع شده در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متمرکز باشد یا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ تفاوت نظری دیرینه و تاریخی بین مسئولان این دستگاه ها وجود دارد و هر یک نیز استدلال خاص خود را دارند.

    سخنگوی دولت اضافه کرد: به همین دلیل رئیس جمهوری این موضوع را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی محول کرد تا مدل نهایی این تجمیع تهیه شود که تا یکی دو هفته آینده نظر سازمان مدیریت را بدون گرایش های دستگاهی و به نفع نظام سلامت کشور خواهیم گفت.

    برچسب ها