عصر خودرو

توافق نهایی برای تأسیس بورس خودرو

عصر بازار- پس از۳سال مذاکره، سرانجام شرکت ایران‌خودرو از نمایندگان خود خواست برای آغاز معاملات از طریق بورس کالا، کد بورسی دریافت کنند. به‌احتمال زیاد معاملات دنا از ۳۰ مهرماه با یک درصد تخفیف در بورس کالا آغاز می‌شود.

توافق نهایی برای تأسیس بورس خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از همشهری، پس از عرضه سراتو در بورس کالا که با استقبال خریداران و فروشندگان مواجه شد، قرار است دنا به‌عنوان دومین خودرو در بورس کالا عرضه شود. مذاکرات برای عرضه این محصول در بورس کالا از 3سال پیش شروع شده اما پیچیدگی‌های مربوط به تعیین قیمت، این کار را زمان‌بر کرده است. طبق اطلاعات دریافتی ظاهرا روش فروش در چند مرحله تغییر خواهد کرد؛ در گام نخست قرار است عرضه فیزیکی دنا در بورس کالا انجام شود و در گام نهایی معاملات کاغذی آن انجام می‌شود. در همه این مراحل نمایندگی‌های شرکت ایران‌خودرو نقش اصلی خواهند داشت؛ با این تفاوت که مدل قیمت‌گذاری این خودرو کاملا شفاف و با مکانیسم عرضه و تقاضای بازار انجام خواهد شد.

    برای این کار نمایندگی‌هایی که قصد دارند خودروی مورد نیاز مشتری را تأمین کنند می‌توانند با دریافت کد بورس، سفارش‌های خود را با سرعت و دقت بالاتر و به‌صورت الکترونیک ثبت کنند و مشتری‌ها هم یک درصد ارزان‌تر و سریع‌تر خودروی خود را دریافت خواهند کرد. گفته می‌شود قرار است از 15مهر‌ماه سامانه معاملاتی ایران‌خودرو هم به سامانه معاملاتی بورس کالا متصل و معاملات از طریق این سامانه مشترک انجام شود. مسئولان شرکت ایران خودرو و بورس کالا هنوز اظهارنظری در این‌باره نکرده‌اند اما تصمیم‌های اتخاذ شده، در قالب نامه‌ای به همه نمایندگی‌های ایران‌خودرو اعلام شده است. طبق این نامه ایران‌خودرو اعلام کرده، نمایندگی‌هایی که زودتر نسبت به تکمیل مدارک خود و دریافت کد بورسی اقدام کنند، در اولویت قرار خواهند گرفت. با این روش نمایندگان فروش ایران‌خودرو نیز به‌طور مستقیم به سامانه معاملات بورس متصل خواهند شد. این رویه منجر به افزایش حاشیه سود نمایندگان فروش ایران‌خودرو خواهد شد. در این روش واگذاری خودروهای خریداری شده 60روزه و با یک درصد تخفیف انجام می‌شود. با این حساب هر خودروی دنا که به‌احتمال زیاد از اول آبان‌ماه در بورس کالا عرضه خواهد شد 42میلیون و 400هزار تومان قیمت‌گذاری خواهد شد.

    مطابق آنچه مسئولان ایران‌خودرو و بورس کالا قبلا اعلام کرده بودند در یک فرایند مدت‌دار بعد از عرضه فیزیکی زمینه معاملات کاغذی محصولات ایران‌خودرو هم در بورس کالا فراهم خواهد شد و مصرف‌کنندگان و خریداران می‌توانند بدون اینکه همه پول یک خودرو را به‌صورت کامل داشته باشند، به خرید اقدام کنند. هم‌اکنون فقط کسانی می‌توانند خودرو بخرندکه حتما بتوانند مبلغ پیش‌پرداخت تعیین‌شده را تأمین کنند.

        روش تأمین مالی خودرو ساز‌ها باید عوض شود

    داوود میرخانی مشاور انجمن خودروسازان درباره تأمین مالی صنعت خودرو از طریق بازار سرمایه گفت: متأسفانه اقتصاد ما بانک محور است و بازار سرمایه به‌رغم ظرفیت‌های بی‌نظیر، کمتر مورد توجه قرار گرفته و همه صنایع ازجمله صنعت خودروسازی می‌توانند از فرصت تأمین مالی کم‌هزینه بورس استفاده کنند. میرخانی، با بیان اینکه فرهنگ اقتصادی ما به شکل سنتی بانک‌محور است، افزود: فرهنگ اقتصادی صنعتگران روی دور باطل تأمین سرمایه از طریق بانک بنا شده است و تغییر آن نیازمند یک عزم و همت عمومی در سطح کلان کشور است. به گفته او تغییر این رویکرد توسط صنعت خودرو ممکن نیست بلکه باید اقتصاد به سمت و سویی برود که بازار سرمایه و فرهنگ استفاده از ظرفیت‌های آن را تقویت کند.

        آمادگی بورس کالا برای تأسیس بازار ارز

    مدیرعامل بورس کالای ایران گفت:‌ با تاسیس بازار مشتقه ارز در بورس کالا نوسانات قیمت‌ها در بازار خنثی‌ می‌شود. او تأکید کرد: چنین بازاری می‌تواند نوسانات زودگذر ناشی از هیجان بازار ارز مانند وضعیت فعلی را از بین ببرد. حامد سلطانی نژاد با اشاره به آخرین وضعیت تاسیس بازار مشتقه ارز در بورس کالا، افزود: اگر بانک مرکزی موافقت نهایی برای راه‌اندازی چنین بازاری را بدهد، بورس کالا از آمادگی کامل برای اجرای این برنامه برخوردار است. او تأکید کرد: بازار معاملات ثانویه و اوراق بهادار مبتنی بر کالا، ارز و طلا در بازار سرمایه و بورس کالا قابل طراحی است.او اعلام کرد: با بهره‌گیری از ابزارهای بورس می‌توان یک بازار شفاف برای ارز ازجمله دلار و یورو ایجاد کرد.

    برچسب ها