عصر خودرو

تأثیر مالیات در کاهش فاصله طبقاتی و عدالت اجتماعی

عصر بازار- یک کارشناس مالیات گفت: زمانیکه درآمد‌ها شناسنامه دار شوند، افراد به میزان درآمد خود مالیات پرداخت کرده و به مراتب فاصله طبقاتی در جامعه کاهش می‌یابد.

تأثیر مالیات در کاهش فاصله طبقاتی و عدالت اجتماعی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، سیاوش غیبی پور کارشناس مالیات اظهار کرد: مالیات در هر کشوری به تناسب پیشرفت و توسعه اقتصادی آن از جایگاه ویژه ای برخوردار است، ‏بر همین اساس میزان درآمدهای دولت ها تا حد زیادی ارتباط مستقیم به کارآیی نظام مالیاتی آنها دارد.

    وی با بیان نقش مالیات بر ارزش افزوده در کاهش فاصله طبقاتی ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده یکی از روش های عادلانه پرداخت مالیات برای قشرهای مختلف جامعه است، به همین دلیل رونق اقتصادی و رفاه اجتماعی را تضمین می کند.

    غیبی پور با بیان اینکه مشخص نبودن درآمد‌ها، فاصله طبقاتی را میان آحاد جامعه ایجاد کرده، تصریح کرد: زمانیکه درآمد‌ها شناسنامه دار شوند، افراد به میزان درآمد خود مالیات پرداخت کرده و این امر سبب می‌شود که فاصله طبقاتی در جامعه کاهش یابد.

    این کارشناس مالیات افزود: در بین انواع مختلف مالیات، مالیات بر ارزش افزوده بیشترین تاثیر را بر توزیع عادلانه ثروت و نیز کاهش فاصله طبقاتی داشته و در بین اقتصاددانان از آن به عنوان کاراترین نوع مالیات نام برده می‌شود.

    گفتنی است؛ مالیات بر ارزش افزوده که یکی از ارکان اصلی مالیات کشور را به خود اختصاص داده، چند سالی است که به طور مداوم بررسی و اجرا می‌شود، به گونه‌ای که در طرح‌های اصلی همانند طرح سلامت با عنوان منبع مالی مطمئن برای تامین بودجه این طرح مورد توجه قرار گرفته است. از منظر دیگر، مالیات بر ارزش افزوده رابطه مستقیمی با میزان مصرف دارد، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که افرادی که پرمصرف هستند، مالیات بیشتری را می‌پردازند، از این رو با کاهش فاصله طبقاتی ناشی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، رفاه اجتماعی مردم نیز به نسبت قابل توجهی فراهم می‌شود.

    برچسب ها