عصر خودرو

مذاکره با کشورهای آسیای شرقی برای سرمایه گذاری در طرح های نیروگاهی کشور

عصر بازار- معاون برنامه ریزی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی از مذاکره با کشورهای آسیای شرقی برای سرمایه گذاری در طرح های نیروگاهی کشور خبر داد.

مذاکره با کشورهای آسیای شرقی برای سرمایه گذاری در طرح های نیروگاهی کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، حمید رضا عظیمی افزود: در عین حال که همکاری با شرکت هایی از کشورهای روسیه، ترکیه و چین در زمینه پروژه های نیروگاهی، به مرحله مبادله قرارداد و آغاز عملیات اجرایی منتهی شده است؛ مذاکره با شرکت هایی از کره جنوبی، چین و ژاپن برای سرمایه گذاری در طرح های نیروگاهی ایران ادامه دارد.
    وی ادامه داد: پس از اجرایی شدن برجام، شرکت های مختلف اروپایی و آسیایی به ایران مراجعه کرده اند و این مذاکرات همچنان ادامه دارد.
    عظیمی ادامه داد: پس از اجرایی شدن برجام، حدود 6 میلیارد دلار قرارداد در زمینه احداث نیروگاه ها مبادله شده که نخستین پروژه مربوط به احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه راندمان بالا با مشارکت مپنا و شرکت های خارجی است که قرارداد آن مبادله شده است.
    معاون برنامه ریزی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی افزود: 2.5 میلیارد یورو ارزش این قرارداد است و نخستین بلوک آن در سال 97 در بندرعباس به بهره برداری خواهد رسید؛ 85 درصد از منابع این پروژه را شرکای خارجی مپنا تامین مالی (فاینانس) می کند.
    وی پیش از این در تشریح جزییات سرمایه گذاری خارجی در زمینه احداث نیروگاهها در ایران به ایرنا گفته بود: علاوه بر احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه راندمان بالا با مشارکت مپنا و شرکت های خارجی، یک قرارداد با شرکت یونیت اینترنشنال مبادله کرده ایم که قرارداد شامل احداث 2 نیروگاه سیکل ترکیبی است که 2 هزار و 80 مگاوات ظرفیت دارد.
    وی در این خصوص ادامه داد: قرارداد این نیروگاه اواخر سال 95 مبادله شد و اقدامات اجرایی آن در حال انجام است؛ ارزش این قرارداد حدود یک میلیارد و 250 میلیون یورو است و منابع مالی این پروژه بطور کامل توسط سرمایه گذار خارجی (یونیت اینترنشنال) تامین می شود.
    معاون برنامه ریزی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی افزود: علاوه بر این دو طرح، احداث یک نیروگاه 1400 مگاواتی بخاری «سیریک» در استان هرمزگان نیز برنامه ریزی شده است؛ ارزش قرارداد احداث این نیروگاه 1.5میلیارد یورو است که 1.2 میلیارد یورو توسط روسیه فاینانس می شود.
    عظیمی گفت: این طرح هم جزو طرح هایی است که فعالیت آن آغاز شده و اوایل سال 1401 وارد مدار می شود.
    وی اضافه کرد: علاوه بر این سه طرح ذکر شده، طرح های احداث نیروگاه ری و نیروگاه طبس در دستور کار این شرکت قرار دارد.
    در ادامه عظیمی اعلام کرد که با هدف بازسازی و نوسازی نیروگاه ری در 2 مرحله، با افزایش ظرفیت نیروگاه موجود به بیش از دو برابر (1000 مگاوات) و همچنین افزایش راندمان نیروگاه به حدود 60درصد، مذاکراتی با شرکت های ژاپنی که از بزرگترین تولیدکنندگان توربین گازی در جهان هستند را از شهریور ماه سال گذشته آغاز شده و تا پایان سال نهایی می شود و برای این کار مجوزهای تامین مالی خارجی اخذ شده است.
    به گفته معاون شرکت مادرتخصصی تولید نیروگاه برق حرارتی، طرح احداث نیروگاه 650 مگاواتی طبس با مشارکت گروه مپنا و شرکت شانگهای الکتریک چین نیز در دستور کار قرار گرفته است.
    عظیمی، ارزش این قرارداد را 4.5 میلیارد یوان (واحد پول چین) ذکر کرد و گفت: مجوزهای این فاینانس اخذ شده در حال انجام تشریفات اداری برای تنظیم و مبادله قرارداد آن هستیم.
    به گزارش ایرنا، از 77 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاه های در سراسر کشور، بیش از 62 هزار مگاوات آن به نیروگاه های بخاری، گازی و سیکل ترکیبی اختصاص دارد. از 62 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاههای حرارتی، ظرفیت نیروگاههای بخاری 15 هزار و 829 مگاوات است که 20.5 درصد سهم کل نیروگاههای کشور را به خود اختصاص داده اند.
    ظرفیت نیروگاههای گازی 27 هزار و 258 مگاوات است که 35.35 درصد از ظرفیت نصب شده کل کشور را تشکیل می دهند؛ همچنین ظرفیت نیروگاههای سیکل ترکیبی نیز 19 هزار و 470 مگاوات است که سهمی 25.25 درصدی در نیروگاه های نصب شده را به خود اختصاص داده اند. بقیه ظرفیت ایجاد شده در نیروگاههای کشور مربوط به نیروگاه های برقآبی، اتمی، تولید پراکنده، دیزلی و تجدیدپذیر است.
    به این ترتیب بیش از 81.1 درصد از ظرفیت نصب شده صنعت برق، متعلق به نیروگاههای حرارتی تحت راهبری شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی است.
    از 289 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید شده در سال 95، نیروگاههای بخاری 85 میلیارد کیلووات ساعت، نیروگاههای گازی 76.7 میلیارد کیلووات ساعت، نیروگاههای سیکل ترکیبی 103.9 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرده اند.
    نیروگاههای سیکل ترکیبی با 35.9 درصد از کل تولید برق کشور، بیشترین سهم تولید نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده است.
    هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی چندی پیش اعلام کرد: در طول چهار سال فعالیت دولت یازدهم، 54 واحد نیروگاهی جدید به بهره برداری رسید و به این ترتیب هشت هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاههای کشور اضافه شد.
    وی افزود: با بهره برداری از این 54 واحد نیروگاهی، ظرفیت نیروگاههای کشور به مرز 77 هزار مگاوات رسیده است.
    افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور از آنجا مورد توجه قرار گرفته است که با افزایش شدید مصرف برق در کشور روبرو هستیم؛ مصرف برق امسال بارها رکود سالهای قبل را شکست و در زمان اوج مصرف به 55 هزار و 400 مگاوات رسید.
    «محمودرضا حقی فام» معاون هماهنگی توزیع شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) نیز در مورد میزان مصرف برق در زمان اوج مصرف امسال به ایرنا گفت: ظرفیت مصرف برق به میزان بیش از 60 هزار مگاوات در زمان اوج مصرف وجود داشت اما با برخی اقدام ها مصرف را در کانال 55 هزار مگاوات کنترل کردیم.
    وی اعلام کرد: امسال در ساعت های اوج مصرف چهار هزار و 700 مگاوات پیک سایی(مدیریت مصرف با همکاری مشترکان بخش صنعت و کشاورزی) داشتیم و 300 مگاوات نیز خاموشی اعمال شد؛ علاوه بر این، حدود 700 مگاوات نیز کاهش مصرف دستوری در بین مشترکان پرمصرف داشتیم.

    برچسب ها