عصر خودرو

تداوم نزول قیمت‌ها در هفته سوم پاییز

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته شاهد افت چشمگیر ۸/ ۰ درصدی شاخص کل بود. در معاملات هفته منتهی به ۱۹ اردیبهشت، سهامداران شاهد افت ۶۸۵واحدی شاخص کل و از دست رفتن کانال ۸۵ هزار واحدی بودند. به این ترتیب سومین هفته منفی پاییز در معاملات سهام کشور به ثبت رسید.

تداوم نزول قیمت‌ها در هفته سوم پاییز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، افت نسبتا سنگین شاخص در هفته گذشته در شرایطی رخ داد که به نظر می‌رسد عوامل سیاسی در این ریزش (به خصوص در دو روز ابتدایی هفته) نقش چشمگیری داشتند. انتظار برای اظهار نظر دولت آمریکا درمورد برجام عملا فرصت هر گونه تصمیم‌گیری موثر اقتصادی را کاهش داده است. در همین حال در بازارهای موازی نگرانی سیاسی بهای هر دلار آمریکا را به 4هزار تومان رساند. امری که می‌تواند با فروکش کردن هیجان‌های سیاسی به رشد قیمت‌ها در بازار کمک کند، به ویژه آنکه شمار قابل ملاحظه‌ای از نمادهای فعال در بازار سهام جزو گروه صادراتی هستند.
    در تحولات اقتصادی مهم همزمان با رشد ارزش دلار موضوع دلایل آن و همچنین تاثیر عواملی نظیر کاهش نرخ سود بانکی بر رشد دلار مورد توجه قرار گرفته است. در همین رابطه ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی در یک پیام تلگرامی به مردم درخصوص اتفاقات اخیر بازار ارز نوشت: تلاطم و نااطمینانی در بازار ارز بر متغیرهای کلان اقتصادی تاثیرات منفی بر جای می‌گذارد و از همین رو، ثبات این بازار یکی از اصلی‌ترین اهداف بانک مرکزی است. پس از تکانه و جهش شدید ارزی سال‌های 1390 و 1391،‌ بانک مرکزی در دولت یازدهم نسبت به ثبات‌بخشی به بازار ارز اقدام کرد و در عمل نشان داد که به‌خوبی توانایی حفظ ثبات بازار ارز را دارد. در این مدت رویکرد بانک مرکزی بر این اساس بود که اولا مکانیزم بازار و عرضه و تقاضای ارز با اختلال مواجه نشود. ثانیا در تنظیم سیاست‌های ارزی، میان روند و نوسانات زودگذر ارزی تفکیک قائل و جلوی نوسانات شدید گرفته شود تا اقتصاد دچار تکانه ارزی نشود.  در دیگر تحولات هفته مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد با صدور حکمی، میر‌علی اشرف پوری حسینی،‌رئیس سازمان خصوصی سازی را در سمت خود ابقا کرد. در همین حال در صحنه بازار جهانی معامله‌گران شاهد نزدیکی بهای هر تن مس به رقم 6هزار و 900دلار بودند. بهای هر تن فلز روی نیز به 3هزار و 252دلار و هر تن سرب به 2هزار و 566دلار (در هرتن) رسیده است این قیمت‌ها می‌تواند نوید گزارش‌های بهتری در گروه فلزی را بدهد. در گروه سنگ‌آهنی بازار سنگ‌آهن وارداتی در چین با توجه به کاهش تمایل به خرید به دلیل برنامه‌های کاهش تولید فولاد و از طرفی افت قیمت فولاد نزولی است. آخرین شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ‌آهن خلوص 62 درصد استرالیا 2/ 2 دلار هر تن خشک افت داشته است و به 1/ 59 دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر رسیده است.به گزارش فولاد ایران، در بورس سنگاپور نیز قیمت قرارداد سوآپ سنگ‌آهن 62 درصد 6/ 1 دلار افت کرد و 6/ 58 دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر شد. روشن نبودن روند آتی بازار موجب شد تا خریداران چینی در بازار نقدی سنگ‌آهن فعال نباشند.

    در بازار چه خبر بود؟
    بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که در آن شاخص کل با رشد اندک 10 واحدی مواجه شد و به رقم 84هزار و 744واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با 11واحد افزایش معاملات روز چهارشنبه را سپری کرد. نمادهای پتروشیمی‌های فن آوران، پتروشیمی پردیس، پالایشگاه‌های تهران و اصفهان بیشترین سهم را در رشد شاخص کل داشتند. همچنین در بازار روز چهارشنبه نمادهای شرکت‌های سیمان لار سبزوار، اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا، سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان،‌ پارس دارو، از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های تهیه و تولید خاک نسوز استقلال آباده، پشم‌بافی طوس، مهندسی فیروزآ، شیرین دارو، پشم‌بافی افشار یزد، مالیبل سایپا، جوش و اکسیژن ایران، ورزایران، صنعتی و شیمیایی رنگین، بازگشایی شدند. در مهم‌ترین‌ تحولات روز چهارشنبه نمادهای تازه‌وارد از جمله لیزینگ ایران و شرق و حمل و نقل سیر آسیا با صف خرید همراه بودند. در بازار چهارشنبه هفتمین لیزینگ در بورس تهران، شرکت لیزینگ پارسیان درج شد. شرکت لیزینگ پارسیان با نماد «ولپارس» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد. در گروه انفورماتیک شرکت خدمات انفورماتیک به نمایندگی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور فراهم کردن امکان اتصال به شبکه‌های بین‌المللی پرداخت، با شرکت پی.بی.سی (PBC) روسیه قرارداد همکاری امضا کرد.به گزارش «ایرنا» سید‌ابوطالب نجفی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک درباره روند انعقاد این قرارداد گفت: از چندی پیش که مسوولیت اتصال به شبکه‌های بین‌المللی پرداخت در قالب نقشه راه بانک مرکزی به این شرکت ابلاغ شد، مقدمات برگزاری مناقصه بین‌المللی برای تهیه یک سامانه سوئیچ کارت استاندارد با تهیه اسناد مناقصه به‌وسیله کلیه ذی‌نفعان آغاز و نهایی شد.

    بر‌اساس گزارش شرکت خدمات انفورماتیک، نجفی اضافه کرد: سپس آگهی مناقصه در نشریه‌های داخلی و خارجی منتشر شد و 9 شرکت خارجی اسناد مناقصه را دریافت کردند که پس از برگزاری کنفرانس مناقصه، در نهایت پنج شرکت پیشنهاد خود را ارسال کردند.  وی ادامه داد: پیشنهادهای دریافت شده از سوی کارشناسان شرکت خدمات انفورماتیک مورد ارزیابی فنی و بازرگانی قرار گرفت؛ سپس شرکت‌های ورلدلاین فرانسه (Worldline)، شرکت اُپن‌وی روسیه (Openway) و بی.پی.سی روسیه (BPC) بر‌اساس میانگین نمرات ارزیابی رتبه‌بندی شدند. به گفته مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک، پس از گشایش پاکت‌های مالی شرکت‌های پیشنهاد‌دهنده، رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس فرمول از پیش تعیین‌شده، امتیازات کسب شده و قیمت پیشنهادی صورت گرفته و در نهایت شرکت بی‌پی‌سی روسیه به‌عنوان برنده مناقصه انتخاب شد.در گروه غذایی روز چهارشنبه اعلام شد بلوک مدیریتی سهام شرکت دشت مرغاب به قیمت هر سهم 845 تومان روانه میز فروش بازار دوم بورس تهران می‌شود. بلوک مدیریتی 89/ 15 درصدی معادل 8 میلیون و 493 هزار و 123 سهم از کل سهام شرکت دشت مرغاب به‌طور یکجا و نقد یا نقد و اقساط روز چهارشنبه سوم آبان 96 روانه میز فروش بازار دوم بورس تهران می‌شود.

    عرضه‌کننده این بلوک مدیریتی شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی وابسته به بانک ملی ایران است که قصد دارد آن را به قیمت هر سهم 845 تومان واگذار کند. در گروه فلزی معارفه ناشر سهام فولاد کاوه جنوب کیش به‌عنوان پانصد و هفتمین شرکت پذیرش شده در بورس تهران بعداز‌ظهر روز شنبه هفته جاری به منظور تشریح وضعیت سودآوری و فعالیت آن برای عموم سرمایه‌گذاران بازار سهام برگزار می‌شود. با پذیرش سهام شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به‌عنوان پانصد و هفتمین ناشر در بورس اوراق بهادار و در آستانه عرضه اولیه و کشف قیمت این سهم، روز شنبه 22 مهر ماه جاری به عموم سرمایه‌گذاران معارفه می‌شود. در این نشست که با حضور مدیران بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس به‌عنوان سهامداران عمده «کاوه» برگزار می‌شود ناشر سهام شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به پرسش‌های سرمایه‌گذاران پاسخگو خواهند بود. معارفه سهام این ناشر راس ساعت 14 مورخ 22 مهر ماه جاری در سالن کوه نور هتل پارسیان اوین برپا می‌شود.

    این شرکت تولید‌کننده آهن اسفنجی خام با ظرفیت سالانه یک‌میلیون و 856 هزار تن و شمش فولاد با ظرفیت سالانه یک‌میلیون و 200 هزار تن است و مطابق تعهد سهامداران عمده 5 درصد از سهام «کاوه» از سوی شرکت گسترش صنایع معدنی کاوه پارس و 5 درصد مابقی از سوی بنیاد مستضعفان در روز عرضه اولیه در بازار دوم بورس تهران عرضه و کشف قیمت خواهد شد. در گروه پتروشیمی مدیرعامل گسترش نفت و گاز پارسیان اعلام کرد: این هلدینگ موفق به جذب دو فاینانس در مجموع به ارزش حدود یک میلیارد دلار از موسسات مالی ژاپن و اروپا شده است. به گزارش اتحادیه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، مرتضی عزیزی با اشاره به تاثیر ارتقای جایگاه هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی در رتبه‌بندی جهانی به منظور استفاده از تسهیلات و اعتبار موسسات مالی و اعتباری جهان گفت: بر این اساس ارتقای رتبه و جایگاه هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان مسیرهای بازگشایی خطوط اعتباری بین‌المللی به ویژه فاینانس را تسهیل می‌کند.

    بنابراین گزارش، در آخرین رتبه‌بندی موسسه ICIS رتبه هلدینگ پتروشیمی پارسیان در رده‌بندی شرکت‌های بزرگ صنایع پتروشیمی جهان به 57 ارتقا یافته است. در طول سال‌های 2014 تا 2017 این هلدینگ به ترتیب دارای رتبه 83، 66، 64 و 57 جهان بوده، است. نفت و گاز پارسیان یک هلدینگ دو‌منظوره پالایشی و پتروشیمی (پترو‌پالایشی) است ولی ملاک رتبه‌بندی در این رنکینگ بیشتر میزان فروش پتروشیمی‌ها است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل تو‌ام با احتیاط بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 141میلیارد تومان و در فرابورس به 161میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه در مجموع ارزش معاملات در کل هفته با رشد 67درصدی به دلیل تعطیلی دو روزه معاملات در هفته منتهی به 12مهرماه به رقم یک هزار و 60میلیارد تومان رسید. شاخص نیز در کل هفته افت 685واحدی را تجربه کرد تا بازدهی بازار از ابتدای سال به 7/ 9 درصد عقب‌نشینی کند.

    برچسب ها