عصر خودرو

عملکرد هفتگی بازیگران بازار سهام بررسی شد؛

دو برداشت از خرید مجدد حقوقی‌ها

عصر بازار- هفته گذشته سایه ریسک‌های سیاسی بر بورس تهران، کاهش ۸/ ۰ درصدی نماگر بازار سهام را به دنبال داشت.

دو برداشت از خرید مجدد حقوقی‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در این شرایط تغییر مالکیت هفتگی بازار سهام طی هفته گذشته حاکی از بازگشت مجدد سهامداران حقوقی در نقش خریدار بود. در هفته معاملاتی منتهی به 19مهرماه، این خریدها با حجم قابل‌توجهی دنبال شدند. در این هفته حدود 108 میلیارد تومان نقدینگی از سبد معامله‌گران حقیقی به پرتفوی سهام حقوقی‌ها منتقل شد.
    این میزان تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یعنی هفته منتهی به 27 اردیبهشت ماه تاکنون مشاهده نشده بود. در آن تاریخ سهامداران شاهد جابه‌جایی‌ 109 میلیارد تومان به پرتفوی حقوقی‌ها بودند. به‌طور سنتی در مقاطعی که قیمت عمومی سهام با افت همراه می‌شود، شاهد حضور چشمگیرتر بازیگران عمده در سمت خرید هستیم. این خریدهای پرحجم در شرایط کنونی و با فرض تحقق سناریوی تمدید برجام، منطقی به نظر می‌رسد. به این ترتیب شناسایی فرصت خرید به منظور کسب سود بالا در آینده را می‌توان نخستین برداشت از افزایش خرید این گروه دانست.  برداشت دوم نیز  از نقش حمایتی این سهامداران حکایت دارد. به نظر می‌رسد حمایت حقوقی‌ها به خصوص در شرایط منفی بازار، عامل دیگری در افزایش خرید این گروه بوده است. به عبارت دیگر حقوقی‌ها با افزایش خریدهای خود در هفته گذشته مانع از افت بیشتر قیمت‌ها و شاخص کل بورس شدند.

    جزئیات بیشتر از تغییر مالکیت هفتگی
    بررسی روند روزانه خرید و فروش سهامداران حقیقی و حقوقی بازار در سومین هفته مهرماه نشان از آن دارد که در تمامی روزها حقوقی‌ها توانستند مالکیت سهام را به نفع خود تغییر دهند.

    بر این اساس معاملات هفته گذشته با ریزش 360 واحدی شاخص کل بورس آغاز شد. بر این اساس در جریان معاملات روز شنبه بیش از 25 میلیارد و 700 میلیون تومان نقدینگی از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. در این میان بیشترین جابه‌جایی‌ مزبور به نفع حقوقی‌ها در نماد فولاد مبارکه اصفهان به ثبت رسید. در نماد «فولاد» افزایش فروش سهم از سوی سهامداران حقیقی مشاهده شد، به‌طوری‌که 96درصد از فروش‌های به ثبت رسیده در این نماد از جانب حقیقی‌ها بود. در مقابل حقوقی‌ها این فرصت را برای خرید مناسب دیدند و اقدام به خرید این سهم کردند. این امر به تغییر مالکیت 2 میلیارد و 600 میلیون تومانی در این نماد و در مسیر حقیقی به حقوقی منجر شد. «های‌وب» نیز از دیگر نمادهای مورد توجه معامله‌گران حقوقی‌ها در بازار روز شنبه بود. به‌طوری‌که تغییر مالکیت بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون تومان و از پرتفوی حقیقی به پرتفوی حقوقی رقم خورد.

    تداوم حمایت حقوقی ها
    روند نزولی حاکم بر بازار سهام در معاملات روز یکشنبه به اوج خود رسید. کاهش 505 واحدی شاخص کل، بیشترین ریزش شاخص بورس طی 4 ماه اخیر بود. در این شرایط نیز بیشترین تغییر مالکیت هفتگی به نفع حقوقی‌ها رقم خورد. به این ترتیب تغییر مالکیت بسیار قابل توجه 46میلیارد و 800میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی به ثبت رسید.  در این روز حقوقی‌ها بیشترین تغییر مالکیت را در نماد آسان پرداخت پرشین به ثبت رساندند. در این نماد جابه‌جایی‌ بیش از 5 میلیارد تومان از سبد حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها به ثبت رسید. دو سهامدار عمده شرکت یعنی شرکت بین‌المللی مدیریت توسعه بهسود و صندوق سرمایه‌گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی بیشترین خرید را در این نماد به ثبت رساندند. فولاد مبارکه اصفهان نیز از دیگر نمادهایی بود که با حجم قابل توجهی از جابه‌جایی‌ به نفع حقوقی‌ها همراه شد. به این ترتیب بیش از 4 میلیارد تومان نقدینگی از این نماد در مسیر حقیقی به حقوقی منتقل شد. در نماد «های‌وب» نیز شاهد تغییر مالکیت قابل توجهی بودیم. به‌طوری‌که بیش از 3 میلیارد و 500 میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران حقوقی منتقل شد. در این شرایط همان‌گونه که عنوان شد سرمایه‌گذاران حقیقی بیشتر در نقش فروشنده ظاهر شدند تا خریدار. در صدر تغییر مالکیت‌ها به نفع حقیقی‌ها، جابه‌جایی‌ 400 میلیون تومانی سهام همراه اول قرار داشت. آهنگری‌ تراکتورسازی‌ ایران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقیقی بود که جابه‌جایی‌ در محدوده 220 میلیون تومانی را تجربه کرد. سرمایه‌گذاری رنا نیز با جابه‌جایی‌ در محدوده 150 میلیون تومان از دیگر نمادهایی بود که معامله‌گران حقیقی به خرید آن اقدام کردند.

    حمایت سهامداران عمده از PSP‌ها
    روند ریزش قیمت‌ها در بورس تهران در جریان معاملات روز دوشنبه با حمایت قابل‌توجه حقوقی‌هامتوقف شد. در این روز نیز همچنان شاهد تداوم حمایت معامله‌گران حقوقی از دادوستدهای بورس تهران بودیم به‌طوری‌که جابه‌جایی بیش از 23 میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی شکل گرفت، ضمن اینکه در این روز به دنبال خبرهای منتشر شده درخصوص دستور بانک مرکزی مبنی بر کاهش کارمزدهای شرکت PSP، نمادهای فعال در این زمینه با روند کاهش قیمت مواجه شدند. در این راستا 4 شرکت فعال در این زمینه یعنی «پرداخت»، «آپ»، «رکیش» و «رتاپ» با نوسان منفی در محدوده حداکثری و فروش قابل‌توجه از سوی سهامداران حقیقی همراه شدند. این امر سبب شد تا حقوقی‌ها اقدام به جمع‌آوری سهام مزبور داشته باشند. در این میان به پرداخت ملت و آسان‌پرداخت پرشین با حجم بالاتری از خرید توسط حقوقی‌ها روبه‌رو‌ شدند به‌طوری‌که جابه‌جایی‌ بیش از 8/ 4 میلیارد تومانی از پرتفوی حقیقی به حقوقی در نماد «پرداخت» را شاهد بودیم. همچنین در نماد «آپ» نیز تغییر مالکیت 6/ 4میلیارد تومان مسیر حقیقی به حقوقی به ثبت رسید. در این میان بیشترین خرید از سوی سهامدار 83/ 1 درصدی «آپ» یعنی صندوق سرمایه‌گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی صورت گرفت. شرکت بین‌المللی مدیریت توسعه بهسود نیز دیگر حقوقی فعال در«آپ» بود که اقدام به خرید سهام مزبور کرد.

    رصد رفتار معامله‌گران در دو روز پایانی
    بورس تهران معاملات روز سه‌شنبه را در فضایی مثبت همراه با حجم پایین مبادلات سپری کرد. به این ترتیب حقوقی‌ها با تغییر مالکیت بیش از 7/ 9 میلیارد تومانی، همچنان جابه‌جایی‌ روزانه را به نفع خود تغییر دادند. در این روز همچنان توجه به سمت نمادهای PSP ادامه داشت و دو نماد «رتاپ» و «پرداخت»، بیشترین حجم از تغییر مالکیت به نقع حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند. در صدر این گروه تغییر مالکیت بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومانی «رتاپ» قرار داشت. در این میان شرکت سرمایه‌گذاری آتیه پارسیس پارس به همراه بازارگردانی امید لوتوس پارسیان از جمله دو حقوقی فعال در «رتاپ» بودند که هر کدام یک میلیون سهم مزبور را خریداری کردند. همچنین گروه مالی بانک پارسیان و گروه داده‌پردازی بانک پارسیان نیز هرکدام اقدام به خرید 50 هزار سهم این شرکت کردند.  «پرداخت» نیز با جابه‌جایی 2/ 1میلیارد تومانی به همراه نماد «های‌وب» با جابه‌جایی‌ یک میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد‌توجه معامله‌گران حقوقی در بازار روز سه‌شنبه بود. بورس تهران در حالی آخرین روز کاری هفته را با افزایش اندک 10‌واحدی شاخص کل سپری کرد که کمترین میزان تغییر مالکیت هفتگی نیز در این روز تجربه شد. بر این اساس جابه‌جایی‌ بیش از 2/ 2 میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی به ثبت رسید.

    برچسب ها