عصر خودرو

استاد اقتصاد دانشگاه علامه:

اروپا و آسیا به ادامه روابط اقتصادی با ایران علاقه‌مندند

عصر بازار- استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی می گوید: کشورهای اروپایی، اتحادیه اروپا، چین و روسیه حامیان اصلی برجام هستند؛ آنها می‌خواهند ترامپ پایبندی ایران به برجام را تایید کند؛ این به معنای این است که آنها نفع خود را در ادامه حیات برجام و ادامه همکاری با ایران می‌بینند.

اروپا و آسیا به ادامه روابط اقتصادی با ایران علاقه‌مندند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، محمدقلی یوسفی افزود: دونالد ترامپ، پایبندی ایران به برجام را تایید نخواهد کرد، ولی مهم‌تر از این رای کنگره آمریکا است که دوماه بعد اعلام خواهد شد.

    وی افزود: بعید است کنگره همان کاری را انجام دهد که دونالد ترامپ می‌خواهد؛ باید صبر کرد و نباید عجولانه قضاوت کرد. در این میان اما مهمترین راهکار، پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی است؛ در مقابل رفتار ایران، اروپا و آسیا هم چنین خواهند کردند.
    یوسفی درباره تبعات اقتصادی این تصمیم می‌گوید: اگر ترامپ برجام را لغو کند و کنگره هم تحریم‌ها را به حالت قبل برگرداند، در این صورت آنچه مهم است تصمیم و رفتار کشورهای بزرگ اروپایی و آسیایی است که آیا می‌خواهند مناسبات اقتصادی خود را با ایران ادامه دهند یا نه؟
    وی در پاسخ به اینکه آیا اروپا و کشورهای بزرگ اقتصادی با ایران روابط اقتصادی خود را ادامه می‌دهند می‌گوید: اقتصاد عرصه هزینه و فایده است. اگر این ادامه روابط اروپا با ایران، فایده بیشتری از روابط اروپا و آمریکا داشته باشد حتما آن روابط ادامه خواهد داشت؛ وگرنه ممکن است آنها رفتار دیگری در پیش گیرند.
    استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: کشورهای اروپایی، اتحادیه اروپا، چین و روسیه حامیان اصلی برجام هستند؛ آنها می‌خواهند ترامپ پایبندی ایران به برجام را تایید کند؛ این به معنای این است که آنها نفع خود را در ادامه حیات برجام و ادامه همکاری با ایران می‌بینند.
    به گفته یوسفی، در صورت عملی شدن تحریم‌ها علیه ایران و یا تحریم علیه حامیان ایران، ممکن است این کشورها هم تصمیم دیگری بگیرند. اما آنچه مهم است تصمیم منفی ترامپ نیست، بلکه باید منتظر تصمیم نهایی کنگره آمریکا بمانیم. این تصمیم حدود 2 ماه بعد اعلام خواهد شد. شرکای تجاری ایران در اروپا و آسیا با توجه به‌قاعده هزینه-فایده درباره ادامه روابط خود با ایران یا قطع رابطه با ایران تصمیم می‌گیرند. بعد از برجام اروپا و آسیا مناسبات اقتصادی خوبی با ایران شروع کرده‌اند.
    این استاد اقتصاد در ادامه سخنان خود افزود: شرط لازم تخاصم با دولت آمریکا نیست؛ ما باید به تعهدات بین‌المللی خود متعهد بمانیم؛ خود مردم آمریکا ممکن است ترامپ را استیضاح کنند؛ این اقدام برای حمایت از ایران نیست بلکه ناشی از نگرانی هایی است که در داخل آمریکا از رفتارهای ترامپ و تضعیف تصویر آمریکا در جهان بوجود آمده است.

    برچسب ها