عصر خودرو

وزیر اسبق بازرگانی:

کشورها از سلطه دلار بر تجارت جهان به ستوه آمده‌اند

عصر بازار- یحیی آل اسحاق با اشاره به اقدام کشورها برای خلاصی از سلطه دلار بر مبادلات تجاری خود گفت: تمام دنیا از قدرت موجود در دست آمریکا به ستوه آمده لذا کشورهایی نظیر چین در تلاش هستند تا این سرنوشت را تغییر دهند.

کشورها از سلطه دلار بر تجارت جهان به ستوه آمده‌اند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، وزیر اسبق بازرگانی در مصاحبه با رادیو در پاسخ به این سوال که آیا تحقق حذف دلار از مبادلات پولی الزامات خاصی دارد که کشور ما واجد آن الزامات نیست؟اظهار داشت: این سوال بحث روز دنیاست و میتوان گفت به گونه ای در حوزه ی مبادلات بین المللی دعوایی بین دو واحد پول یوآن(yuan) و دلار ایجاد شده بدین ترتیب که چین تلاش می کند دلار را در سطح مبادلات جهانی به یوآن(واحد پول خودش)تبدیل نماید.

    کارشناس اقتصادی اذعان کرد: یکی از بزرگترین اقتدارات جهانی آن است که پول مبادلات جهانی با کدام ارز رایج انجام پذیرد و این نوعی اقتدار برای صاحب آن پول محسوب می شود.

    آل اسحاق با تصریح این مطلب که امروزه در سطح جهانی،اقتدار سرزمین اقتدار محسوب نمی شود خاطر نشان کرد: امروزه اقتدار واقعی آن است که دنیا ذخایر،ثروت و مبادلات خود را براساس اسکناس رسمی کشوری نگه داری و وارد عرصه نماید.

    وی کشور آمریکا را در سطح جهانی دارای چنین اقتداری عنوان و تصریح کرد: این کشور درآمد عظیمی را در اختیار دارد که با بالا و پایین بردن ارزش دلارش کل نظامات اقتصادی دنیا را دستخوش تغییر خواهد کرد.

    وزیر اسبق بازرگانی کشور بیان داشت: در چنین وضعیتی،تمام دنیا از قدرت موجود در دست آمریکا به ستوه آمده لذا کشورهایی نظیر چین در تلاش هستند تا این سرنوشت را تغییر دهند.

    آل اسحاق در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تا چه حد پیمان های پولی دو جانبه را موفق می بینید؟تصریح کرد:پیمان های پولی دو جانبه به طور عموم به حجم معاملات دو کشور بستگی دارد بعبارت دیگر در این میان ایجاد بالانس و تعادل اهمیت زیادی دارد بدین ترتیب که نباید هیچ یک از طرفین بیشتر دهنده و کمتر گیرنده باشند.

    وی علت عدم نتیجه ی قراردادهای دو جانبه ی کشورمان با دو کشور چین و روسیه را وجود اختلاف در خرید و فروش دانست و افزود: ما عمدتا نفت خود را به فروش می رسانیم تا در ازای آن پولی دریافت کنیم که بتوان آن را در سطح دنیا به مصرف رساند و این در حالی است که همه ی دنیا ریال را قبول ندارند ضمن اینکه مسائل سیاسی و تحریم ها از علل دیگر این قضیه است به منظور عقد چنین قراردادهایی باید بتوانیم توازن تجاری ایجاد کنیم که اگر چنین شود توافقات دو جانبه ی چشم گیری منعقد خواهد شد.

    برچسب ها