عصر خودرو

دبیرکل انجمن ملی لیزینگ ایران عنوان کرد:

صنعت خودرور، در انتظار حضور لیزینگ های بازار سرمایه

عصر بازار- زمزمه های ورود هشتمین شرکت لیزینگ به بازار سهام نویدی برای توسعه هرچه بیشتر این صنعت است.

صنعت خودرور، در انتظار حضور لیزینگ های بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، هادی موقعی، دبیرکل انجمن ملی لیزینگ ایران  از مذاکرات گسترده با شرکت بورس برای ورود دیگر شرکت ها خبر داد و گفت: یکی از اهداف صنعت لیزینگ طی سال های گذشته هموار سازی مسیر ورود شرکت ها به بازار سهام بوده است. از این رو شرکت های لیزینگ می توانند هم از طریق بورس و هم با استفاده از اوراق بهادار موجود در بازار در جهت تامین مالی وسیع تر فعالیت داشته باشند.

    موقعی در ادامه بیان کرد: طی مدت اخیر دو جلسه مشترک با شرکت بورس برگزار شده است، طی این جلسات طرح ها و ایده هایی در نظر گرفته شد که ابزارهای مناسب تری برای حضور لیزینگ ها طراحی شود. در صدر این اقدامات استفاده از اوراق خرید دین مطرح است، که به زودی طرح مشترکی با شرکت بورس در این زمینه منتشر می شود.

    وی افزود:شرکت ها در این طرح می توانند با آشنایی کامل از این اوراق تامین مالی وسیع تری داشته باشند.

    افزایش سرمایه لیزینگ ها در بورس

    دبیرکل انجمن ملی لیزینگ ایران در خصوص شرایط ورود شرکت ها به بورس نیز گفت: آمار مشخصی در دسترس نیست که چه تعداد شرکت را می توانیم بورسی کنیم. یکی از مشکلات شرکت های لیزینگ برای ورود به بازار سهام، سرمایه اولیه شرکت های مذکور است. شرکت ها در بدو ورود نیاز به نقدینگی بالا دارند تا بتوانند با تامین مالی در این بازار برنامه افزایش سرمایه مطلوبی داشته باشند.

    وی همچنین بیان کرد: در حال حاضر انجمن لیزینگ مطالعاتی را در زمینه ساختار مالی شرکت ها ، سودآوری و پرتفوی آنها آغاز کرده است. مطالعات در این زمینه می تواند شرایطی را فراهم کند که شرکت هایی که پتانسیل های لازم را دارا هستند شناسایی شوند و وارد بازار سرمایه شوند.

    موقعی در خصوص ورود شرکت های لیزینگ غیرخودرویی گفت: این نکته درست است که عمده بخش لیزینگ به سمت خودرو کشش پیدا کرده است، اما طی مدت گذشته تلاش بر این بوده تا عملکرد متنوع تری را برای این صنعت در نظر بگیریم.  لیزینگ های خودرویی (70 درصد بخش لیزینگ در اختیار خودرو است) همچنان نتوانسته نیاز بازار را برطرف کند، همین موضوع باعث شده بازار غیرمجاز فعالیت پررنگی داشته باشد.

    رشد سودآوری لیزینگ ها نسبت به قبل

    وی همچنین در خصوص شرایط صنعت لیزینگ گفت: شرکت های لیزینگ رفته رفته توانسته اند وضعیت خود را نسبت به سال های گذشته بهبود بخشند. در همین زمینه سودآوری شرکت ها در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است. علت این موضوع نیز مربوط به کاهش هزینه های مالی این شرکت هاست که طی هفت الی هشت ماه گذشته رخ داده است. بر اساس آمارها شرکت ها طی 6 ماهه اخیر نسبت به دوسال گذشته عملکرقابل قبولی تری داشته اند.

    برچسب ها