عصر خودرو

لزوم اجرای EMV در ایران

عصر بازار- کارشناسان حوزه بانکداری الکترونیک معتقدند استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا از جمله EMV می‌تواند راهکار موثری برای جلوگیری از کپی کارت‌های بانکی شهروندان و سرقت از آنها باشد.

لزوم اجرای EMV در ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، بحث سو استفاده از کارت های اعتباری شهروندان با روش های مختلف، موضوعی است که طی روزهای اخیر بارها به گوش رسیده است. یکبار در قالب بساط آش فروشی کنار جاده، بار دیگر در دکه روزنامه فروشی، مکانیکی و بسیاری دیگر از  مکان هایی که مردم در طول روز با آنها سر و کار دارند.

    درحالی شاهد اینگونه کلاهبرداری ها هستیم که بارها و بارها از سوی ماموران پلیس فتا و یا کارشناسان حوزه بانکداری الکترونیک نسبت به عدم افشای رمز کارت بانکی اخطار و هشدار داده شده اما باز هم شاهد بروز چنین مشکلاتی و کلاهبرداری از شهروندان از طریق کپی کارت بانکی آنها هستیم.

    اما علاوه بر رعایت نکات امنیتی و عدم افشای رمز کارت، سیستم کارت های اعتباری و پرداخت در کشور نیز نیازمند تغییر و اصلاح است تا با همگام شدن با تکنولوژی روز دنیا، شاهد کاهش و یا توقف چنین کلاهبرداری هایی باشیم که استفاده از تکنولوژی EMV از جمله یکی از روش های موثر و به روز در این زمینه است.

    در همین راستا عماد ایرانی درباره استفاده از تکنولوژی EMV در کشور، با اشاره به اینکه در حال حاضر این نوع کارت ها در 170 کشور دنیا کارایی دارد، گفت: هنگامی که از EMV صحبت می شود، منظور یک اکوسیستم است که کارت و دستگاه های پذیرنده مراحل نهایی این اکوسیستم هستند.

    وی ادامه داد: برای اینکه در حال حاضر صنعت پرداخت ایران مجهز به EMV شود نیازمند زیرساخت ها و سوئیچ های لازم است که به نظر من سیستم بانکی کشور و همچنین شبکه شتاب توانایی هماهنگی با این تکنولوژی را در حال حاضر ندارند.

    این کارشناس بانکداری الکترونیک با اشاره به اینکه توان و دانش اجرای EMV در کشور وجود دارد، گفت: در چنین شرایطی که توان داخلی برای پیشرفت و حرکت به سوی بانکداری نوین وجود دارد، متاسفانه باید شاهد بروز حوادث متعدد که نتیجه استفاده از روش های بانکداری سنتی است، باشیم.

    ایرانی با انتقاد از اینکه پیش از این باید به سراغ کارت های EMV می رفتیم، ادامه داد: استفاده از EMV نه تنها باعث کاهش و یا جلوگیری از کلاهبرداری با استفاده از کارت می شود، بلکه در همگامی و کاهش فاصله بانکداری ایران با دنیا نیز بسیار موثر خواهد بود.

    این کارشناس بانکداری الکترونیک افزود: بسیاری از فعالان حوزه پرداخت نسبت به تحریم ایران از سوی دو شرکت ویزا و مستر شکایت می کنند، در حالی که اگر همین امروز ویزا و مستر کارت تحریم های خود علیه ایران را حذف کنند آیا بانک های ما امکان کار کردن با این نوع کارت ها را دارند؟

    ایرانی ادامه داد: از طرفی این اجرای EMV در ایران از توان یک سازمان یا نهاد مالی خارج است و نیازمند همکاری و تلاش هماهنگ بانک مرکزی، شاپرک، شرکت های PSP و سایر نهادهای وابسته و دخیل در این موضوع است.

    برچسب ها