عصر خودرو

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

عصر بازار- در بسته خبری پیش‌رو، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت پرداخته شده است.

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مهمترین اخبار بازار سرمایه در هفته ای که گذشت به شرح زیر می باشد.


    فعالیت صندوق تثبیت بازار سرمایه آغاز شد

    روز سه شنبه، 18 مهرماه، در چهارمین جلسه هیات امنای صندوق تثبیت بازار سرمایه به ریاست دکتر کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی، چارچوب کلی نحوه استفاده از منابع، آیین نامه‏ ها و بودجه این صندوق، به تصویب رسید و عملا فعالیت های صندوق تثبیت بازار سرمایه کار خود را آغاز کرد. هدف اصلی از راه اندازی این صندوق، اطمینان بخشی برای مقابله با مخاطرات و نوسان‏های قابل توجه در بازار سهام و پوشش ریسک‏های خاص وارده بر بازار به منظور کاهش آسیب سهامداران خرد است.

    توصیه‌هایی برای سرمایه‌گذاری

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تشریح چشم‌انداز بازار سرمایه در نیمه دوم امسال گفت: تحلیل وضعیت بورس در نیمه دوم سال، باید با سنجش عوامل بنیادی اقتصادی همراه باشد؛ این در حالی است که هم اکنون، عوامل بنیادی اقتصاد ایران، مناسب است، اما به هر حال، تحولات سیاسی و اجتماعی نیز اثرگذار خواهد بود. به گفته دکتر شاپور محمدی،  پتانسیل‌های بلندمدت شرکت های ایرانی، به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران بتوانند بازده مناسبی را در بلندمدت از سرمایه‌گذاری در بورس به دست آورند و از این جهت هم که تحلیل باید مبنا باشد، حتما باید تلاش کنند که به صورت متنوع، سرمایه گذاری کنند.

    ایران در مرکز توجه سرمایه گذاران خارجی

    جانشین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در جذب سرمایه گذاری خارجی در گفت و گو با "سنا" با بیان مطلب فوق در خصوص فعالیت های بین المللی ایران در بازار سرمایه گفت: هلدینگ ایتالیایی آزیموت با سرمایه 50 میلیارد دلاری 20 درصد شرکت "سبدگردانی انتخاب مفید" را خریداری کرده است که این نشان از ظرفیت های بازار سرمایه ایران دارد. بهادر بیژنی ادامه داد: هر کشور و نهاد مالی که پتانسیل ایران را در جهت نوآوری، رشد و تنوع محصولات درک کند، بازار ایران را به عنوان مقصد سرمایه گذاری انتخاب می کند و با ایران مشارکت می کنند و بدون شک هلدینگ ایتالیایی آزیموت همچین پتانسیل هایی را در بازار سرمایه ایران دیده است.

    واریز سود سهام عدالت تا یک ماه آینده

    علی اشرف عبدالله پوری حسینی درباره نحوه واریز سود سهام عدالت که قرار بود تا انتهای شهریور واریز شود گفت: بعد از یازده سال که از آغاز طرح واگذاری سهام عدالت می گذرد امسال قرار شد برای اولین بار سود سهام عدالت به صورت قانونی در اختیار مشمولان قرار بگیرد. رییس سازمان خصوصی سازی افزود: شرکت های سرمایه پذیر از سال 95 باید سود تولید شده خود را از طریق واگذاری به سازمان خصوصی سازی در اختیار مشمولان قرار دهند. البته پایان تیرماه زمان صدور مصوبات شرکت های سرمایه پذیر بود و طبق قانون بعد از آن 8 ماه فرصت دارند تا این سود را به حساب سازمان خصوصی سازی واریز کنند.

    اجرایی شدن کاهش کارمزدها از روز شنبه

    دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، از اجرایی شدن دستورالعمل جدید در خصوص کاهش نرخ کارمزدهای ارکان بازار سرمایه و کارگزاران از روز شنبه هفته آتی، خبر داد و گفت: بعد از ابلاغ این دستورالعمل به نهادهای مذکور، از روز 22 مهر شاهد کاهش کارمزدها خواهیم بود. به گفته روح الله میرصانعی، طبق مصوبه اخیر کاهش کارمزدها، شاهد کاهش 25 درصدی در کارمزد سازمان بورس، کاهش 20 درصدی در کارمزد شرکت بورس و فرابورس ایران و همچنین کاهش 5 درصدی کارگزاران خواهیم بود. همچنین سقف کارمزدهای دریافتی که در گذشته معادل 20 میلیون تومان بود طبق مصوبه اخیر به 30 میلیون تومان افزایش یافت. این سقف در معاملات کارگزاران در بورس نیز به 30 میلیون تومان رسیده‌ است.

    حجم معاملات در بازار سرمایه افزایش می یابد

    مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار، پیش بینی کرد که با کاهش اخیر در نرخ کارمزدها و به تبع آن کاهش هزینه های معاملاتی، حجم معاملات در بازار سرمایه افزایش داشته باشد. محسن خدابخش در گفت و گو با "سنا" در پاسخ به این سوال که کاهش نرخ کارمزدها، چقدر در ورود پول جدید به بازار و افزایش نقدینگی موثر خواهد بود، گفت: یکی از عوامل اثرگذار در رونق بخشی به معاملات، کاهش هزینه های معاملاتی است؛ زیرا هر چقدر هزینه های معاملاتی کاهش پیدا کند، افرادی که با دید کوتاه مدت سرمایه گذاری می کنند، سریع تر می توانند اقدام به خرید و فروش کنند و این مساله منجر به افزایش حجم معاملات و نقدشوندگی در بازار خواهد شد.

    افزایش نقد‌شوندگی با کاهش دوره توقف نمادها

    دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری با استقبال از ابلاغیه جدید سازمان بورس در خصوص بازگشایی و توقف نمادها به "سنا" گفت: توقف طولانی مدت برخی نمادهای معاملاتی در درجه اول جریمه سهامدار خرد بود؛ البته برای دیگر سرمایه‌گذاران و مدیران پرتفوها نیز مشکل‌ساز شده بود؛ چرا که در صورت نیاز مالی مجبور می‌شدند سهام خوب خود را معامله کنند و در نهایت پرتفوی آنها با مشکل مواجه می‌شد. سعید اسلامی بیدگلی افزود: هدف اصلی دستورالعمل جدید سازمان بورس و اوراق بهادار، تلاش برای رفع این موانع است؛ ضمن اینکه اعتماد سرمایه‌گذاران را در این بازار تقویت خواهد کرد.

    حرکت قطعه سازان به سوی تامین مالی از بازار سرمایه

    دبیر انجمن تولید کنندگان قطعات خودرو، از برنامه صنعت قطعه سازی و خودروسازی برای افزایش سهم تامین مالی از طریق بازار سرمایه خبر داد. محمدرضا  نجفی منش با بیان اینکه صنعت خودرو، چیزی نزدیک 17 درصد در کل صنایع کشور سهم دارد و تقریبا حدود 60 درصد این صنعت را هم قطعه سازی تشکیل می دهد، گفت: از طرفی، صنعت خودروسازی ما حدود 3 درصد تولید ناخالص ملی را شامل می شود و این آمارها، ضرورت تنوع بخشی در نحوه تامین مالی این صنعت را دوچندان کرده است.

    دستورالعمل جدید تمدید گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای ابلاغ شد

    مصوبه کمیته گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای در خصوص دستورالعمل نحوه تمدید گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای بازار اوراق بهادار ابلاغ شد. گواهی‌نامه افرادی که تا قبل از تصویب دستورالعمل مذکور (18 خرداد 1395) اقدام به شرکت در دوره‌های تمدید کرده و امتیازات لازم را به دست آورده‌اند، تا پایان سال 1397 معتبر بوده و تا زمان اعلام شده نیازی به تمدید مجدد نخواهند داشت. در خصوص مابقی افراد، مطابق دستورالعمل رفتار خواهد شد.

    روان سازی بازار با دستورالعمل جدید بازگشایی و توقف نمادها

    مدیرعامل تامین سرمایه سپهر، راهکار جدید سازمان بورس در بازگشایی و توقف نمادها را عالی و کاملا عملیاتی توصیف کرد و گفت: یکی از اصول اولیه کارآیی این است که فرآیند انتقال اطلاعات خاص به سرمایه گذاران به حداقل زمان برسد. البته سازمان با آماده سازی سیستم کدال نیز این کار را تا حدود زیادی انجام داده است. علیرضا سیری راهکار جدید سازمان بورس در بازگشایی و توقف نمادها را عالی و کاملا عملیاتی توصیف کرد و گفت: یکی از اصول اولیه کارآیی این است که فرآیند انتقال اطلاعات خاص به سرمایه گذاران به حداقل زمان برسد. البته سازمان با آماده سازی سیستم کدال این کار را تا حدود زیادی انجام داده است؛ چرا که قبلا همین اطلاعات هم از طریق پست می آمد.

    ناظر و ناشر دو بازوی کاهش زمان توقف نمادها

    مدیر امور مالی و اقتصادی شرکت صنعتی معدنی چـادرملو درباره اهمیت کوتاه شدن زمان توقف نمادها به "سنا" گفت: بدون شک شفافیت در بازار سرمایه امری یک سویه و مطالبه تک بعدی از نهاد ناظر نیست بلکه ناشر و ناظر هر دو نقش قابل توجهی در رسیدن به این امر مهم دارند. سیدمحمود سیدی ادامه داد: همانطور که نهاد ناظر موظف است با رصد به موقع اطلاعات مانع معامله نمادها در شرایطی ابهام آلود شود، گام اولیه در تحقق این فرآیند در اختیار ناشر است و باید سهامداران به همان اندازه که از سازمان بورس انتظار شفافیت و حفظ نقدشوندگی بازار را دارند از ناشر و اعضای هیأت مدیره شرکت ها این مطالبه را داشته باشند.

    نقد شوندگی مزیت کلیدی کاهش زمان توقف نمادها

    مدیرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمایه تغییرات قانونی جدید و کوتاه شدن زمان معاملات را انقلاب بزرگی در بازار سرمایه دانست و اظهار کرد: با اجرایی شدن این رویه قانونی جدید یک ریسک مهم بازار به طور جدی کمرنگ می شود و سرمایه گذار می تواند با تحلیل و دقت بیشتر بدون نگرانی از توقف نماد ، اقدام به سرمایه گذار کند. به گفته کوروش شمس، از آنجایی سرمایه گذاری به صورت اهرمی و اعتباری در بازار سهام یک مزیت محسوب می شود، زمانی که نمادها با توقف های طوانی مدت مواجه می شوند علاوه بر اینکه فرد نمی تواند دارایی اش را مدیریت می کند، با هزینه های مالی سنگینی نیز مواجه می شود.

    رشد بازار سرمایه در نیمه دوم سال

    به گفته تحلیل گر و مشاور سرمایه گذاری آبان، انتظار می رود تا انتهای سال و به خصوص در سال آینده، برنامه پذیرش شرکت ها در بازارهای بورس و فرابورس ادامه داشته و تعداد کثیری ازشرکت ها در صنایع مختلف مورد پذیرش قرار گیرند؛ اما نکته مهم و قابل تامل، ادامه تلاش مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار برای ورود شرکت های پرپتانسیل و با داشتن سرمایه مناسب باید باشد که از روند سود آوری مستمری بهره می برند. همچنین از نکات مثبت پذیرش شرکت های جدید با توجه به استقبال مناسب فعالین بازار سرمایه از عرضه های اولیه (هر چند شرکت های کوچک)، ورود نقدینگی تازه نفس، افزایش حجم معاملات و پویایی بازار سرمایه است. محمد پورتدین با اشاره به گروه های فلزی، معدنی، آی تی و پالایشگاهی پیش بینی کرد: این گروه ها جز صنایع پرتقاضای نیمه دوم سال بازار سرمایه باشند.

    بورس در مسیر تحلیل منطقی

    به گفته مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی، یکی از موضوعاتی که طی ماه های گذشته در بازار به وضوح دیده شده است، تغییر نگرش سهامداران از فاز هیجانی به سمت منطقی شدن است. با توجه به اینکه همچنان برخی سهامداران با تصمیمات هیجانی معاملات بورس تهران را دنبال می کنند، این انتظار وجود داشت که شاخص کل بعد از اظهارت دونالد ترامپ در خصوص برجام نوساناتی داشته باشد. علی اسلامی بیدگلی افزود: سرمایه گذاران طی سال های اخیر و همزمان با تحولات سیاسی – اقتصادی درس های بسیاری خوبی گرفته و به این نتیجه رسیده اند که اتکای شرکت های داخلی به مسائل سیاسی حوزه بین الملل، کاسته شده است.

    بازار سرمایه ایران در مسیر رشد/ بی اعتنایی اقتصاد جهان به سیاست های ترامپ

    شهاب الدین شمس با اشاره به اینکه قیمت گذاری فعلی سهام در بازار سرمایه بر پایه محدودیت های ناشی از تحریم ها و در شرایطی که تکنولوژی کارخانه ها امکان به روز رسانی نداشت، رقم خورد،گفت: با بازشدن فضای اقتصادی امکانات شرکت ها بیشتر می شود و در نهایت افزایش سود آوری و رشد قیمت سهام را به همراه دارد. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه قیمت گذاری فعلی سهام در بازار سرمایه بر پایه محدودیت های ناشی از تحریم ها و در شرایطی که تکنولوژی کارخانه ها امکان به روز رسانی نداشت، رقم خورد، گفت: با بازشدن فضای اقتصادی امکانات شرکت ها بیشتر می شود و در نهایت افزایش سود آوری و رشد قیمت سهام را به همراه دارد.

    اثر کمرنگ تهدید برجام در بازارهای داخلی

    به گفته مدیرعامل تامین سرمایه نوین، برخی از کارشناسان بر این باورند اظهارات دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در خصوص بقای برجام دلیل اصلی افت شاخص کل در هفته اخیر بوده است، با این وجود بررسی ها نشان می دهد ریزش شاخص کل به سبب رفتار هیجانی سهامداران در انعکاس این خبر بوده و در نگاه تحلیلی بازار سهام تاثیرپذیری چندانی از این تهدیدها ندارد. ولی نادی قمی، مدیرعامل تامین سرمایه نوین در این زمینه ادامه داد: اظهاراتی که مقامات آمریکایی طی روزهای اخیر در خصوص برجام داشته اند ، باعث شد تا سهامداران ریسک گریز اقدام به فروش سهم های خود کنند. در این خصوص لازم است با نگاهی به ادوار گذشته این مسئله بررسی شود. دوره هایی که خبرهای هسته ای بیشترین اثر را بر روند بورس تهران داشتند.

    بازار سرمایه دوباره به نقدشونده ترین بازار تبدیل می شود

    به گفته تحلیلگر کارگزاری آگاه، در سال های اخیر اخبار مربوط به بسته بودن نمادها در بورس و به ویژه نمادهایی که مدت زمان بلوکه شدن سرمایه سهامداران در آنها بیش از یک سال می شد برای همه شنوندگان این پرسش را تداعی می کرد که چرا باید در بازاری سرمایه گذاری کرد که هر لحظه ممکن است کنترل سرمایه افراد برای مدت نامعلومی از دستشان خارج شود و همین مسئله باعث می شود سرمایه گذاری در بورس در مقایسه با سایر بازارها به اولویت های چندم تبدیل شود. حامد مددی در گفتگو با "سنا" اظهار داشت: یکی از مهمترین فاکتورهای جذب منابع مالی در بازارهای پولی و مالی در هر نظام اقتصادی در تمام دنیا قابلیت نقدشوندگی سرمایه سرمایه‌گذاران است. به خصوص این مسئله در بین سرمایه گذاران کوچک که دانش و اطلاعات کافی در خصوص بازارهای مالی ندارند و به دنبال دسترسی سریع به سرمایه شان هستند، تاثیرگذارتر است.

    بازار سرمایه، از میلان تا تهران/آزیموت به بورس ایران آمد

    وجود پتانسیل‌های بالقوه، قوانین شفاف و عملکرد منطبق با استاندارد های بین المللی بازار سرمایه کشور، جایگاه بورس اوراق بهادار را در طی سال‌های اخیر بیش از پیش برجسته و با اهمیت ساخته و اکنون جذابیت های بازار سرمایه ایران یک شرکت 50 میلیارد دلاری را به بازار سرمایه ایران کشاند. هلدینگ سرمایه گذاری ایتالیایی "آزیموت" مالک 20 درصد از سهام شرکت"سبدگردانی انتخاب مفید" شد.

    آزیموت ایتالیا؛ کانال ارتباطی به بازار سرمایه ایران

    به گفته مدیرعامل شرکت سبدگردان انتخاب مفید، ورود یک شرکت خارجی با پیشینه فعالیت موفق می تواند مقدمه انتقال دانش، تجربیات و تخصص در حوزه مدیریت دارایی باشد. همچنین می تواند امیدواری هایی را در زمینه ارتقای این صنعت و از طرف دیگر شناساندن بازار سرمایه ایران به سرمایه گذاران بین المللی ایجاد کند. حجت اله نصرتیان درباره خرید 20 درصد از سهام این شرکت از سوی هلدینگ آزیموت ایتالیا به "سنا" گفت: اهمیت این قرارداد در شکل گیری کانال ارتباطی برای ورود به بازار سرمایه ایران است؛ چراکه عملاً وقتی یک شرکت بین المللی با گستره فعالیت جهانی خود در کنار ما قرار می گیرد، کانال مطمئنی برای ارتباط با ایران فراهم می کند.

    انتخاب مفید

    مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه، خرید 20 درصد از سهام سبدگردانی انتخاب مفید توسط هلدینگ سرمایه گذاری ایتالیایی "آزیموت" را عبور شرکت های معتبر بین المللی از فضای تهدید برجام توصیف کرد. مهدی طحانی در گفت و گو با "سنا" گفت: شرکتی که با یک رزومه بین المللی قوی به ایران می آید و سهام یک نهاد مالی ایران را خریداری می کند، نشان می دهد که اگر بازاریابی و مدیریت مبتنی بر برنامه ریزی داشته باشیم سرمایه گذاران خارجی در کشور سرمایه گذاری بیشتری خواهند کرد.

    برچسب ها