عصر خودرو

مشاور انجمن خودروسازان:

تامین مالی کم هزینه در بورس، یک فرصت است

عصر بازار- با لغو تحریم ها و پس از برجام، شرایط صنعت خودرو بهبود یافت و این صنعت نسبت به سال گذشته از رشد بهتری برخوردار شد.

تامین مالی کم هزینه در بورس، یک فرصت است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، داوود میرخانی، مشاور انجمن خودروسازان ضمن بیان مطلب فوق درباره صنعت خودرو کشور گفت: عموما در دنیا صنایع خودرو سازی از اهمیت بسزایی برخوردار هستند تا آنجا که هنگام تنش های سیاسی در لیست صنایع تحریم شده قرار می گیرند و فروش و ارسال قطعات و هر گونه همکاری در زمینه خودروسازی ممنوع می شود. صنعت خودروسازی ایران نیز در زمان تحریم های ناعادلانه غربی با این چالش روبرو شد.

    وی در ادامه افزود: تحریم ها منجر به آن شد تا شرکت های خارجی از ایران خارج شوند و مشکلاتی چون تامین قطعات، خدمات پس از فروش و مواردی از این دست صنعت خودروی کشور را تحدید کند.

    وی در ادامه افزود: سال های 1391 و 1392 با کاهش تولید، سود شرکت های خودرو ساز به شدت کاهش پیدا کرد؛ اما با لغو تحریم ها، شرکت های معتبر جهانی فعال در صنعت خودرو به ایران بازگشتند و صنعت خودرو سازی کشور وارد شرایط مناسبی شد. به طوری که طی ماه های گذشته شاهد عقد قراردادهای جدید با شرکت هایی چون بنز، هیوندا، پژو و رنو در این حوزه بودیم.

    میرخانی خاطر نشان کرد: مشکلات نقل و انتقال بانکی که بخشی از آن ناشی از اجرایی نشدن مفاد برجام و بخشی به دلیل به روز نبودن نظام بانکی است، یکی دیگر از موانع رشد صنعت خودروی کشور محسوب می شود که با حل آن شاهد رشد بیش از پیش آن خواهیم بود.

    وی درباره تأمین مالی صنعت خودرو از طریق بازار سرمایه گفت: متاسفانه اقتصاد ما بانک محور است و بازار سرمایه به رغم ظرفیت های بی نظیر، کمتر مورد توجه قرار گرفته و همه صنایع از جمله صنعت خودروسازی می توانند از فرصت تامین مالی کم هزینه بورس استفاده کنند.

    این کارشناس حوزه خودرو با بیان اینکه نگاه اقتصادی جامعه نیاز به اصلاح دارد،اظهار داشت: فرهنگ اقتصادی ما به شکل سنتی بانک محور است و از سوی دیگر به دلیل پرداخت تسهیلات بانکی غیر منطقی، بحران ارزی، رشد حبابی قیمت مسکن طی سال های 84 تا 92، رکود فعلی رقم خورد که نهایتاً بانک ها را نیز در بازپرداخت تسهیلات دچار مشکل کرد.

    وی افزود: دال مرکزی فرهنگ اقتصادی صنعتگران روی دور باطل تأمین سرمایه از طریق بانک بنا شده است و تغییر آن نیازمند یک عزم و همت عمومی در سطح کلان کشور است. به عبارتی تغییر این رویکرد توسط صنعت خودرو ممکن نیست بلکه باید اقتصاد به سمت و سویی برود که بازار سرمایه و فرهنگ استفاده از ظرفیت های آن را تقویت کند.

    وی در خصوص افزایش قیمت ارز طی روزهای اخیر گفت: به نرخ ارز باید از دریچه اقتصاد ملی نگاه شود و چنانچه تصمیمات قاطع در خصوص تک نرخی شدن ارز گرفته نشود روی کل صنایع تأثیر می گذارد.

    برچسب ها