عصر خودرو

یک هفته با بورس کالا؛

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای

عصر بازار- بورس کالادر هفته گذشته رویدادهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران رخ داد که آغاز پذیره نویسی دومین صندوق طلا در بورس کالا، امضای تفاهمنامه همکاری میان بورس کالای ایران و دانشگاه علامه طباطبایی ، بارگزاری نسخه جدید سامانه بازار مشتقه و نگارش جدید معاملات برخط مشتقه و طراحی سامانه اطلاعات جامع گندم با همکاری بورس کالای ایران از مهم ترین آنها بود.

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، پذیره نویسی دومین صندوق طلا در بورس کالا آغاز شد. در هفته گذشته پذیره نویسی صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله زرافشان امید ایرانیان از روز 15 مهر ماه به مدت 5 روز کاری در بورس کالای ایران آغاز شد.

    پذیره نویسی این صندوق که از نوع صندوق های سرمایه گذاری در گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مشتقه سکه طلا بوده و تعداد واحدهای سرمایه گذاری قابل انتشار آن 100 میلیون واحد و تعداد واحدهای سرمایه گذاری عادی قابل پذیره نویسی 99 میلیون واحد به ارزش اسمی هر واحد 10 هزار ریال اعلام شده است که در صورت پذیره نویسی حداقل 9 میلیون واحد سرمایه گذاری عادی (90 میلیارد ریال)، پذیره نویسی این صندوق تکمیل شده و مورد تایید خواهد بود.

    هدایت منابع سرمایه گذاران به بازار سرمایه با رویکرد کالا محور

    مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص پذیره نویسی دومین صندوق طلا گفت: راه اندازی صندوق های کالایی مبتنی بر طلا فرصت مغتنمی است که می تواند منابع سرمایه گذاران را با سلایق مختلف و درجه های ریسک پذیری متفاوت به خود جذب کرده و سرمایه های سرگردان را با رویکرد کالا محور به سمت بازار سرمایه هدایت کند.

    حامد سلطانی نژاد افزود: در شرایط فعلی اقتصاد، سرمایه ها به سمت بازارهای کالایی و صندوق ها در حال حرکت بوده این در حالی است که سرمایه ها به کمک ابزارهای مالی به سمت بازار سرمایه کانالیزه شده اند که یکی از این ابزارها ، ابزار گواهی سپرده کالایی است.

    مدیر عامل بورس کالای ایران تاکید کرد: رونق بازار سپرده کالایی به فعالان و بازارگردان های تخصصی نیاز دارد که صندوق های سرمایه گذاری کالایی هر دو نقش را ایفا می کنند، در همین راستا این صندوق ها برای رونق بازار سپرده کالایی لازم و ضروری است.

    سلطانی نژاد خاطرنشان کرد: راحت ترین ابزار برای سرمایه گذاری در حوزه طلا، صندوق های کالایی است و با توجه به اینکه قیمت جهانی اونس و نرخ ارز روی این بازار اثرگذار است، برای پوشش نوسانات نرخ ارز می توان از این ابزار استفاده کرد.

    تجمیع منابع خرد و جلوگیری از هیجانات بازار

    مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امید به تشریح مزایای راه اندازی صندوق طلا پرداخت و گفت: باید بیش از پیش نهادهای مالی به این حوزه ورود پیدا کنند و بسترهای زیادی فراهم شود تا بازار سرمایه متنوعی برای سرمایه گذاران داشته باشیم.

    حبیب رضا حدادی افزود: مدیریت موجود در این صندوق ها مدیریت حرفه ای و فعال است و باعث می شود ضمن اینکه منابع خرد تجمیع شده است از بروز رفتارهای هیجانی پرهیز شود. مزیت دیگر این گونه از صندوق های سرمایه گذاری برای بازار سرمایه ایجاد شفافیت است. کشف قیمت موضوع مورد معامله صندوق با توجه به تعدد بازیگران و حجم معاملات به صورت منطقی تری صورت می گیرد و این کشف قیمت توسط تمامی بازیگران بازار رصد می شود.

    وی در بیان مزایای این صندوق ها برای سرمایه گذاران اظهار کرد: در رابطه با مزایای این صندوق ها برای سرمایه گذاران نیز باید اعلام کرد که این صندوق ها در ایجاد انعطاف در سرمایه گذاری موثر هستند. طلا دارایی است که همبستگی کمی با سهام و اوراق بهادار با درآمد ثابت دارند و نماینده ای برای ذخیره ثروت محسوب می شود.

    تنظیم بازار محصولات کشاورزی با ابزارهای بورس کالا در دستور کار است

    معاون وزیر جهاد کشاورزی برعرضه گسترده محصولات کشاورزی و استفاده از بورس کالای ایران برای تنظیم بازار و پیش بینی پذیر کردن بازارها تاکید کرد.

    یزدان سیف عنوان گفت: همه تولیدات محصولات کشاورزی به صورت گسترده می تواند در بورس کالای ایران عرضه شود زیرا بورس کالا بازاری است که باعث کشف قیمت و شفافیت می شود. بنابراین باید از تجربه سایر کشورها در استفاده از بورس کالا و ابزارهای این بازار برای تنظیم بازار و قدرت پیش بینی فعالان بخش کشاورزی از روند بازارها و قیمت ها استفاده کرد.

    مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: بر این اساس در گام اول به دنبال استفاده از ابزارهای مالی بورس کالا برای پیش بینی و تحلیل بازار و همچنین کاهش ریسک در دادوستدها هستیم که این موضوع در بند الف ماده 32 برنامه ششم توسعه نیز آمده است؛ براین اساس تلاش شده است تا این اتفاق یعنی استفاده از ابزارهای مالی در بخش کشاورزی به منظور تنظیم بازار در کشور ما نیز رخ دهد. 

    معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با استمرار طرح قیمت تضمینی در بورس کالا، اهدافی نظیر کوچک شدن دولت، ارائه خدمات بهتر به کشاورزان، کاهش بار مالی دولت و سرعت در پرداخت مطالبات گندمکاران مورد نظر ماست که با به کار گرفتن راهکارهای مناسب انتظار می رود این اهداف محقق شوند.

    طراحی سامانه اطلاعات جامع گندم با همکاری بورس کالای ایران

    رییس امور بازرگانی و خدمات مالی سازمان برنامه و بودجه کشوراز بکارگیری ظرفیت های بخش غیر دولتی برای خرید مستقیم گندم از کشاورزان و کاهش هزینه های تبعی دولت را به عنوان جهت گیری کلان برای سال 97 عنوان کرد و از راه اندازی سامانه اطلاعات جامع گندم با همکاری بورس کالای ایران خبر داد.

    مژگان خانلو افزود: تهیه اطلاعات جامعی از مقدار محصول، میزان گندم قابل عرضه توسط هر کشاورز در فصل برداشت و سطح زیر کشت در هر استان یکی از مهم ترین جهت گیری های کلان برای سال آینده کل کشور در حوزه محصول گندم است که در این خصوص سامانه اطلاعات جامع گندم با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و انجمن صنفی آردسازان و نیز همکاری بورس کالای ایران در دست طراحی است تا میزان تولید و برداشت گندم در آن درج شده و خریداران گندم و فعالان بخش خصوصی بتوانند به کمک این سامانه قبل از فصل برداشت برای حجم موردنیاز خود برنامه ریزی کنند.

    وی افزود: دولت آمادگی لازم را برای همکاری جهت ورود به بازارهای مالی جدید و استفاده از ابزارهای مالی بورس کالا را دارد و این سازمان جهت تحقق این امر در حوزه فراهم شدن قوانین لازم آماده همکاری است تا با کمترین آسیب و بیشترین دستاورد، ساماندهی لازم را در حوزه گندم ایجاد کنیم و بازار این محصول را به صاحبان اصلی آن بازگردانیم.

    گام نخست صادرات پرحجم محصولات کشاورزی با عرضه پسته در بورس کالا

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: گام نخست صادرات پرحجم بخش کشاوزی که می تواند سالانه تا 2 هزار میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد، عرضه پسته در بورس کالای ایران است و عرضه این محصول کمک می کند تا ایران بتواند مرجع قیمت گذاری پسته در دنیا باشد.

    محمدرضا پورابراهیمی افزود: اقدامات خوبی از سال گذشته برای عرضه پسته در بورس کالا انجام و زیرساخت های عرضه این محصول در بازار بورس فراهم شده است، بنابراین با توجه به انجام مراحل تکمیلی و ایجاد بستر مناسب برای معامله و همچنین راه اندازی صندوق پسته که به زودی عملیاتی می شود، طی یکماه آینده شاهد معامله این محصول مهم در بورس کالای ایران خواهیم بود.

    وی افزود: برای عرضه پسته در بورس کالا اقداماتی در خصوص اختصاص انبار و معامله محصول به صورت گواهی سپرده کالایی انجام شده است تا در کنار این معاملات، دادوستد فیزیکی پسته نیز انجام شود که انجام این اقدامات کمک بسیار مهمی به معاملات پسته می کند.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به مزایای عرضه پسته در بورس کالا اشاره کرد و گفت: عرضه این محصول مهم در بورس کالا موجب کشف قیمت عادلانه و شفاف این محصول شده و مشکل کشاورزان را در بخش قیمت گذاری و شفافیت حل می کند علاوه بر اینکه صادرات را تسهیل کرده و تعهدات صادراتی را روان می کند.

    تفاهمنامه همکاری میان بورس کالا و دانشگاه علامه طباطبایی به امضا رسید

    در هفته گذشته تفاهم نامه همکاری میان بورس کالای ایران و دانشگاه علامه طباطبایی به منظور تقویت ارتباط بخش اقتصادی و دانشگاه و نیز گسترش و توسعه فرهنگ سازی و آموزش به امضا رسید.

    در این مراسم مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران با بیان اینکه بورس کالا مدت هاست به دنبال فرصتی برای ایجاد مراودات و تعاملات با حوزه دانشگاهی بوده است، اظهار کرد: در راستای این هدف، دانشگاه علامه طباطبایی به لحاظ اینکه مبدأ علوم انسانی محسوب می شود، در اولویت قرار دارد و به دلیل نوپا بودن بورس کالای ایران در قالب قانون جدید بازار سرمایه، می طلبد تا از دانش و تجربه اساتید دانشگاهی استفاده کند.

    وی به گردش مالی حدود 39 هزار میلیارد تومانی بازار مشتقه در سال گذشته در بورس کالای ایران اشاره کرد و افزود: حوزه دانشگاهی برای اینکه این بازار بتواند در حوزه ابزارهای پوشش ریسک و نوسانات به اقتصاد کشور کمک کند، می تواند منشأ اولیه باشد. چرا که افرادی که دانش آن را داشته باشند، در کشور کم هستند و فضای دانشگاه ها می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

    در ادامه، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه امضای تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه ها و مراکز دولتی و غیردولتی می تواند به برقراری ارتباط بیشتر حوزه دانشگاهی و بازار کار و صنعت منتهی شود، گفت: امضای این تفاهم نامه با بورس کالای ایران را به فال نیک می گیریم و با توجه به اینکه این دانشگاه یکی از دانشگاه های تخصصی علوم پایه و منابع انسانی است،فعالیت ها و ابتکاراتی که در آن صورت گرفته می تواند به بورس کالای ایران کمک کند تا به صورت تخصصی تر در بخش های مختلف وارد شود.

    حبیب هنری افزود:  دانشگاه علامه طباطبایی در حوزه هایی که می تواند به رفع مشکلات به بورس کمک کند، تمام قد ایستاده و به اجرایی شدن آن کمک می کند.

    خنثی‌سازی نوسانات قیمت با راه اندازی بازار مشتقه ارزی

    مدیرعامل بورس کالای ایران با اعلام خنثی‌سازی نوسانات ارزی با راه‌اندازی بازار مشتقه، گفت:‌ چنین بازاری می‌تواند نوسانات زودگذر ناشی از هیجان بازار ارز مانند وضعیت فعلی را از بین ببرد.

    حامد سلطانی نژاد درباره آخرین وضعیت راه اندازی بازار مشتقه ارز در بورس کالا، افزود: اگر بانک مرکزی موافقت نهایی برای راه اندازی چنین بازاری را بدهد، بورس کالا از آمادگی کامل برای اجرای این برنامه برخوردار است.

    وی با بیان اینکه بازار مشتقه ارز برخی از نوسانات کوتاه مدت ارزی را می تواند پوشش می دهد، تصریح کرد: بانک مرکزی نیز به عنوان یکی از متولیان بازار ارز به دنبال پوشش نوسانات ارزی است.این در حالی است که بازار مشتقه ارزی در بورس کالا می تواند اثر نوسانات زودگذر را خنثی و امکان پیش بینی پذیری بازار را فراهم کند.

    بورس کالا دروازه حضور در بازارهای جهانی

    عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه باید از ظرفیت های بورس کالا در برندسازی محصولات کشاورزی استفاده کرد، گفت: معاملات پسته و زعفران در بورس کالا امکان حضور سرمایه گذاران کلان برای معامله این محصولات در سطح جهانی را فراهم می کند.

    عباس پاپی زاده  با اشاره به مزیت ورود پسته و زعفران در بورس کالا تاکید کرد: ارائه زعفران و پسته به بورس کالا فرصتی را ایجاد خواهد کرد که بازرگانان  و سرمایه گذارانی که می توانند در اندازه های بزرگ و جهانی این محصولات را تجارت کنند در یک محل مشخص پسته و زعفران را  به صورت خرد یا عمده معاملات قطعی و اصلی را انجام دهند.

    پاپی زاده ادامه داد: از مزایای عرضه زعفران، پسته و سایر محصولات کشاورزی در بورس می توان باعث کشف قیمت ها و شفافیت در معاملات شود.چرا که در بورس رقابت سالم حاکم است و در حق کشاورز اجحاف نمی شود.

    خرید امانی زعفران در رینگ بین المللی بورس از سال جاری

    مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی درنشست کارگروه ملی زعفران از ورود این سازمان در بازار زعفران کشوراز 20 مهر ماه امسال خبر داد و گفت: از این تاریخ مراکز خرید ما در حاشیه بازار برای خرید زعفران اقدام می کنند و این محصول حداقل در سه ماهه اول کار در داخل کشورعرضه نخواهد شد.

    صفایی با بیان این که سازمان مرکزی تعاون روستایی با دو شیوه خرید زعفران را انجام می دهد، تصریح کرد: در شیوه نخست با قیمت توافقی، این محصول از زارعان خریداری می شود و در شیوه دیگر زعفران را به امانت از بهره برداران می گیریم و در رینگ بین المللی بورس کالا عرضه می کنیم.

    کشاورزان پسته های خود را در بورس کالا عرضه کنند

    مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند با تاکید بر اینکه کشاورزان کالاهای خود را از طریق بورس عرضه کنند اظهار داشت: تا بهتر شدن اوضاع قیمت پسته، کشاورزان در حدی که مشکلات مالی خود را رفع کنند پسته شان را بفروشند که برای حل این مشکل عرضه پسته در بورس کالا توصیه می شود.

    علی زارعی با اشاره به برآورد 20 هزار تنی برداشت پسته گفت: با توجه به عوامل طبیعی و اقلیمی که در اردیبهشت ماه پیش آمد باعث شد تولید کم شود و شاهد قریب به 2000 تن افت تولید هستیم که بیمه باید پوشش بدهد.

    راه اندازی بازار آتی ارز و رواج ابزارهای پوشش ریسک در بورس کالا

    یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این که شوک های قیمتی در نرخ ارز منجر به ناپایداری در اقتصاد می شود، گفت: راه اندازی بازار آتی ارز و رواج ابزارهای پوشش ریسک در این حوزه می تواند بسیاری از بی ثباتی ها و نا اطمینانی های اقتصاد را برطرف کند و کمک شایانی به تحقق موضوع یکسان سازی نرخ ارز داشته باشد.

    مهدی کارنامه حقیقی با بیان اینکه ابزارهای پوشش ریسک مانند قراردادهای آتی، سلف، اختیارهای معامله و ... می توانند در یک بستر سازمان یافته راه حل رفع نوسانات شدید در اقتصاد ما باشند، گفت: اقتصاد ما تجربه استفاده از این ابزارها در چند سال اخیر را داشته است و بورس کالا به عنوان یک پیشقدم در این عرصه وارد شده است.

    وی اضافه کرد: با توجه به نتایج موفقیت آمیز در راه اندازی بستر بازار ابزارهای پوشش ریسک به نظر می رسد که اکنون زمان آن فرارسیده است که عمق این بازار افزایش پیدا کند و دامنه وسیعی از کالاها و دارایی ها را شامل شود.

    جای خالی شیرخام در رینگ کشاورزی بورس کالا

    یک کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از مهمترین محصولات کشاورزی که جای خالی آن همیشه در معاملات رینگ کشاورزی بورس کالا احساس می‌شود، شیرخام است. درحالیکه در چندسال اخیر بارها قیمت شیرخام به صورت مصوب و دستوری تعیین شده که اغلب اوقات با بی اعتنایی طرف تقاضا همراه بوده است.

    امیرعلی امیرباقری اظهار کرد: هم اکنون یکی از بهترین زیرساخت‌ها جهت بهبود کارایی و توسعه چندوجهی بازار کالاها در کشور موجود است. این زیرساخت همان بورس کالاست که ابزارهای متنوع، شفافیت و نظارت مستمر در آن وجود دارد.

    وی گفت: عرضه این محصول در بورس کالا با کوتاه کردن زنجیره توزیع باعث بهره‌بردن هر دو سمت عرضه و تقاضا خواهد شد، چراکه تولیدکننده از حجم و قیمت عرضه اطلاع قبلی داشته و می‌تواند راهبرد تولید و عرضه خود را کنترل کرده و کارخانه نیز از نظارت مستمر بر محصول، قیمت و خرید مستقیم از تولیدکننده اطمینان خاطر داشته باشد.

    نسخه جدید سامانه بازار مشتقه و نگارش جدید معاملات برخط مشتقه بارگذاری شد

    در هفته گذشته نسخه جدید سامانه بازار مشتقه بورس کالای ایران به همراه نگارش جدید (چهارم) معاملات برخط مشتقه بارگذاری شد.

    در این میان با توجه به نوپا بودن این سامانه بسیاری از فعالان بازار مشتقه خواستار ایجاد قابلیت های بیشتر در سامانه برخط بودند. در واقع فعالان بازار برخط خواستار اضافه شدن امکاناتی از قبیل بروز رسانی حساب عملیاتی به طور مستقیم، امکان ارائه گواهی آمادگی تحویل بازار آتی و اعمال بازار اختیار به صورت برخط، انجام معاملات برخط قراردادهای اختیار معامله و انتقال وجوه بین حساب آتی و اختیار معامله در سامانه برخط بودند که این درخواست‌ها از طریق کارگزاران و کانون کارگزاران نیز به بورس کالای ایران منعکس شد.

    به این ترتیب نگارش جدید سامانه‌های بازار مشتقه در هفته دوم مهر ماه 1396 منتشر شد. این نگارش در برگیرنده تغییرات قابل توجه در زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری بازار مشتقه و همچنین ارتقای نگارش سامانه‌های نرم‌افزاری مربوطه شامل بستر معاملات برخط، هسته‌های معاملاتی بازار آتی و اختیار، سامانه‌های معاملاتی و مدیریتی و همچنین تابلوهای معاملاتی است.علاوه بر این تغییرات دیگری در جهت بهبود عمومی خدمات نرم افزاری در نسخه جدید سامانه بازار مشتقه رخ داده است.

    برچسب ها