عصر خودرو

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد:

واقعی‌سازی نرخ دلار تنها علاج جلوگیری از سقوط صادرات

عصر بازار- آقا میری ضمن وخیم دانستن اوضاع صادرات غیر نفتی اظهار کرد که دولت برای جلوگیری از افت بیشتر صادرات غیر نفتی و همچنین رسیدن به رشد اقتصادی مطلوب چاره‌ای جز حرکت به سمت واقعی‌سازی نرخ دلار ندارد.

واقعی‌سازی نرخ دلار تنها علاج جلوگیری از سقوط صادرات
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، سید رضی حاجی آقا میری ‌اظهار کرد: به نظر می‌رسد دولت در حال قبول کردن این موضوع است که واقعیت در مورد نرخ دلار غیر از آن چیزی است که تا کنون بوده است.

    وی افزود: به نظر می‌رسید که دولت چنین اقدامی را در مورد نرخ دلار انجام و اجازه دهد که این نرخ بالا برود. وضعیت صادرات غیر نفتی به شدت وخیم است و ما احتیاج به صادرات غیر نفتی داریم و اگر دولت بخواهد که این وضعیت تغییر کند اقدامی که می‌تواند در جهت بیشتر پایین نیامدن صادرات غیر نفتی انجام دهد این است که اجازه دهد قیمت دلار واقعی شود.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اینگونه نیست اگر قیمت دلار واقعی شود افزایش صادرات غیر نفتی چشم گیر خواهد شد، چرا که باید کارها و اقدامات دیگری برای آن صورت بگیرد ولی همین که دولت اجازه ندهد نرخ دلار پایین آید حائز اهمیت است. از طرف دیگر برای اینکه دولت بخواهد به رشد اقتصادی مناسبی برسد چاره‌ای ندارد جز اینکه اجازه دهد قیمت‌ها به سمت واقعی‌سازی برود و بیش از این به واردکنندگان یارانه ندهند.

    واردات محدود شده است

    آقامیری تصریح کرد: دولت به جای اینکه نرخ دلار را از طریق جلوگیری از واردات بالا ببرد، بهتر است که به تدریج اجازه دهد واردات به میزان لازم انجام شود و حتما با توجه به این موضوع نرخ دلار بالاتر هم خواهد رفت. اکنون اگر توجه کنیم می‌بینیم که تا حدودی جلوی واردات گرفته شده است؛ یعنی در عین اینکه نمی‌خواهند این کار انجام شود ولی برای اینکه نرخ دلار بیش از این بالا نرود مجبور شدند که این اقدام را اجرایی کنند.

    وی درباره اینکه چقدر احتمال دارد که دولت با تزریق ارز نرخ دلار را پایین بیاورد، گفت:‌ امیدوارم این بی خردی انجام نشود که دوباره دولت نرخ دلار را در بازار پایین بیاورد؛ به دلیل اینکه عمده این مسائل با سیاست مرتبط است و فشارهای غیر معقول در داخل وجود دارد که نمی‌توان با قطعیت گفت این رویکرد اتفاق نمی افتد.

    ممکن است دولت محدودیت‌ ارزی داشته باشد

    آقامیری تصریح کرد: از طرف دیگر مشخص نیست که شرایط مالی دولت در چه وضعیتی قرار دارد. آیا واقعا دولت به شکل تعمدی اجازه داده است که نرخ دلار بالا برود یا دلار در کار نیست که وارد بازار کند. ممکن است این افزایش نرخ دلار به دلیل محدودیت‌های ارزی هم باشد، چون دلاری که در حال حاضر به دست‌مان می‌رسد کفاف نیازهای‌مان را نمی‌دهد و اگر اینگونه باشد می‌توان نتیجه گیری کرد که دولت نمی‌تواند نرخ دلار را پایین بیاورد.

    برچسب ها