عصر خودرو

سندرم‌های معاملاتی (قسمت آخر)

عصر بازار- کمال گرایی یکی از معضلاتی است که اتفاقا به قشر نیمه حرفه‌ای نسبت به تازه واردان بیشتر آسیب می‌زند.کمال گراها همه چیز را کامل و بدون نقص می‌خواهند ولی در واقعیت چنین چیزی میسر نیست و این مقاومت و اینرسی در برابر پذیرش واقعیت می‌تواند آسیب‌های جدی در بلندمدت به فرد برساند.

سندرم‌های معاملاتی (قسمت آخر)
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، در قسمت پایانی سندرم های معاملاتی به توضیح سندرم کمال گرایی می پردازیم.

     یک فرد کمال گرا دقیقا چه ویژگی‌هایی دارد؟ معامله گر کمال گرا چه شخصیتی است؟

    افرادی که اصرار دارند حتما سهام را در کف تاریخی بخرند و حتما در قله نیز ذخیره سود بنمایند نیز گرفتار سندرم کمال گرایی هستند زیرا بر اساس یک مثل معروف، تنها یک دسته از افراد وجود دارند که سهام را دقیقا در کف می‌خرند و دقیقا در قله نیز ذخیره سود می‌نمایند و آنها دروغگوها نام دارند.
    شاید بارها برای شما نیز پیش آمده باشد در سهمی برای مثال دو میلیون تومان در سود بوده‌اید و سپس سود شما به یک و نیم میلیون تومان کاهش یافته است و شما به خاطر این که قبلا امکان فروش تا دو میلیون سود را نیز داشته‌اید به سود کمتر دیگر راضی نشده‌اید و همین طور این سود رفته رفته کمتر شده تا به صفر رسیده و گاه حتی تبدیل به زیان شده است. در این موارد باید به دنبال ردپایی از کمال گرایی غلط و عدم پذیرش اشتباه در شخصیت معامله گری خود باشید.
    کمال گراها به دلیل آنکه همه چیز را دقیقا در بهترین و آرمانی‌ترین شرایط می‌خواهند، در بسیاری از موارد دچار تعصب بیجا، عدم پذیرش اشتباه و داشتن دید آرمان گرا به جای دید واقع بینانه می‌شوند. آنها همه چیز را کامل می‌خواهند و حاضر به سود کمتر و مطمئن‌تر نیستند .
    تحقیقات نشان داده افرادی که در هر زمینه‌ای کمی دانش و تخصص کسب می‌نمایند در ابتدا به شدت اعتماد به نفس کاذب دارند که نهایتا منجر به کمال گرایی می‌شود و این رفتار به صورت افزایش حجم معاملات و ریسک‌های غیر منطقی در این افراد بروز
    می‌کند، اما فردی که واقعا حرفه‌ای باشد و مدت زیادی را در بازار سرد و گرم چشیده باشد هیچگاه پا را از اصول خویش فراتر نمی‌گذارد و کمتر دچار تورش و سوگیری (bias) می‌شود. نظریه دانینگ – کروگر و منحنی معروف آن دقیقا نشان دهنده این نکته است که هر گاه تخصص کمتری در یک رشته داشته باشید احتمال اعتماد به نفس کاذب بیشتر می‌شود و بالعکس هر چه واقعا تخصص بیشتری داشته باشید اعتماد به نفس کاذب کمتری دارید.

    تجویز مربی معاملات:
    قبل از  شروع هر معامله‌ای در بازارهای مالی این نکته را بدانید که شما در فضایی مبتنی بر احتمالات وارد شده‌اید و قرار نیست دقیقا تمام پیش‌بینی‌های شما درست باشد، وظیفه اصلی شما مدیریت این موقعیت‌ها بر اساس احتمالات قوی‌تر می‌باشد.
    اگر در معامله‌ای دچار اشتباهی شدید به جای سوگیری و گارد گرفتن در برابر آن اشتباه سعی در پذیرش منطقی این قضیه داشته باشید و اگر به هر این مرحله رسیدید یعنی تا اینجا نصف موفقیت در بازارهای مالی را تضمین کرده‌اید .
    هیچگاه خود را مجاب به فروش در دقیقا قله‌ترین نقاط و خرید در پایین‌ترین نقاط نکنید چون ممکن است سهم درست قبل از این نقاط برگردد و شما از خرید یا فروش آن سهم جا بمانید .
    اگر در معامله‌ای دچار اشتباه شدید خود را سرزنش نکنید و بیشتر به علت و چرایی این موضوع توجه داشته باشید به جای ملامت که بدتر باعث کاهش عزت نفس معامله گری شما می‌شود .
    آگاه باشید که اشتباه جزیی از بازار است و در بازار مطلق وجود ندارد .

    نویسنده: محمد حق وردی، تئوریسین و فعال بازار سرمایه

    برچسب ها